Τρίτη 15 Φεβρουαρίου 2022

Γρηγοριανό Ημερολόγιο - 15 Φεβρουαρίου 1923: Με ένα νόμο και έξι άρθρα πήγαν 13 μέρες στα… σκουπίδια! Όσοι ζούσαν στην Ελλάδα το 1923 έπεσαν να κοιμηθούν στις 15 Φεβρουαρίου και… ξύπνησαν την 1η Μαρτίου! Αυτό ήταν το αποτέλεσμα του Βασιλικού Διατάγματος με το οποίο η χώρα προσχωρούσε στο Γρηγοριανό Ημερολόγιο. Η προσαρμογή απαιτούσε να γίνει ένα… άλμα στο χρόνο. Όλοι τα μεσάνυχτα -ημερολογιακά- μεγάλωσαν κατά 13 μέρες. Η Ελλάδα όπως θα γράψει και η «Εστία» την 1η Μαρτίου, που σύμφωνα με το παλιό ημερολόγιο ήταν η 16η Φεβρουαρίου, «προσχώρησε στην παγκόσμια ενότητα μετρήσεως χρόνου». Ουσιαστικά οι Έλληνες κοιμήθηκαν…ανατολίτες και ξύπνησαν Ευρωπαίοι αφού και ημερολογιακά συμβάδιζαν, πλέον, μαζί τους.


 Όσοι ζούσαν στην Ελλάδα το 1923 έπεσαν να κοιμηθούν στις 15 Φεβρουαρίου και… ξύπνησαν την 1η Μαρτίου! Αυτό ήταν το αποτέλεσμα του Βασιλικού Διατάγματος με το οποίο η χώρα προσχωρούσε στο Γρηγοριανό Ημερολόγιο. 

Η προσαρμογή απαιτούσε να γίνει ένα… άλμα στο χρόνο. 

Όλοι τα μεσάνυχτα -ημερολογιακά- μεγάλωσαν κατά 13 μέρες.

Η Ελλάδα όπως θα γράψει και η «Εστία» την 1η Μαρτίου, που σύμφωνα με το παλιό ημερολόγιο ήταν η 16η Φεβρουαρίου, «προσχώρησε στην παγκόσμια ενότητα μετρήσεως χρόνου».

Ουσιαστικά οι Έλληνες κοιμήθηκαν…ανατολίτες και ξύπνησαν Ευρωπαίοι αφού και ημερολογιακά συμβάδιζαν, πλέον, μαζί τους.!

f 1 18
Το Φύλλο Εφημερίδος της Κυβερνήσεως με το οποίο η Ελλάδα προσχωρούσε στο Γρηγοριανό ημερολόγιο

Βέβαια αυτή η αλλαγή δημιούργησε και προβλήματα. Πρακτικά. Τι θα γινόταν με τους μισθούς που πληρώνονταν σε μηνιαία βάση, τα ενοίκια, τα δικαστήρια που είχαν προσδιορίσει δίκες μέσα στις μέρες που… εξαφανίστηκαν; Μια προσεκτική ανάγνωση του Διατάγματος δίνει τις λύσεις. Οι Δημόσιοι και ιδιωτικοί υπάλληλοι πήραν 17/30 του μισθού τους, οι ενοικιαστές πλήρωσαν την ίδια αναλογία στον ιδιοκτήτη και τα δικαστήρια μετέθεσαν για τον Μάρτιο τις υποθέσεις που επρόκειτο να εκδικάσουν το β’ δεκαπενθήμερο του Φεβρουαρίου.

Δεν έγινε το ίδιο και με τα ημερολόγια που αχρηστεύτηκαν. Το Διάταγμα εκδόθηκε στις 18 Ιανουαρίου όταν όλοι τα είχαν ήδη προμηθευτεί. Κι επειδή διαγράφηκαν 13 μέρες ούτε την αντιστοιχία ημερομηνίας και μέρας δεν μπόρεσαν έχουν. Έλεγαν ότι η 1η Μαρτίου θα ήταν Πέμπτη, ενώ με το νέο ημερολόγιο ήταν Τετάρτη!

Η εφημερίδα «Πατρίς» ενημέρωνε τους αναγνώστες της στην πρώτη σελίδα.

F 2 11

Οι γελοιογράφοι της εποχής δεν άφησαν ασχολίαστο το γεγονός.

F 3 12
Γελοιογραφία του Νίκου Καστανάκη στην εφημερίδα «Πατρίς» της 1ης Μαρτίου 1923

Οι εφημερίδες δέχτηκαν με χαρά το νέο ημερολόγιο. Η «Πατρίς» για δύο μέρες αφιέρωσε σε αυτό ενυπόγραφο άρθρο του Διευθυντή της Γιώργου Λαμπρίδη στο οποίο γινόταν αναφορά στο… δυτικισμό, την στροφή της χώρας προς τη Δυτική Ευρώπη που ήταν η φυσική της θέση. Εντύπωση προκαλεί η αναφορά του αρθρογράφου στις ΗΠΑ αφού συνέδεε τον Δυτικό πολιτισμό με την μεγάλη χώρα πέραν του Ατλαντικού που αποτελεί, όπως γράφει, κι αυτή μέρος της Δύσης. Οι ΗΠΑ τότε δεν ήταν υπερδύναμη ούτε επιθυμούσαν να παίξουν ενεργό ρόλο στα πολιτικά πράγματα της Ευρώπης. Ο αρθρογράφος όμως έβλεπε… μπροστά.

F 4 8

Η Ελλάδα το 1923 προσπαθούσε να κλείσει τοις πηγές που άνοιξε η Τραγωδία στη Μικρά Ασία. Είχε προηγηθεί η εκτέλεση των Έξι και κυβερνούσε Επαναστατική Επιτροπή με πρωθυπουργό τον Στυλιανό Γονατά. Με δικές της ενέργειες επισπεύσθηκε η αλλαγή του ημερολογίου που είχε προαποφασιστεί από το 1919!

Οι περισσότερες φιλομοναρχικές εφημερίδες είχαν αναστείλει την κυκλοφορία τους κι όσες κυκλοφορούσαν περνούσαν από λογοκρισία. Ψήγματα συγκαλυμμένης διαφωνίας βρίσκουμε στο χρονογράφημα του Μπραν (Στάμος Μπράνιας) στην «Καθημερινή» στο οποίο παρατηρεί ότι ο Μάρτιος ήρθε χωρίς τα χελιδόνια.

F 5 4

Προέκυψε κι άλλο πρόβλημα. Το σοβαρότερο. Η Εκκλησία. Το ημερολόγιο ήταν «πολιτικό», άρα δεν την αφορούσε. Προς το παρόν. Όμως έπρεπε να προσαρμοστεί και αυτή. Για παράδειγμα ο Ευαγγελισμός της Θεοτόκου θα ήταν πια στις 6 Απριλίου κι όχι στις 25 Μαρτίου. Χανόταν έτσι το νόημα της Εθνεγερσίας του ’21 που η πολιτεία θα γιόρταζε με κάθε επισημότητα στις 25 Μαρτίου και θα το αποσυνέδεσε από την μεγάλη θρησκευτική γιορτή.

