Κυριακή 7 Δεκεμβρίου 2025

Ιερός Παρακλητικός κανόνας, είς τόν Όσιο Πατάπιον - 8 ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ - ΑΓΙΟΣ ΠΑΤΑΠΙΟΣ Ο ΘΑΥΜΑΤΟΥΡΓΟΣ.

 

Ιερός Παρακλητικός κανόνας,
είς τόν Όσιο Πατάπιον
Εορτάζεται στις 8 Δεκεμβρίου
και την Τρίτη της Διακαινησίμου (Τρίτη του Πάσχα) ανάμνηση ευρέσεως τού Τιμίου Λειψάνου του.
Διάσωσον πάσης ἀνάγκης καὶ θλίψεων τῶν ἐν βίῳ, τοὺς ἐν πίστει τῇ σῇ πρεσβείᾳ προστρέχοντας, καὶ σὲ τιμῶντας, Πατάπιε θεοφόρε.
Εὐλογήσαντος τοῦ ἱερέως ἀρχόμεθα ἀναγινώσκοντες τὸν ΡΜΒ΄ (142) Ψαλμόν.
Κύριε εἰσάκουσον τῆς προσευχῆς μου...
Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου.
Στίχος α΄. Ἐξομολογεῖσθε τῷ Κυρίῳ, ὅτι ἀγαθός, ὅτι εἰς τὸν αἰῶνα τὸ ἔλεος αὐτοῦ.
Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου.
Στίχος β΄. Πάντα τὰ ἔθνη ἐκύκλωσάν με καὶ τὸ ὀνόματι Κυρίου ἠμυνάμην αὐτούς.
Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου.
Στίχος γ΄. Παρὰ Κυρίου ἐγένετο αὕτη καὶ ἔστι θαυμαστὴ ἐν ὀφθαλμοῖς ἡμῶν.
Θεὸς Κύριος καὶ ἐπέφανεν ἡμῖν, εὐλογημένος ὁ ἐρχόμενος ἐν ὀνόματι Κυρίου.
Καὶ τὰ παρόντα τροπάρια·
Ἦχος δ΄. Ὁ ὑψωθεὶς ἐν τῷ Σταυρῷ.
Τοὺς προσιόντας τῷ σεπτῷ σου λειψάνῳ, καὶ αἰτουμένους τὴν θερμήν σου πρεσβείαν, θαυματουργὲ Πατάπιε, πατὴρ ἡμῶν, πάσης ἀπολύτρωσαι, ἐπηρείας καὶ βλάβης, καὶ παντοίων θλίψεων, καὶ δεινῶν νοσημάτων, καὶ ἐν εἰρήνῃ φύλαττε ἡμᾶς, οἷα προστάτης ἡμῶν συμπαθέστατος.
Δόξα. Καὶ νῦν.
Θεοτοκίον.
Οὐ σιωπήσομέν ποτε Θεοτόκε, τὰς δυναστείας σου λαλεῖν οἱ ἀνάξιοι, εἰ μὴ γὰρ σὺ προΐστασο πρεσβεύουσα, τίς ἡμᾶς ἐῤῥύσατο ἐκ τοσούτων κινδύνων; Τίς δὲ διεφύλαξεν, ἕως νῦν ἐλευθέρους; Οὐκ ἀποστῶμεν Δέσποινα ἐκ σοῦ, σοὺς γὰρ δούλους σώζεις ἀεί, ἐκ παντοίων δεινῶν.
Ὁ Ψαλμὸς Ν´(50)
Ἐλέησόν με, ὁ Θεός, κατὰ τὸ μέγα ἐλεός σου...
Εἶτα ὁ Κανών, οὗ ἡ ἀκροστοιχίς·
Παθῶν ἡμᾶς Πατάπιε ῥύου ἀμήν. Γερασίμου.
ᾨδὴ α΄. Ἦχος πλ. δ΄. Ὑγρὰν διοδεύσας.
Προστάτην ὑπάρχων καὶ πρεσβευτής, ἡμῶν πρὸς τὸν Κτίστην, καθικέτευε ἐκτενῶς, Πατάπιε, ῥύεσθαι κινδύνων, καὶ πολυτρόπων ἡμᾶς περιστάσεων.
Ἁγίως ἀνύσας σου τὴν ζωήν, ἡμᾶς ἁγιάζεις, καὶ λυτροῦσαι πάσης ὀργῆς, τῇ ἐκ τοῦ Ἁγίου σου Λειψάνου, προερχομένη Πατάπιε χάριτι.
Θεράπων Κυρίου ὡς ἀληθής, θεράπευσον Πάτερ, τὰς ὀδύνας τῶν καρδιῶν, καὶ τὰς τῶν σωμάτων ἀλγηδόνας, τῶν προσιόντων θερμῶς τῇ πρεσβείᾳ σου.
