Κυριακή 9 Ιανουαρίου 2022

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΣ - Αγία Σοφία .Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολη. Αγία Σοφία Hagia Sophia Mars 2013.jpg Άποψη της Αγια-Σοφιάς Αγία Σοφία (Κωνσταντινούπολη) is located in ΚωνσταντινούποληΑγία Σοφία (Κωνσταντινούπολη) Η Αγία Σοφιά ή Αγιά Σοφιά γνωστή και ως Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας ή απλά, η Μεγάλη Εκκλησία,] είναι Χριστιανικός ναός, ο οποίος στη συνέχεια μετετράπη σε ισλαμικό τέμενος και αργότερα σε μουσείο. Βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη. Από το 537 (ο ομώνυμος ναός του 360 που είχε ανεγερθεί στο ίδιο σημείο, απαλλοτριώθηκε προς θεμελίωση του υπάρχοντος) μέχρι το 1453 λειτουργούσε ως βυζαντινός χριστιανικός καθεδρικός ναός της πόλης, με εξαίρεση την περίοδο 1204–1261, κατά την οποία ήταν ρωμαιοκαθολικός ναός. Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης μετετράπη σε ισλαμικό τέμενος, ενώ το 1934 σε μουσειακό χώρο (Ayasofya Müzesi). Στις 10 Ιουλίου 2020, ανακοινώθηκε η δεύτερη ιστορικά μετατροπή του σε ισλαμικό τέμενος, από τον πρόεδρο της Τουρκίας. Στο σημείο όπου ανεγέρθηκε η Αγία Σοφία υπήρχε ομώνυμος ναός κτισμένος επί Κωνσταντίνου Α΄ και Κωνσταντίνου Β΄, ο οποίος, όμως, κάηκε κατά τη Στάση του Νίκα (532 μ.Χ.). Ανήκει στις κορυφαίες δημιουργίες της βυζαντινής ναοδομίας, όντας πρωτοποριακού σχεδιασμού και αρχιτεκτονικής συνθέσεως, και υπήρξε σύμβολο της πόλης, τόσο κατά τη βυζαντινή όσο και κατά την οθωμανική περίοδο όσο και σήμερα. Το παρόν κτήριο ξεκίνησε να ανεγείρεται το 532 και εγκαινιάσθηκε στις 27 Δεκεμβρίου του 537, επί βασιλείας του Ιουστινιανού Α΄, από τους Μικρασιάτες μηχανικούς Ανθέμιο από τις Τράλλεις (σημ. Αϊδίνιο) και Ισίδωρο από τη Μίλητο. Στο ίδιο σημείο, επί του πρώτου λόφου της Κωνσταντινούπολης και σε μικρή απόσταση από το Μέγα Παλάτιον και τον Ιππόδρομο της πόλης, είχαν χτιστεί παλαιότερα δύο ακόμα ναοί που καταστράφηκαν, επίσης, από πυρκαγιά. Το οικοδόμημα ακολουθεί τον αρχιτεκτονικό ρυθμό της τρουλαίας βασιλικής και συνδυάζει στοιχεία της πρώιμης βυζαντινής ναοδομίας, σε πολύ μεγάλη κλίμακα.

 ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΙΣ  -  Αγία Σοφία .

Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολη.


Αγία Σοφία

Hagia Sophia Mars 2013.jpg
Άποψη της Αγια-Σοφιάς
Αγία Σοφία (Κωνσταντινούπολη) is located in Κωνσταντινούπολη
Αγία Σοφία (Κωνσταντινούπολη)

Η Αγία Σοφιά ή Αγιά Σοφιά  γνωστή και ως Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας ή απλά, η Μεγάλη Εκκλησία,] είναι Χριστιανικός ναός, ο οποίος στη συνέχεια μετετράπη σε ισλαμικό τέμενος και αργότερα σε μουσείο. Βρίσκεται στην Κωνσταντινούπολη.

Από το 537 (ο ομώνυμος ναός του 360 που είχε ανεγερθεί στο ίδιο σημείο, απαλλοτριώθηκε προς θεμελίωση του υπάρχοντος) μέχρι το 1453 λειτουργούσε ως βυζαντινός χριστιανικός καθεδρικός ναός της πόλης, με εξαίρεση την περίοδο 1204–1261, κατά την οποία ήταν ρωμαιοκαθολικός ναός.

 Μετά την άλωση της Κωνσταντινούπολης μετετράπη σε ισλαμικό τέμενος, ενώ το 1934 σε μουσειακό χώρο (Ayasofya Müzesi). 

Στις 10 Ιουλίου 2020, ανακοινώθηκε η δεύτερη ιστορικά μετατροπή του σε ισλαμικό τέμενος, από τον πρόεδρο της Τουρκίας

Στο σημείο όπου ανεγέρθηκε η Αγία Σοφία υπήρχε ομώνυμος ναός  κτισμένος επί Κωνσταντίνου Α΄ και Κωνσταντίνου Β΄, ο οποίος, όμως, κάηκε κατά τη Στάση του Νίκα (532 μ.Χ.). 

Ανήκει στις κορυφαίες δημιουργίες της βυζαντινής ναοδομίας, όντας πρωτοποριακού σχεδιασμού και αρχιτεκτονικής συνθέσεως, και υπήρξε σύμβολο της πόλης, τόσο κατά τη βυζαντινή όσο και κατά την οθωμανική περίοδο όσο και σήμερα.

