Παρασκευή 21 Ιανουαρίου 2022

Ο Γάλλος ιστορικός Πουκεβίλ απαριθμεί τις θυσίες των Ελλήνων κληρικών σε 11 πατριάρχες, 100 επισκόπους και 6000 ιερείς και καλόγερους. Ιδιαίτερα από την περιοχή της Ελλάδος αναφέρονται επώνυμα στις πηγές 73 αρχιερείς, που έλαβαν ενεργό μέρος στον Αγώνα. Σαρανταδύο Αρχιερείς υπέστησαν ταπεινώσεις, εξευτελισμούς, φυλακίσεις, διώξεις κάθε είδους, βασανιστήρια, εξορίες κ.λπ. Δύο Οικουμενικοί Πατριάρχες (Γρηγόριος Ε', Κύριλλος ΣΤ') και 45 Αρχιερείς (Μητροπολίτες) εκτελέσθηκαν ή έπεσαν σε μάχες.

 Ο Γάλλος ιστορικός Πουκεβίλ απαριθμεί τις θυσίες των Ελλήνων κληρικών σε 11 πατριάρχες, 100 επισκόπους και 6000 ιερείς και καλόγερους.

 Ιδιαίτερα από την περιοχή 

της Ελλάδος αναφέρονται 

επώνυμα στις πηγές 73 αρχιερείς,

 που έλαβαν ενεργό μέρος στον Αγώνα. 


Σαρανταδύο Αρχιερείς υπέστησαν ταπεινώσεις, εξευτελισμούς, φυλακίσεις, διώξεις κάθε είδους, βασανιστήρια, εξορίες κ.λπ. Δύο Οικουμενικοί Πατριάρχες (Γρηγόριος Ε', Κύριλλος ΣΤ') και 45 Αρχιερείς (Μητροπολίτες) εκτελέσθηκαν

 ή έπεσαν σε μάχες.



Ο ΑΓΩΝΑΣ ΤΟΥ 1821& ΘΥΜΑΤΑ ΙΕΡΕΙΣ

 Κατά την εθνική εξέγερση του 1821 

αλλά και σε άλλες

 νωρίτερες ή παλαιότερες περιπτώσεις 

ο κλήρος και οι ιεράρχες αποτελούν

 προπομπό τους. 


Χωρίς αυτούς 

η εξέγερση γίνεται απρόθυμη.

 

Σε τέτοιες στιγμές οι πολιτικοί 

και οι στρατιωτικοί ανησυχούν 

και ζητούν επειγόντως 

να εξορμήσουν οι ιεράρχες

 στην ύπαιθρο προς ενίσχυση 

του επαναστατικού φρονήματος

 του ελληνικού λαού.


Αυτό έγινε τον Μάιο του 1825.

 Μετά από έγγραφη εντολή

 του εκτελεστικού προς 

το υπουργείο Θρησκείας,

 εκδόθηκε σχετική εγκύκλιος 

προς τους αρχιερείς Άργους,

 Τριπολιτσάς,

 Παροναξίας

, Φαρσάλων, 

Αιγίου,

 Πατρών, 

Λεονταρίου, 

Μυστρά, 

Μεσσήνης 

κ.λ.π. η οποία κατέληγε

 ως εξής: «… Οι ρηθέντες

 αρχιερείς κινηθώσι 

δια τας δεδιαληφθείσας

 επαρχίας όσον 

τάχος δια να συντρέξουν

 εις την ταχείαν 

ξεκίνησην των στρατευμάτων».