Οι συζήσεις κατέληξαν σε συμφωνία, με την έγκριση του Οικουμενικού Πατριοαρχείου, ένα χρόνο αργότερα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο ημερολόγιο έγινε και θρησκευτικό στις 23 Μαρτίου 1924 ακριβώς για να συμπέσουν την 25η Μαρτίου η Εθνική και η θρησκευτική εορτή. Το ημερολόγιο το ονόμασε «διορθωμένο Ιουλιανό» για να αποφύγει την αναφορά στον πάπα που το καθιέρωσε και πήρε το όνομά του (Γρηγοριανό). Διατήρησε τις κινητές εορτές, ενώ ακόμα και σήμερα πολλοί το λένε «νέο» αποφεύγοντας την ονομασία «Γρηγοριανό». Οι αντιρρήσεις τους κόλπους της Εκκλησίας άρχισαν χρόνια αργότερα και από το1935 πήραν μορφή ανοιχτής διαφωνίας με τη δημιουργία των οργανώσεων Παλαιοημερολογιτών.  https://www.newsbreak.gr/

Οι Ελληνες της Ουκρανίας. Η Ιστορία της Κριμαίας ή ΤΑΥΡΙΣ - ΤΑΥΡΙΔΑ οπως την ελεγαν και την λενε ακομα οι Ελληνες που ζουν εκει .


Η Ουκρανία είναι η μόνη χώρα σήμερα στον κόσμο όπου υπάρχουν ακόμα σημαντικές κοινότητες των Ελλήνων (150.000 περίπου), oι οποίες διατηρούν πλήρη κοινωνική δομή, διαθέτουν «αγροτική ενδοχώρα» και έχουν τη συνείδηση της εντοπιότητας. 

Σε αντίθεση με τη δυτική ελληνική διασπορά, η οποία είναι πολύ πιο πρόσφατη και έχει «αστικά» χαρακτηριστικά, αυτή που διατηρήθηκε στον χώρο της Σοβιετικής Ενωσης υπήρξε προϊόν ιστορικών διεργασιών που είχαν μεγάλο χρονικό βάθος. 

Ειδικά οι Ελληνες της Ουκρανίας με μητροπολιτικό κέντρο την Κριμαία –την Ταυρική των αρχαίων Ελλήνων και την Περατεία των Βυζαντινών– αποτελούν τον αρχαιότερο λαό που κατοίκησε στα εδάφη αυτά, πολύ πριν από την έλευση των Τατάρων και των σλαβικών φύλων. 

Η αίσθηση της εντοπιότητας αποκτήθηκε εξαιτίας αυτού του χρονικού βάθους και η ιστορική αυτή σχέση επέτρεψε τη δημιουργία μιας ελληνικής αγροτικής ενδοχώρας.

 Ακόμα και οι μετανάστες των επόμενων ιστορικών περιόδων εγκαθίσταντο σε περιβάλλον όπου επικρατούσε η ομογένεια, με αποτέλεσμα και οι νέες εγκαταστάσεις να αποκτούν χαρακτηριστικά κοινοτήτων με ολοκληρωμένη δομή.

Αντίστοιχο φαινόμενο μ’ αυτό της Ουκρανίας, αλλά αρκετά μικρότερης έκτασης εξαιτίας των μετασοβιετικών συνθηκών, επιβιώνει ακόμα σε κάποιες χώρες του Καυκάσου (Γεωργία, Αρμενία) και στη Νότια Ρωσία (περιοχές του Κρασνοντάρ και της Σταυρούπολης). 

Είναι πολλοί οι λόγοι που η ελληνική διασπορά της Ουκρανίας διατήρησε την αριθμητική της ζωτικότητα κατά τη σκληρή μετασοβιετική εποχή και διασώθηκε από τη μετανάστευση στον ελλαδικό βαλκανικό Νότο. 

Πρωτίστως, αυτό οφείλεται στην απουσία σχέσεων με τον ελλαδικό χώρο, κάτι που δεν συνέβαινε με τις υπόλοιπες Σοβιετικές Δημοκρατίες, όπου οι Ελληνες των περιοχών διατηρούσαν την επαφή μέσω των ελλαδικών Ποντίων.

 Επίσης στις περιοχές των Ελλήνων της Ουκρανίας δεν εμφανίστηκαν φαινόμενα διεθνοτικών πολέμων, όπως στον Καύκασο (Αμπχαζία, Ναγκόρνο Καραμπάχ, Τσετσενία), ούτε υπήρξε η αίσθηση της εκτόπισης σε άξενους τόπους, όπως υπήρχε στις ελληνικές κοινότητες της Κεντρικής Ασίας (Καζαχστάν, Ουζμπεκιστάν, Κιργιζία, Τουρκμενιστάν).

Ομως οι πρόσφατες εξελίξεις με τον αυξανόμενο ανταγωνισμό των μεγάλων δυνάμεων για τη διεκδίκηση της Ουκρανίας και η πυροδότηση ακραίων εθνικιστικών συναισθημάτων από τα διάφορα ανταγωνιζόμενα μεταξύ τους τμήματα της μετασοβιετικής ελίτ, που ανδρώθηκε με την κλοπή του δημόσιου πλούτου, δημιουργούν ένα ανησυχητικό περιβάλλον.

Αδιάλειπτη παρουσία στην Κριμαία εδώ και 27 αιώνες.

Η ελληνική μητρόπολη της περιοχής υπήρξε η χερσόνησος της Κριμαίας. 

Οι πρώτες ελληνικές εγκαταστάσεις (Παντικάπαιον, Νυμφαίον, Θεοδοσία, Χερσόνησος κ.ά.) δημιουργήθηκαν, κυρίως από Ιωνες, στα τέλη του 7ου – αρχές του 6ου π.Χ. αιώνα.

 Η Χερσόνησος θα παραμείνει απρόσβλητη κατά την εποχή των νομαδικών μετακινήσεων που χαρακτήρισαν τον 4ο μ.Χ. αιώνα και θα ενταχθεί στη Βυζαντινή Αυτοκρατορία έως τον 14ο αιώνα που θα καταληφθεί από τους Τατάρους και θα ενταχθεί στο τουρκικό Χανάτο της Κριμαίας (Qrm Yurtu), που ήταν υποτελές στους Οθωμανούς. 

Τα νότια εδάφη της Κριμαίας θα ενσωματωθούν στην Οθωμανική Αυτοκρατορία. 

Το τελευταίο ελεύθερο ελληνικό έδαφος που υποτάχθηκε υπήρξε το Πριγκιπάτο των Θεοδώρων που ιδρύθηκε το 1204 από απογόνους του Θεόδωρου Γαβρά και συνυπήρχε για πολύ καιρό με το ταταρικό Χανάτο. 