 Το παρόν κτήριο ξεκίνησε να ανεγείρεται το 532 και εγκαινιάσθηκε στις 27 Δεκεμβρίου του 537, επί βασιλείας του Ιουστινιανού Α΄, από τους Μικρασιάτες μηχανικούς Ανθέμιο από τις Τράλλεις (σημ. Αϊδίνιο) και Ισίδωρο από τη Μίλητο

Στο ίδιο σημείο, επί του πρώτου λόφου της Κωνσταντινούπολης και σε μικρή απόσταση από το Μέγα Παλάτιον και τον Ιππόδρομο της πόλης, είχαν χτιστεί παλαιότερα δύο ακόμα ναοί που καταστράφηκαν, επίσης, από πυρκαγιά.

Το οικοδόμημα ακολουθεί τον αρχιτεκτονικό ρυθμό της τρουλαίας βασιλικής και συνδυάζει στοιχεία της πρώιμης βυζαντινής ναοδομίας, σε πολύ μεγάλη κλίμακα.

 Αρχιτεκτονικές επιρροές της Αγίας Σοφίας εντοπίζονται σε αρκετούς μεταγενέστερους ορθόδοξους ναούς  Εκτός από τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό της, η Αγία Σοφία ξεχωρίζει επίσης για τον πλούσιο εσωτερικό διάκοσμό της, που ωστόσο υπέστη σοβαρές καταστροφές κυρίως από τους Τούρκους κατακτητές κατά τη διάρκεια της Οθωμανικής κυριαρχίας.

Μετά τα εγκαίνια της Κωνσταντινούπολης στις 11 Μαΐου 330 μ.Χ., 

η ανέγερση ενός ναού αφιερωμένου στη Σοφία του Θεού

 υπήρξε τμήμα ενός ευρύτερου προγράμματος οικοδόμησης

 γύρω από το Μέγα Παλάτι. Η πρώτη εκκλησία της Αγίας Σοφίας 

εγκαινιάστηκε το 360 επί της αυτοκρατορίας του Κωνσταντίου Β΄

 και μαζί με το ναό της Αγίας Ειρήνης αποτελούσε τον κύριο 

καθεδρικό ναό της πρωτεύουσας και έδρα του Πατριαρχείου της Κωνσταντινούπολης. 

Εικάζεται ότι επρόκειτο για ξυλόστεγη βασιλική, τρίκλιτη ή πεντάκλιτη. Καταστράφηκε από πυρκαγιά το 404 και χτίστηκε εξαρχής 

τα επόμενα χρόνια. 

Ο νέος ναός εγκαινιάστηκε το 415 επί βασιλείας του Θεοδοσίου Β΄ και καταστράφηκε από τους οπαδούς του πατριάρχη επειδή ο Θεοδόσιος είχε μια διαμάχη με τον Πατριάρχη. 

Αν και λίγα συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν ως προς 

την αρχιτεκτονική αξία του οικοδομήματος, οι ιστορικές 

πηγές μαρτυρούν πως στο εσωτερικό του φυλάσσονταν

 ιερά κειμήλια μεγάλης αξίας, από χρυσό ή ασήμι. 

Σύμφωνα με τις πλέον πρόσφατες προσπάθειες 

αναπαράστασης του ναού, υποθέτουμε 

πως είχε εύρος 52 μ. αποτελούμενος από ένα 

κεντρικό κλίτος και τέσσερις διακριτούς διαδρόμους.

Υπέστη μεγάλη φθορά κατά τη Στάση του Νίκα το 532.

Τα εγκαίνια και η Βυζαντινή περίοδος

Το κτίσιμο της μορφής του ναού που διατηρείται έως και σήμερα δρομολογήθηκε

 από τον αυτοκράτορα Ιουστινιανό Α'

Ως αρχιτέκτονες του ναού ορίστηκαν

 οι Μικρασιάτες γεωμέτρες Ανθέμιος από τις Τράλλεις και Ισίδωρος από τη Μίλητο.

 Η κατασκευή του ολοκληρώθηκε σε μικρό χρονικό διάστημα και τα εγκαίνιά του 

τελέστηκαν στις 27 Δεκεμβρίου του 537

Τότε, σύμφωνα με το θρύλο, ο Ιουστινιανός αναφώνησε 

«Δόξα τω Θεώ τω καταξιώσαντί με τοιούτον έργον επιτελέσαι. Νενίκηκά σε, Σολομόν!»,

θέλοντας έτσι να εκφράσει το θαυμασμό του για το μνημείο το οποίο ήταν πιο θαυμαστό 

από τον Ναό του Σολομώντα στα Ιεροσόλυμα

Τριακόσια και πλέον εκατομμύρια χρυσών δραχμών,

 κατ΄ αντιστοιχία, είχαν δαπανηθεί για την ανέγερση

 αυτού του Ναού.

 Τα "θυρανοίξια" της Αγιάς Σοφιάς ακολούθησαν διανομές χιλιάδων ελαφιών, 

βοών, προβάτων και ορνίθων και χιλιάδων μοδίων σίτου

 στους φτωχούς καθώς και πολυήμερη πανήγυρη.

Στο προαύλιο του ναού λέγεται πως υπήρχε κρήνη, στην οποία 

ανεγράφετο η καρκινική φράση

 «ΝΙΨΟΝΑΝΟΜΗΜΑΤΑΜΗΜΟΝΑΝΟΨΙΝ» 

(νίψον ανομήματα μη μόναν όψιν, 

δηλ. ξέπλυνε τις αμαρτίες σου και όχι μόνο το πρόσωπό σου).

 Η φράση αυτή, αν αναγνωσθεί ανάποδα (από δεξιά προς τα αριστερά) 

αποδίδει τις ίδιες λέξεις και επομένως και το αυτό νόημα.