 

Το ίδιο έτος (1825) 

το υπουργείο θρησκείας

 δια του υπουργού

, επισκόπου Δαμαλών 

Ιωνά, απευθύνει 

στον επίσκοπο 

Αρδαμερίου Ιγνάτιο 

το παρακάτω έγγραφο:

 «Προσκαλείσαι παρά 

του υπουργείου τούτου 

ότι άμα λάβης την παρούσα 

διαταγή, χωρίς αναβολή

 καιρού να περιέλθης

 εις όλην την επαρχίαν 

να παραστήσης προς 

τους εκεί κατοίκους 

των χωρίων τον μέγαν

 κίνδυνον της πατρίδος

 παρά των εχθρών

 και καθ’ όλους 

τους εκκλησιαστικούς

 τρόπους να 

παρακινήσεις όλους

 τους Χριστιανούς 

να λάβωσιν τα όπλα 

και να τρέξωσι

 το γρηγορώτερον

 εις το στάδιον 

τούτο του Ιερού αγώνος,

 όσοι πιστοί, 

όσοι εις Χριστόν, 

επειδή εχάθημεν, 

εχάθημεν και η 

πατρίς απώλεται…»

 

Η Ύδρα, 

Σπέτσες 

και Ψαρά 

καλούν το 1821

 με την επαναστατική

 προκήρυξη τους, 

τους ιερωμένους 

να γίνουν 

συνελευθερωτές

 του Γένους, 

αρματωμένοι

 με την πανοπλία 

του ουράνιου βασιλέως

 και τα επίγεια όπλα. 


Ιδού μια χαρακτηριστική 

περικοπή: 

«Άνδρες θείοι, 

μεσίται Θεού 

και ανθρώπων, 

γένητε τώρα 

συνελευθερωταί. 

Ενδύσατε την 

πανοπλίαν 

του ουρανίου Βασιλέως

 και τα επίγεια όπλα 

ομού κατά των 

βλασφημούντων το

 Πανάγιον Όνομα του 

Υψίστου, κατά των 

βεβηλούντων τους 

θείους τους ναούς, 

κατά των ασεβαστάτων

 και τυραννικωτάτων 

Οθωμανών.

 Οι ιεραί χείρες σας,

 αι ευλογούσαι τους

 Ορθοδόξους Χριστιανούς

, ας λάβωσι τώρα 

μάχαιραν και πυρ

 κατά των

τυραννούντων 

τους Ορθοδόξους… 


Εγερθητε, 

Χριστιανοί ήρωες. 


Ο Κύριος των δυνάμεων

 είναι μεθ΄ υμών υπέρ

 της ελευθερίας του γένους

 ο αγών υπέρ της ελευθερίας

 της πίστεως μάχεσθε. 


Ευλογήτε, ενθαρρύνεσθε, 

κανείς ας μη μείνη αργός 

εις τον ιερόν

 τούτον πόλεμον…»

 

Ο αγώνας της εθνεγερσίας

 με σύνθημα 

«για του Χριστού 

την πίστη την αγία

 και της πατρίδος 

την ελευθερία», 

ξεκινάει από την Εκκλησία. 


Μέσα στον ναό των Τριών

 Ιεραρχών του Ιασίου

 παίρνει ο Υψηλάντης,

 από τα χέρια του 

μητροπολίτη Μολδαβίας

 Βενιαμίν Κωστάκη, 

το πολεμικό ξίφος. 


Και ο ίδιος ο μητροπολίτης 

ευλογεί την σημαία του αγώνα.


Την επανάσταση του 1821

 κηρύττει επίσημα στο

 Μοναστήρι της Αγίας Λαύρας

 ο δεσπότης 

Π. Πατρών Γερμανός. 

Αλλά και την Καλαμάτα 

σχεδόν ταυτόχρονα, 

ευλόγησαν τα όπλα

 24 κληρικοί…

 

Ο Ιστορικός

 Διονύσιος Κόκκινος

 μαρτυρεί ότι 

«Οι αυτοθυσιασθέντες

 χάριν του εθνικού

 καθήκοντος κληρικοί, 

καθ’ όλην την περίοδον 

της Τουρκοκρατίας 

είναι τόσοι ώστε 

αποτελούν ηρωικήν 

λεγεώνα». 


Ο Γάλλος ιστορικός 

Πουκεβίλ 

απαριθμεί τις θυσίες

 των Ελλήνων 

κληρικών σε 11 πατριάρχες, 

100 επισκόπους

 και 6000

 ιερείς και καλόγερους. 