Θεοτοκίον.
Ὡς Μήτηρ τοῦ πάντων Δημιουργοῦ, καὶ τῆς εὐσπλαγχνίας, ἀνεξάντλητος θησαυρός, σπλαγχνίσθητι Κόρη τοῖς σοῖς δούλοις, καὶ τὴν κατ’ ἄμφω ὑγίειαν πρυτάνευσον.
ᾨδὴ γ΄. Οὐρανίας ἁψῖδος.
Νοερῶς ἐποπτεύων ὡς συμπαθῇς Ὅσιε, ταύτην τὴν ἁγίαν Μονήν σου, τὴν καταφεύγουσαν ἀεὶ τῇ σκέπῃ σου, μὴ διαλίπῃς Θεόφρον, ἐξ αὐτῆς πᾶν σκάνδαλον πόῤῥω ποιούμενος.
Ἡ Ἁγία σορός σου, ἁγιασμὸν Ἅγιε, Πνεύματι Ἁγίῳ βλυστάνει καθαγιάζουσα, ἡμῶν τὰ πρόσωπα, καὶ τὰς ψυχὰς Θεοφόρε, καὶ παθῶν καθαίρουσα ἅπαντα βόρβορον.
Μὴ ἐλλίπῃς πρεσβεύειν, ὑπὲρ ἡμῶν Ὅσιε, δοῦναι τῶν πταισμάτων τὴν λύσιν, καὶ ἀπολύτρωσιν, πάσης στενώσεως, καὶ θλιβερῶν τῶν τοῦ βίου, τοῖς πιστῶς προστρέχουσι τῇ ἀντιλήψει σου.
Θεοτοκίον.
Ἀπειράνδρως τεκοῦσα, τὸν τοῦ παντὸς αἴτιον, καὶ μετὰ τὸν ἄφραστον τόκον, Παρθένος μείνασα, ἁγνόν με φύλαττε, ψυχῇ νοῒ καὶ καρδίᾳ, μόνη Ἀειπάρθενε, πάντων βοήθεια.
Διάσωσον πάσης ἀνάγκης καὶ θλίψεων τῶν ἐν βίῳ, τοὺς ἐν πίστει τῇ σῇ πρεσβείᾳ προστρέχοντας, καὶ σὲ τιμῶντας, Πατάπιε θεοφόρε.
Ἐπίβλεψον, ἐν εὐμενεία πανύμνητε Θεοτόκε, ἐπὶ τὴν ἐμὴν χαλεπὴν τοῦ σώματος κάκωσιν, καὶ ἴασαι τῆς ψυχῆς μου τὸ ἄλγος.
Αἴτησις καὶ τὸ Κάθισμα.
Ἦχος β΄. Πρεσβεία θερμή.
Πρεσβεία τῇ σῇ Πατάπιε μακάριε, ἐν πίστει θερμῇ, ἡ ποίμνη σου προστρέχουσα ἐπηρειῶν τοῦ ὄφεως, καὶ σκανδάλων πικρῶν ἀπαλλάττεται, ὁ δίδου εὐστάθειαν ζωῆς, καὶ θείας ἀγάπης πῦρ τὸ ἄυλον.
ᾨδὴ δ΄. Εἰσακήκοα Κύριε.
Συμπαθῶς ἴδε Ἅγιε, τοὺς ἐν εὐλαβείᾳ τῇ θείᾳ θήκῃ σου, παρεστῶτας ὦ Πατάπιε, καὶ παράσχου τούτοις τὰ αἰτήματα.
Παθημάτων τὸν καύσωνα, καὶ ἀσθενειῶν τὴν φλόγα κατάσβεσον, δρόσῳ Πάτερ τῆς σῆς χάριτος, καὶ χαρὰν παράσχου τοῖς ἱκέταις σου.
Ἀποδίωξον Ἅγιε, τὸν κατὰ τῆς Μάνδρας σου ὠρυόμενον, νοητὸν ἐχθρὸν καὶ βύθιον, τὴν σὴν εὐλογίαν ταύτῃ δωρούμενος.
Θεοτοκίον.
Τὸν Θεὸν ὃν ἐκύησας, ἄχραντε Παρθένε δι’ ἀγαθότητα, καθικέτευε δωρήσασθαι, τῶν πλημμελημάτων ἡμῖν ἄφεσιν.
ᾨδὴ ε΄. Φώτισον ἡμᾶς.
Ἄνωθεν ἡμᾶς, τὰ σὰ τέκνα πάτερ Ὅσιε, μὴ ἐλλίπῃς ἐπιβλέπειν πατρικῶς, καὶ παρέχειν τὴν εἰρήνην ταῖς ψυχαῖς ἡμῶν.