Την εποχή του Ιουστινιανού, η Αγία Σοφία είχε χίλιους κληρικούς.

 Η νεαρά του Ηρακλείου, που βασίλεψε τον έβδομο αιώνα μας αναφέρει:

  • Πρεσβυτέρους ... 80
  • Διακόνους ... 150
  • Διακόνισσες ... 40
  • Υποδιάκονους ... 70
  • Αναγνώστες ... 160
  • Ψάλτες ... 25
  • Θυρωρούς ... 75

Σύνολο: 600

Ο αριθμός των κληρικών είχε ελαττωθεί κατά τα τελευταία έτη του κράτους, 

όταν τα εισοδήματα της εκκλησίας αρκούσαν μόλις για τη φωταψία του ναού.

Απεικόνιση της Αγίας Σοφίας το 1559, μόλις έναν αιώνα μετά την άλωση του 1453Μελχιώρ Λορκ

Είκοσι χρόνια μετά τα πρώτα εγκαίνια, εξαιτίας των σεισμών του 557, ο τολμηρότατος στη σύλληψη και κατασκευή, για την εποχή του, θόλος κατέπεσε και συνέτριψε την αψίδα παρά τον ιερό άμβωνα, τον ίδιο τον άμβωνα, το κιβώριο και την Αγία Τράπεζα. 

Ο ανιψιός του Ισιδώρου, ο Ισίδωρος ο νεότερος, ανέλαβε και έκτισε το νέο θόλο που υφίσταται μέχρι σήμερα. 

Μια περιγραφή του παραδίδεται από τον ιστορικό Αγαθία, από την οποία συμπεραίνεται πως ο αρχικός τρούλος ήταν μάλλον ευρύτερος και χαμηλότερος από το δεύτερο. Στις 24 Δεκεμβρίου του 563 υπό τον Πατριάρχη Ευτύχιο τελέστηκαν τα δεύτερα εγκαίνια παρουσία 

του Αυτοκράτορα και του λαού της Κωνσταντινούπολης.

Ο ναός αποτέλεσε σε όλη τη διάρκεια της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας 

την έδρα του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως 

και υπήρξε ο σημαντικότερος ναός της Ορθόδοξης εκκλησίας.

Ρωμαιοκαθολική και Οθωμανική περίοδος

Κατά την περίοδο των Σταυροφοριών και συγκεκριμένα την περίοδο 1204-1261

ο ναός έγινε Ρωμαιοκαθολικός και μετά την Άλωση της Κωνσταντινούπολης

 το 1453 μετατράπηκε σε μουσουλμανικό τέμενος. 

Αυτές τις περιόδους η Αγία Σοφία υπέστη τεράστιες ζημιές, 

ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της άλωσης από τους Φράγκους.

Επιπλέον, κατά την περίοδο της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας 

πραγματοποιήθηκαν στο ναό σημαντικές καταστροφές,

 καθώς ασβεστώθηκαν οι τοιχογραφίες εξαιτίας 

της ισλαμικής θεώρησης της απεικόνισης του ανθρώπινου

 σώματος ως βλασφημίας. 

Ο ναός με την σπουδαία αρχιτεκτονική του αποτέλεσε 

πρότυπο για την κατασκευή διαφόρων τεμενών, ανάμεσα 

στα οποία βρισκόταν και το Μπλε Τζαμί.

Δημοκρατία της Τουρκίας

Μετατροπή σε Μουσείο

To 1934, ο Μουσταφά Κεμάλ Ατατούρκ στα πλαίσια του εκσυγχρονισμού

 της Τουρκίας μετέτρεψε το ισλαμικό τέμενος σε μουσείο.

 Μέχρι τον Ιούλιο του 2020 συνέχισε να λειτουργεί ως μουσείο, 

ενώ λάμβαναν χώρα και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

 Μάλιστα, πραγματοποιούνταν και εκδηλώσεις

 για τις οποίες θεωρήθηκε από ορισμένους ότι δεν

 αρμόζουν στον συγκεκριμένο χώρο, όπως επιδείξεις μόδας

Οι προσπάθειες της UNESCO για τη διάσωση 

των ψηφιδωτών του ναού, συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.

Επαναλειτουργία ως ισλαμικό τέμενος

Στις 10 Ιουλίου 2020, το Συμβούλιο της Επικρατείας της Τουρκίας 

αποφάσισε υπέρ της δυνατότητας μετατροπής σε τέμενος.

 Αμέσως μετά ο πρόεδρος της Τουρκίας Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν 

υπέγραψε τη σχετική απόφαση.

 Σε διάγγελμά του ο Τούρκος πρόεδρος προανήγγειλε 

ότι η πρώτη μουσουλμανική προσευχή θα πραγματοποιηθεί στις 24 Ιουλίου.

Κατά της μετατροπής είχαν ταχθεί πολιτικές αρχές στις ΗΠΑ

την Ευρωπαϊκή Ένωση και τη Ρωσία 

καθώς και οι θρησκευτικές αρχές σε πλήθος χριστιανικών χωρών

 σε Κεντρική ΑμερικήΥποσαχάρια ΑφρικήΚαραϊβική 

και Νότια Αμερική αλλά και η UNESCO, η οποία συγκαταλέγει

 το μνημείο από το 1985 στον Κατάλογο Μνημείων Παγκόσμιας

 Κληρονομιάς

Μάλιστα, η τελευταία ανακοίνωσε ότι στην επόμενη συνεδρίασή 

της θα επανεξεταστεί ο χαρακτήρας του μνημείου.