Ο Γερμανός ιστορικός

 Μένδελσον Βαρθόλομυ 

ονομάζει τον πατριάρχη

 Κωνσταντινουπόλεως 

«Αυτοκράτορα των

 ελλήνων, αιχμάλωτων 

εις τα χείρας

 του σουλτάνου».

 

Οι ιερωμένοι είναι 

συνήθως οι ύποπτοι

 για ενέργειες κατά της Πύλης.

 

Μάλιστα επειδή

 το Πατριαρχείο 

εμπνέει τον απλό λαό, 

οι Τούρκοι προσπαθούν 

πάντοτε να το έχουν 

με το μέρος τους

 ώστε να μην υπάρχουν 

προβλήματα κατ’ επέκταση

 και με το λαό.

 

Γι αυτό και μετά 

τις διάφορες κατηγορίες

 ενάντια στους κληρικούς

 οι Τούρκοι συνέχισαν 

με εγκληματικές πράξεις 

κατά Πατριαρχών 

και Επισκόπων, 

με επιδρομές

 κατά των μοναστηριών

 και σφαγές καλόγερων.


Υπέρτατος σκοπός 

και όνειρο 

της Φιλικής Εταιρίας

 ήταν η απελευθέρωση

 της Κωνσταντινουπόλεως

 και η επαναφορά της 

σε Ελληνικά χέρια.


Με αυτή την πολιτική το 1601

 κατά την εξέγερση του επίσκοπου

 Διονυσίου Λαρίσης, σουβλίζεται

 ο Φαναρίου και Νεοχωρίου

 επίσκοπος Σεραφείμ.


 Το 1638 στραγγαλίζεται από 

τους γενίτσαρους

 ο Πατριάρχης Κύριλλος Λούκαρις.

 Το 1654 ο σουλτάνος 

Μεχμέτ Δ’ εξορίζει τον 

Πατριάρχη Παρθένιο Β’ 

και διατάζει να τον 

πνίξουν στην θάλασσα. 


Το 1657 Σάββατο του Λαζάρου,

 απαγχονίζουν στην Καγκελλωτή

 Πύλη της Κωνσταντινουπόλεως 

τον Πατριάρχη Παρθένιο Γ΄. 


Το 1799 οδηγούν στον μαρτυρικό

 θάνατο τον μεγάλο εθνεργέτη 

Κοσμά τον Αιτωλό 

και τον Απρίλιο του 1822 

αποκεφαλίζουν τον αρχιεπίσκοπο

 Χίου Πλάτωνα, στο φρούριο 

του Βεχήτ Πασά.

 μαζί με 8 προκρίτους

 του νησιού. 


Στις 18 Μαΐου 1821 

συλλαμβάνεται και

 κατακρεουργείται ο επίσκοπος

  Κίτρους Μελέτιος 

μαζί με τον ιερέα Παπαγιάννη.

 Το 1821 απαγχονίζονται

 οι επίσκοποι Κρήτης 

Νεόφυτος, Ιωακείμ, 

Ιερόθεος, Καλλίνικος,

 Μελχισεδέκ, 

και ο μητροπολίτης 

Γεράσιμος Παρδάλης. 


Ηρωικό παράδειγμα 

εθνομάρτυρα ιερωμένου

 είναι επίσης ο Γρηγόριος Δίκαιος,

 επονομαζόμενος Παπαφλέσσας,

 που έπεσε μαχόμενος

 στο Μανιάκι το 1825…

 

Στο μοναστήρι του Αγίου Νικολάου

 Πέτρας είχε το αρχηγείο 

του ο Δημ. Υψηλάντης.


 Και ο αρχιστράτηγος 

της Ρούμελης Γ. Καραϊσκάκης 

είχε καταφύγιο και συχνά 

ορμητήριο του την 

ιερά Μονή Προυσού Ευρυτανίας. 


Γι‘ αυτό και τα μοναστήρια

 ήταν στο στόχαστρο 

των κατακτητών.