Πλήρου συμπαθῶς, τὰς αἰτήσεις πάτερ Ὅσιε, τῶν τῇ Μάνδρᾳ σου Πατάπιε, ἀεὶ συῤῥεόντων, πανταχόθεν μετὰ πίστεως.
Ἴασιν ψυχῶν, καὶ σωμάτων ἀνακαίνισον, ἐκ τῆς θήκης σου λαμβάνομεν ἀεί, διὰ τοῦτο ὡς προστάτην εὐφημοῦμέν σε.
Θεοτοκίον.
Ἔχουσα πολλήν, παῤῥησίαν πρὸς Θεὸν ἔτεκες, οἷα Μήτηρ τούτου Κόρη ἀληθής, καθικέτευε σωθῆναι τὰς ψυχᾶς ἡμῶν.
ᾨδὴ ς΄. Τὴν δέησιν.
Ῥυσθῆναι πειρατηρίων τοῦ βίου καὶ τυχεῖν ἡμᾶς γαλήνης βαθείας, καὶ εὐσπλαγχνίας ῥανίδας τῆς θείας, ἡμῖν δοθῆναι τὸν Κτίστην ἱκέτευε, Πατάπιε θαυματουργέ, Γερανείων πυρσὸς ὁ ἀκοίμητος.
Ὑπάρχων πλήρης φωτὸς οὐρανίου, ὡς θεράπων τοῦ Θεοῦ θεοφόρος, τὸν σκοτασμὸν τῶν παθῶν ἡμῶν λῦσον, καὶ ἀπαθείας ἡμέραν εὐφρόσυνον, ἀνάτειλον ἡμῖν σοφέ, φωτοφόροις λιταῖς σου πρὸς Κύριον.
Οὐράνιον ἀληθῶς εὐωδίαν, ἡ σορὸς τοῦ σοῦ Λειψάνου παρέχει, καὶ δυσωδίαν παθῶν ἀκαθάρτων, καὶ πονηρίας διώκει τὰ πνεύματα, οἱ προσιόντες εὐλαβῶς, πᾶσαν χάριν καρπούμεθα Ἅγιε.
Θεοτοκίον.
Ὑψίστου περιφανέστατε θρόνε, παντευλόγητε ἁγνὴ Θεοτόκε, ἐκ κατωτάτου με λάκκου πταισμάτων, πρὸς μετανοίας ζωήν με ἀνάγαγε, καὶ σῶσόν με ἐπιφορᾶς, τῶν κακίστων δαιμόνων Πανάμωμε.
Διάσωσον πάσης ἀνάγκης καὶ θλίψεων τῶν ἐν βίῳ τοὺς ἐν πίστει τῇ σῇ πρεσβεῖᾳ προστρέχοντας, καὶ σὲ τιμῶντας Πατάπιε Θεοφόρε.
Ἄχραντε ἡ διὰ λόγου τὸν Λόγον ἀνερμηνεύτως, ἐπ’ ἐσχάτων τῶν ἡμερῶν τεκοῦσα δυσώπησον, ὡς ἔχουσα μητρικὴν παῤῥησίαν.
Αἴτησις καὶ τὸ Κοντάκιον.
Ἦχος β΄. Τοῖς τῶν αἱμάτων σου.
Τῇ κραταιᾷ προστασίᾳ σου σπεύδοντες, ὡς εἰς λιμένα γαλήνιον Ὅσιε, κυμάτων τοῦ βίου λυτρούμεθα, καὶ πάσης ζάλης δεινῶν περιστάσεων, διὸ τὴν σὴν χάριν κηρύττομεν.
Προκείμενον.
Τίμιος ἐναντίον Κυρίου ὁ θάνατος τοῦ Ὁσίου αὐτοῦ.
Στίχος. Μακάριος ὁ ἀνὴρ ὁ φοβούμενος τὸν Κύριον.
Εὐαγγέλιον.
Ἐκ τοῦ κατὰ Ματθαῖον.
(Κεφ. ια΄ 27-30).
Εἶπεν ὁ Κύριος τοῖς ἑαυτοῦ Μαθηταῖς· πάντα μοι παρεδόθη ὑπὸ τοῦ Πατρός μου· καὶ οὐδεὶς ἐπιγινώσκει τὸν Υἱὸν εἰ μὴ ὁ Πατήρ· οὐδὲ τὸν Πατέρα τις ἐπιγινώσκει εἰ μὴ ὁ Υἱὸς καὶ ᾧ ἐὰν βούληται ὁ Υἱὸς ἀποκαλύψαι. Δεῦτε πρός με πάντες οἱ κοπιῶντες καὶ πεφορτισμένοι, κἀγὼ ἀναπαύσω ὑμᾶς. Ἄρατε τὸν ζυγόν μου ἐφ’ ὑμᾶς καὶ μάθετε ἀπ’ ἐμοῦ, ὅτι πρᾷός εἰμι καὶ ταπεινὸς τῇ καρδίᾳ καὶ εὑρήσετε ἀνάπαυσιν ταῖς ψυχαῖς ὑμῶν· ὁ γὰρ ζυγός μου χρηστὸς καὶ τὸ φορτίον μου ἐλαφρόν ἐστιν.