Τον Δεκέμβριο του 1475 το Φρούριο των Θεοδώρων, που βρισκόταν επί του όρους Μαγκούπ (30 χιλιόμετρα από τη Σεβαστούπολη και 15 από τη Χερσώνα), θα πέσει στα χέρια των Οθωμανών παρά τη γενναία άμυνα του Αλέξανδρου Γαβρά, έπειτα από εξάμηνη πολιορκία.

Ο τουρκικός ζυγός (ταταρικός και οθωμανικός) θα πάψει μόλις το 1783, όταν η χερσόνησος θα καταληφθεί από τους Ρώσους. 

Λίγο πριν όμως, το καλοκαίρι του 1778, το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού είχε μεταναστεύσει προς τα ρωσοκρατούμενα εδάφη, βόρεια της Αζοφικής Θάλασσας.

 Εκεί θα ιδρύσει μια νέα πόλη, στην οποία θα δώσει το όνομα της Παναγίας: Μαριούπολη. 

Από εκεί και πέρα η ελληνική μητρόπολη της Ουκρανίας θα έχει μεταφερθεί στην περιοχή της Μαριούπολης με τα 23 ελληνικά χωριά. 

Με τα διατάγματα της Αικατερίνης Β΄ του 1779 και του 1790, η περιφέρεια της Αζοφικής με πρωτεύουσα τη Μαριούπολη απέκτησε το καθεστώς της αυτόνομης διοικητικής περιοχής (ουέζντ). 

Μετά το 1778 ένα μικρό μέρος θα παλιννοστήσει στην Κριμαία, της οποίας ο ελληνικός πληθυσμός θα ενισχυθεί από πρόσφυγες από την Πελοπόννησο και τα νησιά του Αιγαίου λόγω των «Ορλωφικών» (1770), ενώ από τον μικρασιατικό Πόντο θα καταφθάνουν μετανάστες και πρόσφυγες έως και το 1918.

Ενα από τα χαρακτηριστικά σημεία της Κριμαίας όπου συνυπήρξαν και οι τρεις αυτές ελληνικές ομάδες (γηγενείς, ελλαδικοί και Πόντιοι) ήταν η περιοχή της Γιάλτας. 

Η Γιάλτα ήταν μια κωμόπολη που το 1900 κατοικούνταν από 10.000 Ελληνες. 

Το όνομά της είναι ελληνικό, προερχόμενο από τη λέξη «γιαλός» ή «γιαλίτα» όπως λέγεται στην τοπική ελληνική κριμαιο-ρωμαϊκή διάλεκτο. 

Στην περιοχή εγκαταστάθηκαν πολλοί πρόσφυγες από τα Βαλκάνια. 

Βόρεια της Γιάλτας η περιοχή ονομάστηκε Λιβαδειά, εις ανάμνησιν της βοιωτικής πόλης και ο Λάμπρος Κατσώνης απέκτησε με τσαρική εντολή μια μεγάλη έκταση γης. 

Το αρχοντικό που υπήρχε στην ιδιοκτησία του Κατσώνη –η οποία απαλλοτριώθηκε μετά τη σοβιετική επανάσταση– μετατράπηκε σε ξενοδοχείο υπό την επωνυμία «Λιβαδειά» και σ’ αυτό υπογράφτηκε τον Φεβρουάριο του 1945 η περίφημη συμφωνία της Γιάλτας, με την οποία οι νικητές του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μοίρασαν μεταξύ τους τον κόσμο.

Το φαινόμενο της μαζικής εγκατάστασης Ελλήνων από κάθε μέρος του ελληνικού κόσμου στη Ρωσική Αυτοκρατορία χαρακτήρισε τον 18ο και 19ο αιώνα. 

Στο πλαίσιο αυτής της εγκατάστασης οι Ελληνες θα έρθουν σε επαφή τόσο με τις ιδέες του διαφωτισμού όσο και με τα ρωσικά επαναστατικά κινήματα.

 Η έδρα της Φιλικής Εταιρείας ήταν στην Οδησσό της Νέας Ρωσίας (έτσι ονομάζονταν τότε τα νεοαποκτηθέντα ουκρανικά εδάφη από τη Ρωσική Αυτοκρατορία).

Εναλλαγές ανάπτυξης και καταστροφής την περίοδο της Σοβιετικής Ενωσης.

Η Οκτωβριανή Επανάσταση θα επηρεάσει αποφασιστικά το μέλλον των ελληνικών κοινοτήτων. 

Κατ’ αρχάς, τα εδάφη τους θα παραδοθούν στους Γερμανούς κατά τη συμφωνία που θα συνάψει μαζί τους ο Λένιν στο Μπρεστ Λιτόφσκ. 

Ο Λένιν θα επιβάλει την άποψή του συγκρουόμενος με όλη την αριστερά της Επανάστασης και εγκαινιάζοντας έτσι μια σκληρή εσωτερική αντιπαράθεση που θα οδηγήσει στην καταστροφή του επαναστατικού δημοκρατικού μετώπου και την έναρξη της διαδικασίας αυταρχικοποίησης που θα οδηγήσει σύντομα στον ολοκληρωτισμό. 

Στις περιοχές των Ελλήνων θα αναπτυχθεί ένα αντιγερμανικό αγροτικό αναρχικό κίνημα με πρωτεργάτη τον Νέστορα Μαχνό. 

Με την ήττα των Γερμανών στον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο οι περιοχές αυτές θα δεχτούν την επίθεση των μπολσεβίκων του Κόκκινου Στρατού. 

Οι μαχνοβίτες θα ηττηθούν και η περιοχή θα τεθεί υπό την μπολσεβικική εξουσία.

Ο εμφύλιος πόλεμος που θα ακολουθήσει, θα συνδυαστεί με τη στρατιωτική επέμβαση της Αντάντ, στο πλαίσιο της οποίας περί τους 23.000 Ελληνες στρατιώτες του Α΄ Σώματος Στρατού υπό τον στρατηγό Κωνσταντίνο Νίδερ θα σταλούν στη Νότια Ουκρανία (Οδησσό και Κριμαία) τον Ιανουάριο του 1919. 

Θα εμπλακούν σε στρατιωτικές συγκρούσεις με τους μπολσεβίκους και θα αποχωρήσουν οριστικά τέσσερις μήνες αργότερα.

 Η επέμβαση αυτή είχε κάποιες συνέπειες στα αστικά στρώματα των Ελλήνων, με αποτέλεσμα την έξοδο προς την Ελλάδα των πλέον εύπορων εξ αυτών. Ειδικά από την περιοχή της Οδησσού, θεωρείται ότι μέχρι το 1920 είχαν αναχωρήσει για την Ελλάδα 10.000-12.000 άτομα.

 Ομως η μεγάλη μάζα του ελληνικού πληθυσμού θα παραμείνει στην περιοχή, θα παρακολουθήσει και θα πάρει μέρος στο πολύ ενδιαφέρον σοβιετικό πείραμα προστατευμένη από την ύπαρξη σημαντικού αριθμού Ελλήνων μπολσεβίκων.

Η σημαντικότερη εξέλιξη για τους Ελληνες της Σοβιετικής Ενωσης ήταν η δημιουργία αναγνωρισμένων Εθνικών Περιοχών, εκεί όπου η ελληνική εθνότητα αποτελούσε την πλειονότητα. 