 Ο στρατηγός Μακρυγιάννης, 

εκτιμώντας την μεγάλη 

προσφορά των μοναστηριών

, αναφέρει: 

«Τα μοναστήρια 

ήταν τα πρώτα προπύργια 

της Επανάστασης μας… 

Οι περισσότεροι καλόγεροι 

σκοτώθηκαν εις τον αγώνα


Την αγωνιστική παρουσία του κλήρου

 στον καιρό της Επανάστασης του 1821 

επισημαίνουν φιλέλληνες και ξένοι. 


Έτσι λοιπόν, ο Άγγλος Χάμφρεϋς γράφει

 «Ανάμεσα στους στρατιώτες βρίσκονταν

 και μεγάλος αριθμός παπάδων. 


Αυτοί οι πρωτεργάτες του ξεσηκωμού».


Ο Κορσικανός πρόξενος της Ολλανδίας 

στην Αθήνα, Ντομένικο Οριγκόνο, γράφει:

 «Οι Τούρκοι στην Αθήνα κάνουν 

τα πάντα για να συλλάβουν παπάδες, 

γιατί όπως διαδίδεται οι παπάδες 

είναι αρχηγοί των επαναστατών».


Ο Ιστορικός Δ. Κόκκινος

 γράφει ότι «ο κλήρος υπήρξε 

και ο οδηγός της φυλής και το στήριγμα της.».


Ο Απόστολος Δασκαλάκης υπογραμμίζει 

ότι «ο Ορθόδοξος ελληνικός κλήρος 

απετέλεσε πρωταρχικόν παράγοντα 

της κηρύξεως της επαναστάσεως 

και της επιτυχίας ταύτης…».


Ο Π. Καρολίδης εξαίρει τον 

αγώνα της εκκλησίας υπέρ

 της ελευθερίας του γένους «

και δια των πολεμικών πράξεων

 των λειτουργών αυτής».

  

 




Οι προφητείες που άκουσε η μακάρια Λιούμπουσκα από τον Άγιο Σεραφείμ της Βίριτσα.

 Οι προφητείες που άκουσε η μακάρια Λιούμπουσκα από τον Άγιο Σεραφείμ της Βίριτσα.

ΤΟ ΕΙΛΗΤΑΡΙΟΝ: ΟΣΙΟΣ ΣΕΡΑΦΕΙΜ ΤΗΣ ΒΙΡΙΤΣΑ

Η συνάντηση με τη μακάρια Λιούμπουσκ​α που γνώριζε τον γέροντα Σεραφείμ της Βίριτσας

Το όνομα Λιούμπουσκα (Αγαπούλα) προέρχεται από τη λέξη Λιουμπόβ που σημαίνει αγάπη.

Το χειμώνα του 1986, επισκεφθήκαμε για πρώτη φορά τη μακάρια Λιούμπουσκα. Σ’ αυτή μας έστειλε ο γέροντας Ν. από τη Λαύρα της Αγίας Τριάδος και του οσίου Σεργίου.

Έμενε στη Βίριτσα, κοντά στην Αγία Πετρούπολη, όπου κάποτε ζούσε ο γνωστός, μεγάλος γέροντας Σεραφείμ της Βίριτσα, που προσφάτως ανακηρύχθηκε άγιος της Εκκλησίας μας. 

Αυτή η θαυμάσια σαλή εν Χριστώ-Αγαθούλα με συγκλόνισε με την ασύλληπτα απλή, μακάρια όψη της και ιδιαιτέρως με τις ακατανόητες, πολύπλοκες πράξεις της, με τις οποίες κάτι προσπαθούσε να δείξει στην ικετευτική δέηση της προς το Θεό.

Είχε κάποιο απερίγραπτο με λόγια μυστικό. 

Βλέποντας εμάς στην αυλή της εκκλησίας είπε:

-Να, οι παππούληδες έρχονται.

 Όταν της είπαμε ότι μας έστειλε ο πατέρας Ν., 

για να μάθουμε τη Θέληση του Θεού 

και το τί πρέπει κάνουμε, αφού δύο φορές 

μας είχαν «κόψει» από τη χειροτονία, 

αίφνης απήντησε:

– Πηγαίνετε στο μητροπολίτη Αλέξιο 

στο Λένιγκραντ (Αγία Πετρούπολη).