Την έντονη αντίθεση και ανησυχία τους για τη μετατροπή, 

τόσο πριν όσο και μετά την ανακοίνωσή της, εξέφρασαν 

ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος

και ο Πατριάρχης Μόσχας Κύριλλος.

Στις 24 Ιουλίου 2020, έγινε η πρώτη προσευχή 

των μουσουλμάνων παρουσία του Τούρκου προέδρου Ταγίπ Ερντογάν.

Αρχιτεκτονική

Κάτοψη της Αγίας Σοφίας. Από δεξιά προς αριστερά: το αίθριο, ο έξω και έσω νάρθηκας, ως κάθετοι διάδρομοι, με την άνω ΝΔ. πύλη, όπου το Προπύλαιο του Νάρθηκα και δεξιά το αποδυτήριο και την κάτω ΒΑ. πύλη και ο κυρίως Ναός

Ο ναός είναι κτισμένος σε αρχιτεκτονικό ρυθμό βασιλικής με τρούλο.

 Ο κυρίως χώρος του κτίσματος έχει σχήμα περίπου κύβου. Τέσσερις τεράστιοι πεσσοί, (κτιστοί τετράγωνοι στύλοι), που απέχουν μεταξύ τους ο ένας από τον άλλο 30 μ.,

 στηρίζουν τα τέσσερα μεγάλα τόξα πάνω στα 

οποία εδράζεται ο τρούλος, με διάμετρο 31 μέτρων.

 Ο τρούλος δίνει την εντύπωση ότι αιωρείται εξαιτίας 

των παραθύρων που βρίσκονται γύρω στη βάση 

του (ο σύγχρονος ιστορικός Προκόπιος λέει: ...

δίνει την εντύπωση ότι είναι ένα κομμάτι ουρανού που κρέμεται στη γη...).

Γενικά ο ναός είναι ορθογώνιο οικοδόμημα μήκους 78,16 μ. και πλάτους 71,82 μ. κτισμένο στη ΝΔ. πλευρά του πρώτου λόφου της Πόλης με κατεύθυνση ΝΑ. Περιβάλλεται από δύο αυλές την βόρεια και την δυτική καλούμενη και αίθριο. Συνορεύει Ν με τα Πατριαρχικά κτίρια τα οποία συνδέονταν με το Αυγουσταίο, τη μεγάλη δηλαδή πλατεία που βρισκόταν το λαμπρό από πορφυρό μάρμαρο άγαλμα της Αυγούστας Ελένης.Στο κτίσιμο της Αγιά Σόφιας εργάστηκαν περίπου 600 άτομα

Εσωτερικά ο Ναός διαιρείται από δύο κιονοστοιχίες εξαρτώμενες από τους πεσσούς σε τρία κλίτη

Ο όλος Ναός αποτελείται από τα εξής μέρη:

Αίθριο

Υπαίθρια μαρμαρόστρωτη και περίστυλη αυλή στο μέσον της οποίας ήταν η "κομψή φιάλη" η μαρμάρινη κρήνη που έφερε την ονομαστή καρκινική επιγραφή «ΝΙΨΟΝ ΑΝΟΜΗΜΑΤΑ ΜΗ ΜΟΝΑΝ ΟΨΙΝ» (δηλ. πλύνε τις αμαρτίες, όχι μόνο το πρόσωπo). Στο αίθριο επίσης φέρονται κάποια ίχνη οικοδομήματος.

Έξω και κυρίως νάρθηκας

[[Αρχείο:Hagia-Sophia-Laengsschnitt.jpg|μικρογραφία|350px|Διαμήκης τομή|σύνδεσμος=https://web.archive.org/web/20151001074127/https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF%3AHagia-Sophia-Laengsschnitt.jpg%5D%5D%CE%A0%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B5

 πύλες από το αίθριο οδηγούν στον έξω νάρθηκα και από αυτόν άλλες πέντε

 πύλες οδηγούν στον εσωτερικό νάρθηκα, από τις οποίες η μεσαία πύλη λέγεται

 και Μεγάλη ή Ωραία Πύλη

Από τον έσω νάρθηκα εννέα πύλες, τρεις ανά κλίτος οδηγούν στον κυρίως Ναό.

 Οι τρεις μεσαίες εξ αυτών καλούνται Βασιλικές πύλες επειδή εξ αυτών εισήρχετο

 ο Αυτοκράτορας στις επίσημες τελετές.

 Και οι δύο νάρθηκες καταλαμβάνουν περίπου το ίδιο πλάτος του Ναού

 με μικρό μήκος εισόδου ο καθένας. Εκατέρωθεν του νάρθηκα διασώζονται

 προσαρτήματα μεγάλης ιστορικής σημασίας. Το προς Ν. εκαλείτο

 Προπύλαιο του Νάρθηκα ή Ωραία Πύλη που από τον 10ο αιώνα

 ήταν η κύρια είσοδος στον Ναό. 

Δεξιά αυτού του προπυλαίου ήταν το αποδυτήριον (μητατώριον) 

όπου ο Αυτοκράτορας κατά την είσοδό του άλλαζε το τζιτζάκιο 

και φορούσε το σαγίο. Πάνω από τον έσω νάρθηκα είναι ο γυναικωνίτης,

 εξ ου και το όνομα "νάρθηξ γυναικωνίτιδος" η είσοδος στον οποίο

 οδηγούσε άλλο προαύλιο της Β. πλευράς (στο σχέδιο κάτω πλευράς).