Ως το 1938 είχαν δημιουργηθεί τέσσερις αυτόνομες ελληνικές περιοχές στη Σοβιετική Ενωση, με τάση επέκτασης σε όλες τις περιοχές που κατοικούσε συμπαγής ελληνικός πληθυσμός. 

To σύστημα διοικητικής διαίρεσης της Σοβιετικής Ενωσης ευνοούσε την ανάδειξη αυτόνομων ελληνικών περιοχών. 

Αρχικά δημιουργήθηκαν τρεις αυτόνομες ελληνικές περιοχές στη Νότια Ουκρανία, στο Ντονέτσκ και στη Μαριούπολη. 

Αυτό έγινε το πρώτο εξάμηνο του 1928 με απόφαση της Κεντρικής Εκτελεστικής Επιτροπής της Σοβιετικής Σοσιαλιστικής Δημοκρατίας της Ουκρανίας. 

Η μεγαλύτερη απ’ αυτές ήταν η Μαγκουσοβίτικη Περιοχή, με πρωτεύουσα την κωμόπολη Μάγκους.

Σημαντική ήταν και η πολιτισμική ανάπτυξη των Ελλήνων. Ιδρύθηκαν νέα σχολεία, εκδόθηκαν εφημερίδες και βιβλία, δημιουργήθηκαν θεατρικές ομάδες, τόσο επαγγελματικές όσο και ερασιτεχνικές στα χωριά. 

Στη Μαριούπολη δημιουργήθηκε ο εκδοτικός οίκος «Κολεχτιβιστής», ο οποίος εξέδιδε την ομώνυμη ελληνόγλωσση εφημερίδα είτε στη δημοτική, είτε στη μαριουπολίτικη διάλεκτο.

 Το 1928, μόνο στην περιοχή της Μαριούπολης, λειτουργούσαν 39 ελληνικά σχολεία πρώτης βαθμίδας και έξι της δεύτερης με 159 δασκάλους.

 Το 1928 ιδρύθηκε στο πλαίσιο της Παιδαγωγικής Σχολής ελληνικό τμήμα που εκπαίδευε δασκάλους για την ελληνική μειονότητα.

Ολα αυτά έλαβαν τέλος τον Δεκέμβρη του 1937, όταν με απόφαση της σταλινικής ηγεσίας η ελληνική μειονότητα στοχοποιήθηκε – όπως και αρκετές ακόμα μικρές μειονοτικές ομάδες του πληθυσμού. 

Η ελληνική σοβιετική παιδεία απαγορεύτηκε, τα ελληνικά σχολεία έκλεισαν, τα ελληνικά κομματικά τυπογραφεία καταστράφηκαν, οι αυτόνομες σοβιετικές ελληνικές περιοχές καταργήθηκαν. 

Εκατοντάδες έχασαν τη ζωή τους έπειτα από δίκες-παρωδία και χιλιάδες στάλθηκαν σε στρατόπεδα συγκέντρωσης της Σιβηρίας. 

Μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου οι Ελληνες της Κριμαίας, μαζί με τους Τάταρους, τους Βούλγαρους και τους Αρμένιους, εκτοπίστηκαν στην Κεντρική Ασία.

 Στις κοιτίδες τους θα αρχίσουν να επιστρέφουν μόνο μετά το 20ό συνέδριο του ΚΚΣΕ (Κομμουνιστικό Κόμμα Σοβιετικής Ενωσης), όταν εγκαινιάστηκε η πολιτική της αποσταλινοποίησης του σοβιετικού κράτους.

150.000 άτομα ο σημερινός ελληνικός πληθυσμός.

Με την έναρξη της περεστρόικας άρχισε και η προσπάθεια εθνικής αναγέννησης του πολυπληθούς ελληνισμού της Ουκρανίας.

 Σύμφωνα με την απογραφή του 2001, οι Ελληνες –ρωσόφωνοι πλέον– ανέρχονταν σε 93.000. 

Οι ίδιοι υποστηρίζουν ότι ο πραγματικός τους αριθμός φτάνει τα 150.000 άτομα, εφόσον πολλοί δεν δήλωσαν την πραγματική τους εθνική ταυτότητα εξαιτίας του κληρονομημένου φόβου και της μετασοβιετικής εθνικής ανασφάλειας. 

Οι ελληνικές κοινότητες είναι διάσπαρτες σε όλη την έκταση της χώρας, με κύρια περιοχή συγκέντρωσης την περιφέρεια της Μαριούπολης, όπου τα πρώτα είκοσι χωριά των μεταναστών του 18ου αιώνα έχουν διπλασιαστεί. 

Ελληνικές κοινότητες συναντιούνται στην Οδησσό, στα σύνορα με τη Ρουμανία, στο Χάρκοβο βορειοανατολικά και στο Λβοφ (Λβιφ στα ουκρανικά), που θεωρείται και η πατρίδα του ακραίου ουκρανικού εθνικισμού.

Εχουν οργανωθεί σε συλλόγους, οι οποίοι ανέρχονται έως τώρα σε 105 και έχουν δημιουργήσει και το δευτεροβάθμιο όργανό τους υπό την επωνυμία Ομοσπονδία Ελληνικών Συλλόγων της Ουκρανίας. 

Η ελληνική γλώσσα διδάσκεται σε εκατοντάδες παιδιά, ενώ οι έδρες νεοελληνικών σπουδών της Μαριούπολης, του Κιέβου, της Συμφερούπολης και του Λβοφ έχουν εκπαιδεύσει εκατοντάδες δασκάλους της ελληνικής γλώσσας.

Η απογοητευτική πολιτική της επίσημης Ελλάδας απέναντι σε αυτό το τμήμα της ελληνικής διασποράς είναι ένα άλλο θέμα, που θα άξιζε κάποια στιγμή να απασχολήσει σοβαρά τους όποιους ευαίσθητους ανθρώπους έχουν απομείνει ακόμη σε αυτήν τη χώρα.

* Ο κ. Βλάσης Αγτζίδης (http://kars1918.wordpress.com) είναι διδάκτωρ Σύγχρονης Ιστορίας και μαθηματικός -.https://www.kathimerini.gr/society/752928/oi-ellines-tis-oykranias/

Ιστορία της Κριμαίας

Η Κριμαία είναι αυτόνομη περιοχή της νοτιοανατολικής Ουκρανίας, με υπερδισχιλιετή ιστορία και πληθώρα εποικισμών. 
Το σημερινό της όνομα έχει μογγολική προέλευση,
 ενώ οι αρχαίοι Έλληνες την ονόμαζαν 
Ταυρίδα ή Ταυρική Χερσόνησο.


Η Κριμαία είναι αυτόνομη περιοχή της νοτιοανατολικής Ουκρανίας, με υπερδισχιλιετή ιστορία και πληθώρα εποικισμών. 