Τα λόγια της μας εξέπληξαν και τη ρωτήσαμε.

– Τι θα του πούμε;

– Θα πείτε ότι σας έστειλε η Λιούμπουσκα.

Σύμφωνα με τη μακάρια, πήγαμε στο μοναστήρι 

του αγίου Αλεξάνδρου Νιέφσκι.

 Στην Ακαδημία ρωτήσαμε με ποιο τρόπο

 θα μπορούσαμε να συναντήσουμε το

 Μητροπολίτη Αλέξιο. 

Μας απήντησαν ότι ο μητροπολίτης Αλέξιος βρισκόταν

 στην Ισπανία και θα επέστρεφε έπειτα από μία εβδομάδα. 

Δεν μπορούσαμε, για τόσο μεγάλο διάστημα,

 να παραμείνουμε στο Λένινγκραντ.

 Έπρεπε να επιστρέψουμε στη Μόσχα. 

Πρέπει να πούμε ότι, όσο περιμέναμε 

τη μακάρια μέχρι την αρχή της λειτουργίας, 

συναντηθήκαμε με μία ηλικιωμένη ενορίτισσα,

 η οποία μας μίλησε για τη Λιούμπουσκα 

και για τις συναντήσεις της 

με το γέροντα Σεραφείμ της Βίριτσας.

– Αυτός ήταν ένας μεγάλος δούλος του Θεού,

 προορατικός, έτσι άρχισε την διήγηση της. 

Απευθύνθηκα σ’ αυτόν με την παράκληση

 να με βοηθήσει με το γιο μου, 

τον οποίο κατήγγειλαν, για κατάχρηση

 περιουσίας, και ήθελαν να φυλακίσουν. 

Ο πατήρ Σεραφείμ μου είπε αμέσως: 

«Να μην στεναχωριέσαι.

 Δυστυχώς θα τον φυλακίσουν.

 Όμως μετά από ένα χρόνο ο υιός σου

 θα βγει από τη φυλακή, 

θα τακτοποιηθεί και όλα θα είναι εντάξει».

Έλεγε και άλλα θαυμαστά πράγματα. 

Προέβλεψε ότι πριν από τα έσχατα 

(το τέλος του Κόσμου) οι Δημοκρατίες 

της Σοβιετικής Ένωσης θα αποκόπτονταν

 απ’ τη Ρωσία. 

Η Ρωσία θα γινόταν πιο μικρή,

 όπως ήταν στα χρόνια του βασιλέως

 Ιβάν του Τρομερού.

 Προείδε επίσης ότι θα γίνονταν μεγάλες

 μετακινήσεις λαών, πολλά έθνη 

θα συγκεντρώνονταν στη δική 

τους γη και θα υπήρχε πολλή

 δυστυχία και φτώχεια.

 Μιλούσε για τους κάλπικους 

κυβερνήτες και την τρομερή 

διαφθορά που θα βασίλευε 

παντού στην αμαρτωλή Γη μας. 

Κάποια απ’ αυτά έχουν ήδη γίνει.

Η συνομιλία αυτή έγινε στα τέλη

 της δεκαετίας του ’40, λίγο πριν

 το θάνατο του πατέρα Σεραφείμ.

 Εγώ αυτά τα λόγια τα άκουσα 

έπειτα από σαράντα και πλέον έτη.

Πράγματι, όλα όσα θα συμβούν

 στο μέλλον στη χώρα μας, 

όλα τα γνωρίζει το Άγιο Πνεύμα 

και έτσι τα απεκάλυψε στον 

όσιο πατέρα Σεραφείμ πριν

 από πολλά χρόνια. 

Τα λόγια αυτά εντυπώθηκαν 

βαθιά στην ψυχή μου

 και πάντοτε θα τα θυμάμαι.

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ ΣΤΟ ΦΩΣ.

 ΠΑΤΗΡ ΙΩΑΝΝΟΥ ΚΟΓΚΑΝ.