Κύριος Ναός

Σχέδιο της Αγίας Σοφίας το 1877

Η είσοδος στον κυρίως Ναό, όπως προαναφέρθηκε, ήταν οι τρεις Βασιλικές πύλες και οι έξι, ανά τρεις εκατέρωθεν, του έσω νάρθηκα

Ο κυρίως Ναός χωρίζεται σε τρία κλίτη (στοές θα λέγαμε σήμερα), των οποίων το μεσαίο είναι διπλάσιου πλάτους των εκατέρωθεν. 

Το εσωτερικό σχέδιο είναι απλό. 

Τέσσερις πεσσοί, κτιστοί στύλοι, συνδέονται μεταξύ 

τους με υπερώα τόξα στα οποία και φέρονται επιθόλια 

τόξα συναποτελώντας έτσι μια περιμετρική βάση επί της

 οποίας και εδράζει ο τεράστιος θόλος.

 Η περιμετρική βάση φέρει πλήθος στυλιδίων υπό μορφή

 παραθύρων από τα οποία και ολόκληρος 

ο Ναός κατακλύζεται από το φως. 

Η όλη κατασκευή παρουσιάζει πράγματι την εντύπωση 

μια αρμονίας φωτός και αρχιτεκτονικής. 

Τα 100 αυτά παράθυρα, 40 επί της στεφάνης 

του θόλου και τα υπόλοιπα στα ημιθόλια,

τις κόγχες και τους τοίχους προσδίδουν 

την εικόνα της ανακρέμασης του θόλου

 από τον ουρανό, οι δε ακτίνες του Ήλιου

 που εισέρχονται στο χώρο δίνουν την 

εντύπωση να άγονται από τους ουρανούς. 

Γενικά τα τόξα, τα ημιθόλια και ο εκπληκτικός θόλος 

στηρίζονται στους τέσσερις πεσσούς οι λίθοι

 των οποίων φέρονται στερεομένοι με χυτό 

μόλυβδο και σιδερένιους μοχλούς. 

Στη δε κατασκευή του θόλου έχουν χρησιμοποιηθεί

 ελαφρόπετρες από τη Ρόδο

 που φέρουν την επιγραφή

 "Μεγάλης Εκκλησίας του Κωνσταντίνου". 

Εξωτερικά και επί της κορυφής του θόλου 

φερόταν ο μέγας "ερυσίπτολις σταυρός" 

(=έρεισμα της πόλης), που έχει αντικατασταθεί

 με την ημισέληνο.

Μετά τη μετατροπή του ναού σε μουσουλμανικό

 τέμενος προστέθηκαν τέσσερις μιναρέδες.

Αγία Σοφία τον δωδέκατο αιώνα-

Ένας μαγευτικός πίνακας του Gaspare Fossati.


Πρόκειται για ένα μοναδικό και σπάνιο μοτίβο της Αγίας Σοφίας
Ένας μαγευτικός ρομαντικός πίνακας του Gaspare Fossati-1849-Λάδι
 σε καμβά 53 x 42 cm. (Ελβετικό Εθνικό Μουσείο) που απεικονίζει
 την Αγία Σοφία, τον δωδέκατο αιώνα, κατά τη διάρκεια της Ορθόδοξης Θείας Λειτουργίας με την Υψηλή Παρουσία του Αυτοκράτορα Αλέξιου Α ́ Κομνηνού.
Πρόκειται για μια σπάνια διορατικότητα της Μητρικής Εκκλησίας του Χριστιανισμού. Σχεδόν όλες οι σύγχρονες εικόνες και φωτογραφίες 
της Αγίας Σοφίας το απεικονίζουν ως τζαμί, το οποίο μεταμορφώθηκε
 μετά την ισλαμική κατάκτηση της Κωνσταντινούπολης τον 15ο  αιώνα.


Ηχητικό ντοκουμέντο: 

Πώς θα ήταν αν βρισκόσασταν 

στην Αγιά Σοφιά

 πριν 1500 χρόνια...

Η Αγία Σοφία στην Κωνσταντινούπολη, ή «Βυζαντινός Ναός της Ύπατης Σοφίας του Ένσαρκου Λόγου του Θεού, Ναός της Αγίας του Θεού Σοφίας, Μεγάλη Εκκλησία », αποτελεί  το γνωστότερο και δημοφιλέστερο μουσειακό χώρο της Κωνσταντινούπολης.

Παρακολουθείστε το εκπληκτικό βίντεο, με το μοναδικό ηχητικό ντοκουμέντο και περιηγηθείτε στη μοναδική Αγιά Σοφιά  για να θαυμάσετε την τέχνη στον πιο λαμπρό Ναό της Ορθοδοξίας.

https://www.youtube.com/watch?v=1ZbG6kTIpkM&t=4s

8 Ιανουαρίου: Εορτή Οσίου Γεωργίου του Χοζεβίτου.Ο Όσιος Γεώργιος ο Χοζεβίτης γεννήθηκε σ’ ένα χωριό της Κύπρου από γονείς ευσεβείς. Είχε και ένα μεγαλύτερο αδελφό που τον έλεγαν Ηρακλείδη. Αυτός λοιπόν, όταν ακόμα ζούσαν οι γονείς τους, πήγε στους Αγίους Τόπους για να προσκυνήσει. Αφού προσκύνησε, κατόπιν πήγε στη Λαύρα του Καλαμώνας που βρισκόταν κοντά στο σημερινό μοναστήρι του Αββά Γερασίμου στον Ιορδάνη και εκεί έγινε μοναχός. Ο δε Γεώργιος παρέμεινε κοντά στους γονείς του. Αργότερα πέθαναν οι γονείς του και ο Γεώργιος έμεινε ορφανός. Τότε τον παρέλαβε μαζί με την κληρονομιά του ο θείος του, που είχε μια μοναχοκόρη και ήθελε να τον κάνει γαμπρό του. Ο Γεώργιος όμως δεν ήθελε να παντρευτεί και έφυγε στον άλλο του θείο,που ήταν ηγούμενος σ’ ένα Μοναστήρι. Αλλά επειδή ο προηγούμενος θείος του πίεζε τον αδελφό του ηγούμενο ν’ αφήσει τον Γεώργιο να φύγει από το μοναστήρι, ο Γεώργιος έφυγε κι από ‘κει και πήγε στον αδελφό του Ηρακλείδη στη Λαύρα του Καλαμώνος.