Πρόκειται για χερσόνησο που συνδέεται με την ηπειρωτική Ουκρανία με τον ισθμό του Περεκόπ και χωρίζεται από τη Ρωσία από την Αζοφική Θάλασσα, τη Μαιώτιδα Λίμνη των αρχαίων Ελλήνων. 

Το σημερινό της όνομα Κριμαία έχει μογγολική προέλευση, ενώ οι αρχαίοι Έλληνες την ονόμαζαν Ταυρίδα ή Ταυρική Χερσόνησο, από τους Ταύρους, ένα βαρβαρικό φύλο που κατοικούσε στην περιοχή.

Η Κριμαία, με πρωτεύουσα τη Συμφερούπολη, έχει έκταση 26.100 τετραγωνικά χιλιόμετρα (λίγο μεγαλύτερη από τη Στερεά Ελλάδα) και πληθυσμό λίγο πάνω από τα 2 εκατομμύρια κατοίκους, σύμφωνα με την τελευταία απογραφή του 2001. 

Από αυτούς, το 58,32% είναι Ρώσοι, το 24,32% Ουκρανοί και το 12.5% Τάταροι (μουσουλμάνοι τουρκο-μογγολικής καταγωγής), ενώ οι ελληνικής καταγωγής κάτοικοι της περιοχής ανέρχονται σε 2.597, ήτοι το 1,3% του πληθυσμού της Κριμαίας. 

Το κλίμα της περιοχής είναι εύκρατο και ευνοεί τη γεωργία και τον τουρισμό, που αποτελούν τις δύο πλουτοπαραγωγικές πηγές της Κριμαίας.

Σύμφωνα με τον Ηρόδοτο, που μας δίνει τις πρώτες πληροφορίες για την περιοχή, πρώτοι κάτοικοι της Κριμαίας υπήρξαν οι Κιμμέριοι, λαός που κατοικούσε στον Καύκασο.

 Ένα παρακλάδι των Κιμμερίων υπήρξαν οι Ταύροι, ένα βαρβαρικό φύλο, που μισούσε τους Έλληνες και τους σκότωνε, όπου τους έβρισκε. 

Πάντως, από τους Ταύρους πήρε το πρώτο της όνομα η Κριμαία, ενώ στην περιοχή αυτή εκτυλίσσονται δύο από τις τραγωδίες του Ευριπίδη, η «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» και η «Ιφιγένεια εν Ταύροις».

Τον 6ο αιώνα π.Χ. είχαμε τον πρώτο αποικισμό της περιοχής από Έλληνες της Μικράς Ασίας, ενώ τον επόμενο αιώνα δημιουργήθηκε γύρω από την Αζοφική Θάλασσα το ελληνικό βασίλειο του Κιμμερίου Βοσπόρου, που άκμασε έως τον 2ο αιώνα π.Χ. 

Όμως, η πίεση που του ασκούσαν οι Σκύθες το εξασθένισαν και το 114 π.Χ. τέθηκε υπό την προστασία του βασιλιά του Πόντου, Μιθριδάτη ΣΤ'.

Από το 63 π.Χ. που καταλήφθηκε από τους Ρωμαίους έως το 1441 που τα απομεινάρια της μογγολικής Χρυσής Ορδής ίδρυσαν το Χανάτο της Κριμαίας, παρέλασαν πολλοί υποψήφιοι κατακτητές από την περιοχή, αλλά κανείς δεν στέριωσε. 

Είχαμε κατά σειρά τους Γότθους, τους Ούνους, τους Βούλγαρους, τους Βυζαντινούς ως συνεχιστές των Ρωμαίων, τους τουρκογενείς Χαζάρους και Κουμάνους, τους Έλληνες της αυτοκρατορίας της Τραπεζούντας, ενώ μερίδιο διεκδίκησαν στον εμπορικό τομέα οι Γενουάτες και οι Ενετοί. 

Σημειώνεται ότι στα τέλη του 10ου αιώνα έκαναν την εμφάνισή στους στην Κριμαία οι Ρώσοι του Κιέβου και μάλιστα ο ηγεμόνας τους Βλαδίμηρος ο Μέγας βαφτίστηκε Xριστιανός.

Το Χανάτο της Κριμαίας θα επιζήσει, είτε αυτόνομα, είτε υπό την επικυριαρχία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας, έως το 1783, οπότε η τσαρίνα Μεγάλη Αικατερίνη καταλαμβάνει την Κριμαία και την μετονομάζει σε Ταυρίδα. 

Τον επόμενο χρόνο, ο πρίγκηπας Ποτέμκιν ιδρύει στη Σεβαστούπολη τον Στόλο της Μαύρης Θάλασσας, που έχει τη δυνατότητα να κυριαρχεί, όχι μόνο στον Εύξεινο Πόντο, αλλά και να κατέρχεται μέχρι τις «θερμές θάλασσες» της Μεσογείου, καθιστώντας έτσι την τσαρική Ρωσία μεγάλη δύναμη.

Το 1853 ξεσπά ο Κριμαϊκός Πόλεμος, μία από τις μεγαλύτερες ένοπλες συγκρούσεις του 19ου αιώνα στον Ευρωπαϊκό χώρο, όταν οι Αγγλογάλλοι προσπάθησαν να προλάβουν τις επεκτατικές διαθέσεις της Ρωσίας πάνω στην θνήσκουσα Οθωμανική Αυτοκρατορία. 

Το μεγαλύτερο μέρος του πολέμου διεξήχθη στην Κριμαία, εξού και το όνομά του. 

Θα λήξει με ήττα της Ρωσίας στα πεδία των μαχών, ενώ με τη Συνθήκη των Παρισίων (30 Μαρτίου 1856) θα επιβεβαιωθεί η εδαφική ακεραιότητα της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Μία παράπλευρη συνέπεια του Κριμαϊκού Πολέμου ήταν ο ξεσηκωμός των υπόδουλων Ελλήνων της Ηπείρου, της Θεσσαλίας και της Μακεδονίας (1854), που δεν στέφθηκε από επιτυχία, εξαιτίας των διεθνών αντιδράσεων και της αποκήρυξής του από την ελληνική κυβέρνηση.

Μετά την επικράτηση της Οκτωβριανής Επανάστασης (25 Οκτωβρίου 1917) ξέσπασε εμφύλιος πόλεμος στη Ρωσία από αντιτιθέμενες δυνάμεις στο κομμουνιστικό καθεστώς των Μπολσεβίκων. 

Οι μεγάλες δυνάμεις βρήκαν την ευκαιρία να επέμβουν στο πλευρό των αντεπαναστατών. 

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος, με προτροπή της Γαλλίας, έστειλε στην Ουκρανία ένα σώμα στρατού, που πήρε μέρος σε μάχες, όχι μόνο στην ηπειρωτική Ουκρανία, αλλά και στην Κριμαία. 

Η περιοχή άλλαξε πολλές φορές χέρια μεταξύ «Κόκκινων» και «Λευκών» και τελικά, μετά την οριστική επικράτηση των Μπολσεβίκων το 1921, ονομάστηκε Σοβιετική Σοσιαλιστική Δημοκρατία της Κριμαίας.

Κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, η ναζιστική Γερμανία κατέλαβε την Κριμαία το καλοκαίρι του 1942 και την κράτησε για δύο χρόνια. 

Τον Μάιο του 1944 την ανακατέλαβε ο «Κόκκινος Στρατός» και σχεδόν αμέσως ο Στάλιν διέταξε την εκτόπιση όλων των μουσουλμάνων Τατάρων στην Κεντρική Ασία, επειδή είχαν συνεργαστεί με τους κατακτητές.

 Μαζί τους την πλήρωσαν και άλλες εθνότητες, μεταξύ αυτών και οι Έλληνες. Τον επόμενο χρόνο έγινε στη Γιάλτα της Κριμαίας μία κομβικής σημασίας συνδιάσκεψη των ηγετών των τριών μεγάλων συμμαχικών δυνάμεων (Ρούζβελτ, ΣτάλινΤσόρτσιλ), που καθόρισε τις τύχες του μεταπολεμικού κόσμου.

Στις αρχές του 1954 το Ανώτατο Σοβιέτ της Σοβιετικής Ένωσης πήρε μία απόφαση, που δημιούργησε όλα τα δεινά που υφίσταται σήμερα η περιοχή της Κριμαίας.

 Με εισήγηση του ουκρανικής καταγωγής γενικού γραμματέα του ΚΚΣΕ, Νικίτα Κρούστσεφ, η Κριμαία αποσπάστηκε από τη ΣΣΔ της Ρωσίας και εντάχθηκε στη ΣΣΔ της Ουκρανίας.

 Έτσι, όταν διαλύθηκε η Σοβιετική Ένωση το 1991 και η Ουκρανία κήρυξε την ανεξαρτησία της, η Κριμαία παρέμεινε στην επικράτειά της. 

Από την πρώτη στιγμή, η Ρωσική πλειονότητα των κατοίκων της Κριμαίας αντέδρασε και ζήτησε την ένωση με τη Ρωσία, αλλά στις 19 Μαΐου του 1992 το Κοινοβούλιο της Κριμαίας ψήφισε την παραμονή της Κριμαίας στην Ουκρανία με καθεστώς αυτονομίας.

Η περιοχή της Κριμαίας εξακολουθεί να βρίσκεται υπό διαρκή αναταραχή, αλλά τα πράγματα φαίνεται να ησυχάζουν, όταν το 1997 η Ουκρανία νοικιάζει για 20 χρόνια τον ναύσταθμο της Σεβαστούπολης στη Ρωσία.

 Οι Ρωσικές δυνάμεις παραμένουν στην Κριμαία και εγγυώνται κατά κάποιο τρόπο την εξασφάλιση των δικαιωμάτων των ρωσόφωνης πλειονότητας. 

Τρία χρόνια νωρίτερα, η Ρωσία είχε υπογράψει το «Μνημόνιο της Βουδαπέστης» μαζί με τις άλλες τέσσερις πυρηνικές δυνάμεις της εποχής (Αγγλία, Γαλλία, ΗΠΑ, Κίνα), με το οποίο εγγυάτο την εδαφική ακεραιότητα της Ουκρανίας.

Και φτάνουμε στις 21 Νοεμβρίου του 2013, όταν ξεσπά λαϊκή αντίδραση στην Ουκρανία, εξαιτίας της άρνησης του φιλορώσου προέδρου Γιανούκοβιτς να υπογράψει τη συμφωνία σύνδεσης της χώρας του με την Ευρωπαϊκή Ένωση

Οι καθημερινές διαδηλώσεις στην κεντρική πλατεία του Κιέβου «Μαϊντάν» λαμβάνουν κινηματικό χαρακτήρα και στις 22 Φεβρουαρίου του 2014 ο πρόεδρος Γιανούκοβιτς εγκαταλείπει την εξουσία, κάτω από το βάρος της διογκούμενης λαϊκής πίεσης. 

Οι Ρωσόφωνοι της Κριμαίας βρίσκουν την ευκαιρία να θέσουν υπό τον πλήρη έλεγχό τους την περιοχή, παρά την αντίδραση της διεθνούς κοινότητας, και με το δημοψήφισμα της 16 Μαρτίου να ζητούν την επανένταξή τους στη μητέρα Ρωσία.

Πηγή - SanSimera.gr

BINTEO - Άγιος Παΐσιος: «Το πρόβλημα θα αρχίσει από την Θράκη . Θα είναι ένα διπλωματικό επεισόδιο που δεν θα μπορεί να λυθεί…


 Άγιος Παΐσιος: «Το πρόβλημα θα αρχίσει από την Θράκη… 

Θα είναι ένα διπλωματικό επεισόδιο που δεν θα μπορεί να λυθεί…

Άγιος Παΐσιος 1990: «Το πρόβλημα θα αρχίσει από την Θράκη…».


Είχαμε την ευλογία να γνωρίσουμε έναν άνθρωπο 

που γνώριζε τον γέροντα Παΐσιο για δεκαπέντε χρόνια 

και είχε ιδιαίτερες σχέσεις μαζί του.

Κάναμε αρκετά χιλιόμετρα για να τον γνωρίσουμε 

από κοντά και το υλικό που μας εμπιστεύθηκε 

νομίζω πως είναι σημαντικό και θα προσπαθήσουμε

 να το προβάλλουμε σταδιακά

«Βρισκόμαστε στο 1990 που είδα τον γέροντα. 

Ήταν η τελευταία φορά γιατί μετά από λίγο αρρώστησε.

 Με έβαλε μέσα στο κελλί του και καθόταν στο πάσι.

 Κάθε φορά που τον επισκεπτόμουν, του πήγαινα 

καμιά μάλλινη φανέλα για το κρύο. 

Πήρα και τον σάκκο μαζί μου και τον έβαλα σε μια γωνιά.


Μου λέει “μην τον πειράζεις τον σάκκο”…

Εγώ μέσα στον σάκκο είχα ένα μαγνητοφωνάκι 

που κατέγραφε από απόσταση συνομιλίες 

και είχα σκοπό μόλις πάω να βγάλω την φανέλα 

να το πατήσω και να αρχίσει να καταγράφει

 τα λόγια του γέροντα.

Μόλις σηκώθηκα μου λέει 

“Κ. μην το ανοίγεις, δεν πρόκειται να δουλέψει. 

Φέρ’ το εδώ να το δω κι εγώ.”

Αφού με κατάλαβε το πήρα και του το έδωσα. 

Μου λέει “τίνος είναι αυτό;”. 

Του λέω “είναι του φίλου μας του Β.” ο οποίος 

ήταν γνωστός του γέροντα. 

Άρχισε να το περιεργάζεται και λέει

 “είναι πολύ ωραίο αλλά να ξέρεις 

δεν θα λειτουργούσε. 

Αφού δεν είχες ευλογία δεν θα λειτουργούσε.”

Εκείνη την ώρα τον φώναξε κάποιος έξω 

από το κελλί κι εκεί είδα το μεσημεριανό του 

γέροντα που ήταν μισή ντομάτα, τρεις ελιές

 και μισή φέτα ψωμί.