 8 Ιανουαρίου: Εορτή Οσίου Γεωργίου του Χοζεβίτου.


Ο Όσιος Γεώργιος ο Χοζεβίτης γεννήθηκε σ’ ένα χωριό της Κύπρου από γονείς ευσεβείς.

Είχε και ένα μεγαλύτερο αδελφό που τον έλεγαν Ηρακλείδη.
Αυτός λοιπόν, όταν ακόμα ζούσαν οι γονείς τους, πήγε
στους Αγίους Τόπους για να προσκυνήσει.
Αφού προσκύνησε, κατόπιν πήγε στη Λαύρα του
Καλαμώνας που βρισκόταν κοντά στο σημερινό μοναστήρι του
Αββά Γερασίμου στον Ιορδάνη και εκεί έγινε μοναχός.
Ο δε Γεώργιος παρέμεινε κοντά στους γονείς του.
Αργότερα πέθαναν οι γονείς του
και ο Γεώργιος έμεινε ορφανός.
Τότε τον παρέλαβε μαζί με την κληρονομιά του
ο θείος του, που είχε μια μοναχοκόρη και ήθελε
να τον κάνει γαμπρό του.
Ο Γεώργιος όμως δεν ήθελε να παντρευτεί
και έφυγε στον άλλο του θείο,που ήταν ηγούμενος
σ’ ένα Μοναστήρι.
Αλλά επειδή ο προηγούμενος θείος του πίεζε
τον αδελφό του ηγούμενο ν’ αφήσει τον Γεώργιο
να φύγει από το μοναστήρι, ο Γεώργιος έφυγε
κι από ‘κει και πήγε στον αδελφό του Ηρακλείδη
στη Λαύρα του Καλαμώνος.
Αλλ’ επειδή ήταν νεαρός τον οδήγησε στη Μονή
της Υπεραγίας Θεοτόκου,την λεγόμενη Χοζεβά
που βρίσκεται σε μια ερημική και άγρια χαράδρα
κι είναι κοντά στην αρχαία Ρωμαϊκή οδό,
που οδηγεί από τα Ιεροσόλυμα στην Ιεριχώ.
Εκεί πλέον ο Γεώργιος αφού έγινε μοναχός,
έζησε αυστηρά ασκητική μοναχική ζωή.
Η φήμη της αρετής του ήταν
μεγάλη και τα άγια έργα του δίδαξαν πολλούς.
Τελικά, ειρηνικά παρέδωσε την αγία του ψυχή στον Θεό.
Ἀπολυτίκιον Ήχος πλ. α’. Τον συνάναρχον Λόγον.
Εορτή Οσίου Γεωργίου του Χοζεβίτου
Γεωργήσας τον λόγον Πάτερ της χάριτος, δικαιοσύνης
έδρέψω καρποφορίαν λαμπράν, ως την ένθεον ζωήν
αϊρετισάμενος, όθεν της δόξης κοινωνός, ανεδείχθης
του Χριστού, Γεώργιε θεοφόρε’ ώ και πρεσβεύεις
άπαύστως, έλεηθήναι τάς ψυχάς ημών.
Kείμενο: Π. Σπυρίδου
Πηγη: proseuxi.gr/


Ο Αγιος Γεώργιος ο Χοζεβίτης .
(8 Ιανουαρίου) http://www.saint.gr/128/saint.aspx
Πολύ γνωστό το όνομα του στον χριστιανικό κόσμο. 
Γνωστό και το μοναστήρι στην Παλαιστίνη που ασκήτεψε.
Βρίσκεται σε μια ερημική και άγρια χαράδρα κι είναι κοντά 
στην αρχαία Ρωμαϊκή οδό, που οδηγεί από τα Ιεροσόλυμα στην Ιεριχώ.
Στην Αγία Γραφή η τοποθεσία αυτή λέγεται χείμαρρος Χορράθ
 κι είναι συνδεδεμένη με πολλά ιστορικά γεγονότα.

Μονή Αγίου Γεωργίου του Χοζεβίτη.





 Η  Μονή Αγίου Γεωργίου στο Ουάντι Κελτ (αραβικάدير القديس جورج‎ )

 ή απλά Μονή Χοζεβά, είναι μοναστήρι που βρίσκεται στο Ουάντι Κελτ,

 στην ανατολική Δυτική Όχθη. Το αραβικό του όνομα είναι Μαρ Τζαράς.

[1] Το συγκρότημα που είναι κτισμένο σε γκρεμό, το οποίο αναδύθηκε 

από μια λαύρα που ιδρύθηκε το 420 και αναδιοργανώθηκε ως μοναστήρι

 γύρω στο 500 μ.Χ. με το αρχαίο παρεκκλήσι και τους αρδευόμενους 

κήπους του, είναι ενεργό και κατοικείται από Έλληνες Ορθόδοξους μοναχούς. 


Είναι προσβάσιμο από μια πεζογέφυρα απέναντι από το Ουάντι Κελτ, το οποίο 

πολλοί πιστεύουν ότι είναι η «κοιλάδα της σκιάς του θανάτου» 

του Ψαλμού 23.

 Η κοιλάδα είναι παράλληλη στον παλιό ρωμαϊκό δρόμο προς την Ιεριχώ,

 το σκηνικό για την παραβολή του Καλού Σαμαρείτη

Το μοναστήρι είναι  ανοιχτό για προσκυνητές και επισκέπτες.

Ιδρύθηκε κατά τη Βυζαντινή περίοδο, καταστράφηκε από τους Πέρσες 

το 614 μ.Χ., ξαναχτίστηκε τον 12ο αιώνα κατά την περίοδο των Σταυροφόρων, 

εγκαταλείφθηκε μετά την ήττα τους και ξαναχτίστηκε ξανά από Έλληνες μοναχούς

 στα τέλη του 19ου αιώνα. Ο τόπος συνδέεται με το βίο του Προφήτη Ηλία 

και των γονέων της Παναγίας, και διατηρεί τα λείψανα τριών Ανατολικών

 Ορθόδοξων αγίων, καθιστώντας τον, γι' αυτόν τον λόγο, τόπο έντονου προσκυνήματος.






















Επίσκεψη .


Προσβάσιμο από τον αυτοκινητόδρομο 1 μεταξύ της Νεκράς Θάλασσας 

και της Ιερουσαλήμ, στρίβοντας στο Μίτζπε Ιεριχώ και ακολουθώντας

 πινακίδες για το μοναστήρι. Υπάρχει ένα μονοπάτι πεζοπορίας

 διάρκειας 3 ωρών μέσα από το ουάντι και άλλα μονοπάτια πάνω

 και κατά μήκος του ουάντι, ή εναλλακτικά ένας χώρος στάθμευσης

 απέναντι από το ουάντι από το μοναστήρι με ένα παρακείμενο σημείο θέας.

 Από το πάρκινγκ, είναι μια αρκετά μικρή πεζοπορία, περίπου 1 χιλιόμετρο, 

αλλά πολύ απότομη κατηφορίζοντας προς το μοναστήρι. 

Μερικές φορές λόγω έντονης ζέστης η πεζοπορία μπορεί

 να είναι πολύ δύσκολη για μερικούς ανθρώπους. Υπάρχουν νεαροί

 άνδρες με γαϊδούρια για την μεταφορά ανθρώπων στο μοναστήρι

 ή θα επιστρέψουν στο πάρκινγκ, με διαπραγματεύσιμη χρέωση.

Κάποιος μπορεί επίσης να ανεβεί στο ουάντι από την Ιεριχώ, 

μέσω των ερειπίων των χειμερινών ανακτόρων του Ηρώδη στο

 Τουλούλ Αμπού ελ-Αλαγίκ.

Το μοναστήρι είναι ανοιχτό καθημερινά εκτός από τις Κυριακές 

και ορισμένες αργίες, μεταξύ 9 π.μ. και 1 μ.μ.

Ιστορία.

Μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου όπως φαίνεται από το Ουάντι Κελτ
Διάδρομος μπροστά από την κύρια εκκλησία, που οδηγεί στο παρεκκλήσι των Αγίων Ιωάννη και Γεωργίου

Βυζαντινή περίοδος.

Η μοναστική ζωή στον μελλοντικό χώρο της Μονής του Αγίου Γεωργίου ξεκίνησε γύρω στο 420 μ.Χ. ως λαύρα,με μερικούς μοναχούς που αναζήτησαν την εμπειρία των προφητών στην έρημο και εγκαταστάθηκαν γύρω από μια σπηλιά όπου πίστευαν ότι ο Ηλίας τρεφόταν από κοράκια ( 1 Βασιλέων 17:5-6 ). 

Οι ερημίτες που ζούσαν σε σπηλιές σε κοντινούς γκρεμούς θα συναντιούνταν στο μοναστήρι για μια εβδομαδιαία λειτουργία και γεύμα.

Μεταξύ 480 και 520/530 η λαύρα αναδιοργανώθηκε ως μοναστήρι από τον Ιωάννη των Θηβών, επίσης γνωστό ως Άγιος Ιωάννης ο Χοζεβίτης, ο οποίος είχε μετακομίσει στη Συρία Παλαιστίνη από την Αίγυπτο.

 Στην εποχή του ήταν αφιερωμένο στη Μητέρα του Θεού.

Το μοναστήρι έγινε σημαντικό πνευματικό κέντρο τον έκτο-έβδομο 

αιώνα υπό τον Άγιο Γεώργιο τον Χοζεβίτη 

(πέθανε περίπου το 620).

Το μοναστήρι τελικά μετονομάστηκε προς τιμήν του.

Εκείνη τη στιγμή το μοναστήρι περιείχε το αρχικό μικρό εκκλησάκι αφιερωμένο στον Άγιο Στέφανο και μια εκκλησία της Παναγίας.

Καταστράφηκε το 614 από τους Πέρσες και εγκαταλείφθηκε 

λίγο πολύ αφού οι Πέρσες πέρασαν από την κοιλάδα 

και σφαγιάστηκαν οι δεκατέσσερις μοναχοί 

που κατοικούσαν εκεί.

Πρώιμη μουσουλμανική περίοδος .

Στα τέλη του 8ου αιώνα, το μοναστήρι αρχίζει να συνδέεται 

με τους γονείς της Αγίας Μαρίας, τους Αγίους Ιωακείμ και Άννα.

 Ένας μοναχός από εκείνη την περίοδο αναφέρει τον «Οίκο του Ιωακείμ».

Περίοδος σταυροφόρων.