Μόλις ήρθε μέσα του λέω

 “γέροντα, έχω έναν λογισμό.

 Τι θα γίνει με την Ελλάδα;

 Πες μου αν είναι ευλογημένο”.

Μου λέει ο γέροντας “θα σου πω… 

Εγώ μου λέει δεν θα το δω, εσύ θα το δεις.

 Θα γίνει επί των ημερών σου! 

Εσύ θα το ζήσεις το γεγονός αυτό… 

Το πρόβλημα θα αρχίσει από την Θράκη.

 Θα είναι ένα διπλωματικό επεισόδιο 

το οποίο δεν θα μπορεί να λυθεί. 

Τότε όμως οι δήθεν «φίλοι» μας 

θα βοηθήσουν την Ελλάδα μας 

αλλά στην ουσία αυτοί θα έχουν

 το μυαλό τους στα Δαρδανέλια 

και στην Ευρωπαϊκή Τουρκία.

Από εκεί θα αρχίσει, από την Θράκη!”.


Τον ρωτάω “εμείς θα λάβουμε μέρος σε ό,τι γίνει;”


“Όχι!”, μου λέει.

 “Εμείς θα φτάσουμε μέχρι το σημείο της γενικής

 επιστράτευσης. 

Χάρην των μικρών των παιδιών, των μοναχών

 και άλλων που προσεύχονται ο Θεός θα μας 

λυπηθεί και δεν θα μας αφήσει να λάβουμε

 μέρος στον πόλεμο που θα γίνει.

 Θα την πατήσουν αυτοί οι δήθεν

 «φίλοι» μας και οι άλλοι…”».


Ετοιμάζουν ισλαμικό κόμμα στην Ελλάδα για να κατέβει στις εκλογές - Ακούστε όλη τη συνέντευξη με τον Στάθη Παπαδόπουλο στο ηχητικό που ακολουθεί: Βόμβα!.. από τον Θρακιώτη δημοσιογράφο Στάθη Παπαδόπουλο: «Ετοιμάζουν ισλαμικό κόμμα στην Ελλάδα για να κατέβει στις εκλογές».

Βόμβα!.. από τον Θρακιώτη δημοσιογράφο Στάθη Παπαδόπουλο: «Ετοιμάζουν ισλαμικό κόμμα στην Ελλάδα για να κατέβει στις εκλογές».

Για κινητικότητα που φαίνεται να υπάρχει προκειμένου να δημιουργηθεί κοινός πολιτικός φορέας από “τουρκόφρονες” της Θράκης και “φιλοσκοπιανούς” που κατοικούν στη Μακεδονία με σκοπό ανεξάρτητη κάθοδο στις εκλογές και διεκδίκηση εισόδου στο Ελληνικό κοινοβοβούλιο, μίλησε στην εκπομπή του Focus FM “Focus Σαββατοκύριακο” και στον Κώστα Τουτσίδη ο δημοσιογράφος της εφημερίδας “Μαχητής” της Ξάνθης, Στάθης Παπαδόπουλος.

Ο Θρακιώτης δγημοσιογράφος αναφέρθηκε μάλιστα σε συνάντηση που έγινε στην περιοχή του Εχίνου για το σκοπό αυτό.

Παράλληλα, με αφορμή και τις εξελίξεις στην Ουκρανία σχολίασε την παρουσία των Αμερικανικών στρατευμάτων στη Θράκη ενώ δεν παρέλειψε να αναφερθεί και στον κίνδυνο που υπάρχει κατα μήκος των συνόρων με την τουρκία σε Θράκη και Αιγαίο με τη δημιουργία υπερδομών φιλοξενίας παράνομων μεταναστών.

Ακούστε όλη τη συνέντευξη με τον Στάθη Παπαδόπουλο στο ηχητικό που ακολουθεί:

https://www.mixcloud.com/Focusfm/%CF%83%CF%84%CE%B1%CE%B8%CE%B7%CF%82-%CF%80%CE%B1%CF%80%CE%B1%CE%B4%CE%BF%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%BF%CF%82-130222/

https://katohika.gr/ellada/vomva-apo-ton-thrakioti-dimosiografo-stathi-papadopoulo-etoimazoun-islamiko-komma-stin-ellada-gia-na-katevei-stis-ekloges/

ΒΙΝΤΕΟ - Έρως και Ψυχή: Ένας υπέροχος μύθος, ένα μοναδικό έργο τέχνης . Το άγαλμα «Έρως & Ψυχή» είναι ένα έργο του Antonio Canova και βρίσκεται στο Λούβρο. Το μαρμάρινο γλυπτό αναπαριστά στιγμιότυπο από τον δημοφιλή ελληνικό μύθο του Έρωτα και της Ψυχής, και συγκεκριμένα τη στιγμή που ο Έρωτας ξαναζωντανεύει την Ψυχή. Είναι επίσης ευρέως γνωστό και σαν «Η Αναγέννηση της Ψυχής από το Φιλί του Έρωτα».


By peacefoo shutterstock

Σύμφωνα με έναν από τους πολλούς μύθους που έχουν διατυπωθεί για τη γέννηση των θεών, η Αφροδίτη γεννήθηκε στα παράλια της Κύπρου στους αφρούς της θάλασσας. Ο Ζέφυρος, ο δυτικός άνεμος, την μετέφερε, αφού την περιποιήθηκαν οι Ώρες, στον Όλυμπο. Όταν παρουσιάστηκε στους θεούς, όλοι έμειναν έκπληκτοι από την εκθαμβωτική ομορφιά της. Η Αφροδίτη ήταν όμορφη, είχε λευκό δέρμα και μακριά πλούσια μαλλιά. Η φιγούρα της προκάλεσε το ενδιαφέρον και τον πόθο των αντρών.

By vichie81 shutterstock

Όμορφη και άπιστη

Στο πέρασμά της τα λουλούδια άνθιζαν και η φύση ζωντάνευε. Θεοί και θνητοί την επιθυμούσαν και θέλησαν να την κάνουν γυναίκα τους. Λέγεται ότι τελικά ο Ήφαιστος κατάφερε να την παντρευτεί αλλά δεν κατάφερε να την κρατήσει μακριά από τους πειρασμούς. Οι απιστίες της Αφροδίτης με άλλους θεούς όπως ο Διόνυσος, ο Ποσειδώνας και ο Ερμής γέννησαν πολλά παιδιά.

” Ο μύθος αναφέρει ότι η σημαντικότερη «εξωσυζυγική» της σχέση ήταν αυτή με τον θεό του πολέμου, Άρη. Καρπός του έρωτά τους, ήταν ο Έρωτας ”

Το φτερωτό παιδί με τα βέλη γεννήθηκε ένα καλοκαίρι από τη συνεύρεση των δύο θεών.