Μετά την καταστροφή του το 614 από τους Πέρσες, 

το μοναστήρι ξαναχτίστηκε κατά την περίοδο

 των Σταυροφόρων.

 Ο Μανουήλ Α΄ Κομνηνός έκανε κάποια αποκατάσταση

 το 1179 και, σύμφωνα με επιγραφή, ο Φρειδερίκος Β

 έκανε περαιτέρω αποκαταστάσεις το 1234.

 Αφού οι Σταυροφόροι νικήθηκαν και εκδιώχθηκαν 

από την περιοχή, το μοναστήρι εγκαταλείφθηκε ξανά.

Σύγχρονη περίοδος .

Το μοναστήρι αποκαταστάθηκε το 1878 και έκτοτε υπόκειται 

στη φροντίδα των ακόλουθων μοναχών ή ηγούμενων:

  • Πατέρας Καλίνικος (1830–1909)
  • Πατέρας Αμφιλόχιος (1913–1986)
  • Ο πατέρας Αντώνιος Ιωσηφίδης (πέθανε 1993)
  • Πατέρας Γερμανός (Γεώργιος Τσιμπουκτσάκης, πέθανε 2001)
  • Πατέρας Κωνσταντίνος (νυν ηγούμενος, από το 2019).

Το 1878, ένας Έλληνας μοναχός, ο Καλίνικος, εγκαταστάθηκε 

στη μονή Χοζεβά και αποκατέστησε το μοναστήρι, 

ολοκληρώνοντας το έργο το 1901 με τη βοήθεια του Πατριαρχείου Ιεροσολύμων.

Ο Ρουμάνος μοναχός-ιερέας, ο πατέρας Ιωάν (Ιωάννης), γεννημένος 

Ίλιε Ιάκομπ το 1913, άφησε τη ρουμανική σκήτη στον ποταμό Ιορδάνη

 όπου ήταν ηγούμενος από το 1947 και μετακόμισε το 1952 στο Μοναστήρι

 του Αγίου Γεωργίου μαζί με τον βοηθό και μαθητή του, τον Ιωάννη Παράγιαλα.

 Μετά το καλοκαίρι, οι δύο αποχώρησαν στο κοντινό σπήλαιο της Αγίας Άννας

, το οποίο ο πατέρας Ιωάννης δεν άφησε ποτέ ξανά. Επηρεασμένος από ασθένεια,

 πέθανε μετά από επτά χρόνια, το 1960. Το 1992 ανακηρύχθηκε 

άγιος από το Ρουμανικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο και το 2016 αναγνωρίστηκε

 επίσημα ως τέτοιος από το Ελληνικό Ορθόδοξο Πατριαρχείο Ιεροσολύμων.

[10][11] Το όνομά του προστέθηκε στο επίσημο όνομα του μοναστηριού. 

Τα λείψανα του βρίσκονται στο παρεκκλήσι της εκκλησίας της κύριας μονής,

 δίπλα στα λείψανα των Αγίων Ιωάννη των Θηβών και του Γεωργίου του Χοζεβίτη. 

Είναι γνωστός ως Άγιος Ιωάννης (Ιάκωβος) ο Νέος, ο Ρουμάνος ή του Νεάμτ, ο Χοζεβίτης.

Ο πατέρας Γερμανός έφτασε στη Μονή Χοζεβά το 1993 και έζησε εκεί μέχρι

 που σκοτώθηκε από Άραβες τρομοκράτες κατά τη διάρκεια 

της δεύτερης Ιντιφάντα το 2001 Για πολλά χρόνια ήταν ο μοναδικός

 κάτοικος του μοναστηριού, του οποίου ονομαζόταν ηγούμενος το 2000.

12] Προσομοιώνοντας τους μοναχούς Ουάντι Κελτ της ύστερης αρχαιότητας,

 ο πατέρας Γερμανός πρόσφερε φιλοξενία στους επισκέπτες, 

βελτίωσε το πέτρινο μονοπάτι που χρησιμοποιούσαν οι προσκυνητές

 για να ανέβουν στο μοναστήρι, επισκευάστηκε τα υδραγωγεία

 και βελτίωσε τους κήπους και τα ελαιόδεντρα.

Θρησκευτικές παραδόσεις και λείψανα .

Οι παραδόσεις που συνδέονται με το μοναστήρι περιλαμβάνουν μια επίσκεψη 

από τον Προφήτη Ηλία στο δρόμο προς τη χερσόνησο του Σινά

και τον Άγιο Ιωακείμ, του οποίου η σύζυγος Άννα ήταν στείρα, 

κλαίγοντας εδώ όταν ένας άγγελος του ανακοίνωσε την είδηση 

της σύλληψης της Μαρίας.

Λείψανα των τριών αγίων που συνδέονται στενά με τη μονή Χοζεβά

 - Ιωάννης των Θηβών, Γεώργιος ο Χοζεβίτης και Ιωάννης ο Ρουμάνος

 - φυλάσσονται στην κύρια εκκλησία του μοναστηριού.

Τα οστά και τα κρανία των μαρτύρων μοναχών που σκοτώθηκαν

 από τους Πέρσες το 614 φυλάσσονται σήμερα σε ένα παρεκκλήσι

 έξω από τα τείχη της μονής.

Με τη Μονή Χοζεβά συσχετίζεται η Μονή της Παναγίας της Χοζοβιώτισσας

 στην Αμοργό, όπου σύμφωνα με την παράδοση 

έφτασε δια θαλάσσης εικόνα της Παναγίας της Χοζιβίτισσας 

την περίοδο της Εικονομαχίας.


Βιβλιογραφία .