Ο Έρωτας εκπροσωπούσε το πάθος και τον έρωτα, συναισθήματα που δημιουργούσαν ζωή. Εμφανιζόταν και έριχνε τα βέλη του, προκαλώντας παράφορο έρωτα και παράλληλα, βάσανα στους ανθρώπους. Ο Έρωτας και η Αφροδίτη είχαν περίοπτη θέση ανάμεσα στους αρχαίους Θεούς. Εκπροσωπούσαν το κάλλος και την ερωτική διάθεση και προκαλούσαν θετικά συναισθήματα τους θνητούς. Λατρεύτηκαν όσο λίγοι και ήταν πηγή έμπνευσης για πολλούς καλλιτέχνες. Πίνακες σημαντικών καλλιτεχνών έχουν απεικονίσει την ομορφιά και τον ερωτισμό τους.


Ο Έρωτας «πληγώθηκε» από τα βέλη του και ερωτεύτηκε την Ψυχή που ζήλεψε η Αφροδίτη.

Στο γνωστό μύθο του Έρωτα και της Ψυχής του Ρωμαίου συγγραφέα, Απουλήιου, ο Έρωτας πέφτει και ο ίδιος θύμα του έρωτα. Η Ψυχή, μία θνητή είναι το αντικείμενο του πόθου του. Η Ψυχή ήταν ένα εντυπωσιακό κορίτσι, που ξεπερνούσε σε ομορφιά ακόμα και τη θεά του έρωτα και του κάλλους, την Αφροδίτη. Η ομορφιά της ήταν τόσο ξακουστή που πλήθος αντρών συνέρρεαν στο σπίτι της για να τη θαυμάσουν. Η Αφροδίτη παρατήρησε ότι το ενδιαφέρον των αντρών προς το πρόσωπό της μειώθηκε, γι’αυτό ζήλεψε τη νεαρή κοπέλα και θέλησε να την εκδικηθεί. Για να το καταφέρει διέταξε τον γιο της, που σύμφωνα με πολλούς μύθους ήταν πιστός υπηρέτης της, να δηλητηριάσει όλους τους άντρες και να μην την ποθεί κανένας. Τότε κατά λάθος πληγώθηκε και ο ίδιος από τα βέλη του και ερωτεύτηκε την όμορφη κοπέλα.


By Paolo Gallo shutterstock

Ο χρησμός του μαντείου των Δελφών

Τα χρόνια περνούσαν και παρά την ομορφιά της, η Ψυχή δεν μπορούσε να παντρευτεί, ενώ οι αδερφές της είχαν δημιουργήσει οικογένεια και παιδιά. Τότε οι γονείς της απελπισμένοι για τη μοίρα της άτυχης κοπέλας, απευθύνθηκαν στο μαντείο των Δελφών. Ο χρησμός τους είπε, ότι η Ψυχή θα παντρευόταν έναν αθάνατο και ότι έπρεπε να πάει ντυμένη νύφη στη κορυφή ενός βουνού και να περιμένει έναν δράκο. Πράγματι, αν και οι γονείς στενοχωρήθηκαν από τον χρησμό αποφάσισαν να τον εκπληρώσουν. Η Ψυχή ανέβηκε θλιμμένη στο βουνό και τότε ο Ζέφυρος, επειδή τη λυπήθηκε φύσηξε δυνατά και την προσγείωσε σε μία καταπράσινη κοιλάδα. Τότε αντίκρισε μπροστά της ένα εντυπωσιακό παλάτι που μόνο δημιούργημα ενός θεού μπορούσε να ήταν.

Το παλάτι είχε δημιουργήσει ο Έρωτας και κάθε βράδυ επισκεπτόταν την κοπέλα, χωρίς να της αποκαλύπτει το πρόσωπό του. Οι αδερφές της Ψυχής όταν έμαθαν ότι ζούσε πλουσιοπάροχα ζήλεψαν την τύχη της. Η Ψυχή τους εκμυστηρεύτηκε ότι δεν είχε δει το πρόσωπο του συζύγου της και τότε την ξεγέλασαν, λέγοντας της, ότι ο μυστηριώδης άντρας που πλάγιαζε κάθε βράδυ μαζί του, ήταν ο δράκος του χρησμού. Τα λόγια των αδερφών επηρέασαν την κοπέλα και τελικά πείστηκε να τον σκοτώσει στον ύπνο του με μαχαίρι. Όταν αποκοιμήθηκε ο «αόρατος» σύζυγός, η Ψυχή πήρε ένα κερί και ετοιμάστηκε να τον σκοτώσει.

” Το φως του κεριού αποκάλυψε το πρόσωπό του εραστή. Δίπλα της βρισκόταν η αρρενωπή μορφή του θεού Έρωτα. Το κερί έσταξε πάνω στον Έρωτα και τον ξύπνησε. Τρόμαξε και πέταξε μακριά της “.

Η Ψυχή κατάλαβε την παραπλάνηση των αδερφών της και μετάνιωσε για το κακό που παραλίγο να κάνει.

Άρχισε να ψάχνει παντού τον Έρωτα, αλλά μάταια αφού η Αφροδίτη τον είχε φυλακίσει.

Απελπισμένη εμφανίστηκε στη μητέρα του, τη θεά Αφροδίτη και της ζήτησε τη βοήθεια της. Η Αφροδίτη της είπε ότι για να ξαναβρεθεί με τον αγαπημένο της θα έπρεπε να αποδείξει την αγάπη της με τρεις δοκιμασίες. Η πρώτη ήταν να ταξινομήσει μια τεράστια ποσότητα οσπρίων, η δεύτερη να της φέρει χρυσό μαλλί από άγρια πρόβατα και η τρίτη και πιο δύσκολη να της φέρει από τον κάτω κόσμο το κουτί με την κρέμα ομορφιάς που χρησιμοποιούσε η Περσεφόνη. Τα στοιχεία της φύσης λυπήθηκαν την άμοιρη κοπέλα και τη βοήθησαν να φέρει εις πέρας όλες τις δοκιμασίες.

Όταν όμως η Ψυχή άνοιξε το κουτί της Περσεφόνης έπεσε σε βαθύ ύπνο.

By wolffpower shutterstock

Ο Έρωτας απεγνωσμένος από τις δοκιμασίες της αγαπημένης του, δραπέτευσε από τη φυλακή του και πήγε στον Όλυμπο για να ζητήσει την βοήθεια του Δία. Ο Δίας άκουσε τα παρακάλια του ερωτευμένου νέου και τους επέτρεψε να παντρευτούν, αφού πρώτα έκανε τη Ψυχή αθάνατη.

Παρακολουθήστε μια πολύ όμορφη μεταφορά του μύθου σε κινούμενα σχέδια..


ΠΗΓΗ - https://www.dinfo.gr/%CE%AD%CF%81%CF%89%CF%82-%CE%BA%CE%B1%CE%B9-%CF%88%CF%85%CF%87%CE%AE-%CE%AD%CE%BD%CE%B1%CF%82-%CF%85%CF%80%CE%AD%CF%81%CE%BF%CF%87%CE%BF%CF%82-%CE%BC%CF%8D%CE%B8%CE%BF%CF%82-%CE%AD%CE%BD%CE%B1/