Δόξα.
Ταῖς τοῦ σοῦ Ὁσίου πρεσβείαις Ἐλεῆμον, ἑξάλειψον τὰ πλήθη τῶν ἐμῶν ἐγκλημάτων.
Καὶ νῦν.
Ταῖς τῆς Θεοτόκου πρεσβείαις Ἐλεῆμον, ἑξάλειψον τὰ πλήθη τῶν ἐμῶν ἐγκλημάτων.
Στίχος. Ἐλέησόν με, ὁ Θεός, κατὰ τὸ μέγα ἔλεός σου καὶ κατὰ τὸ πλῆθος τῶν οἰκτιρμῶν σου ἐξάλειψον τὸ ἀνόμημά μου.
Προσόμοιον.
Ἦχος πλ. β΄. Ὅλην ἀποθέμενοι.
Μέγαν ἀντιλήπτορα καὶ βοηθὸν ἐν ἀνάγκαις, ἔχοντές σε Ὅσιε, πάντοτε προστρέχομεν τῇ σῇ χάριτι, πᾶσι γὰρ παρέχεις τῆς σῆς βοηθείας, τὰ σωτήρια γνωρίσματα, δεινῶν λυτρούμενος καὶ ὀδυνηρῶν περιστάσεων, τὰ τέκνα σου ἑκάστοτε, καὶ τοὺς τῷ λειψάνῳ σου σπεύδοντος· ἀλλὰ μὴ ἐλλίπῃς, ἡμᾶς ἐπερχομένων συμφορῶν, ἀπολυτροῦσθαι Πατάπιε, οἷα συμπαθέστατος.
Σῶσον, ὁ Θεὸς τὸν λαόν σου…
ᾨδὴ ζ΄. Οἱ ἐκ τῆς Ἰουδαίας.
Ἀνωτέραν ἐκ πάσης, χαλεπῆς ἐπινοίας τοῦ πολεμήτορος, Πατάπιε παμμάκαρ, τὴν Μάνδρα σου συντήρει, τὴν ὡς μέγα προσφύγιον, καταπλουτοῦσαν σοφέ, τὸ θεῖον Λείψανόν σου.
Μετὰ πίστεως πλείστης, καὶ πολλῆς εὐλαβείας Πάτερ τοὺς ἥκοντας, Μονῇ σου τῇ ἁγίᾳ, δέχου ἐν εὐμενείᾳ, οἷα πλήρης χρηστότητος, καὶ δίδου τούτοις σοφέ, τὰς πατρικάς σου δόσεις.
Ἡ πρεσβεία σου Πάτερ, ὀχυρώτατον τεῖχος καὶ μέγα στήριγμα, γενέσθω τοῖς σοῖς δούλοις, ἀπείργουσα ἐφόδους, χαλεπᾶς, τοῦ ἀλάστορος, τοῦ μαινομένου ἀεί, κατὰ τῶν ἱκετῶν σου.
Θεοτοκίον.
Νεκρωθεὶς τῇ κακίᾳ σοι προσφεύγω, Παρθένε, θερμοῖς ἐν δάκρυσιν, ἀλλ’ ὡς ζωὴν τεκοῦσα, Χριστὸν τὸν Ζωοδότην, τὴν καρδίαν μου ζώωσον, καὶ λάμπρυνόν μου τὸν νοῦν, φωτὶ τῆς μετανοίας.
ᾨδὴ η΄. Τὸν Βασιλέα.
Γέρας καὶ πλοῦτον, καὶ θησαυρὸν ἀφθαρσίας, τὸ σὸν Λείψανον ἡ σῇ Μονῇ πλουτοῦσα, ἐξ αὑτοῦ λαμβάνει, χαρὰν καὶ εὐφροσύνην.
Ἔπιδε Πάτερ, ἐξ οὐρανίων ἁψίδων, καὶ ἐπάκουσον ἡμῶν τῶν ἱκετῶν σου, τῶν ἐπιζητούντων, τὴν σὴν ἐπιστασίαν.
Ῥῶσιν παράσχου, κατὰ ψυχήν τε καὶ σῶμα, τοῖς προστρέχουσι τῷ θείῳ σου Λειψάνῳ, καὶ τὴν σὴν αἰτοῦσι, Πατάπιε πρεσβείαν.
Θεοτοκίον.
Ἁγνὴ Παρθένε, κόσμου παντὸς προστασία, προστατεύουσα μὴ παύσῃ τῶν σῶν δούλων, καθ’ ἑκάστην ὥραν, ἄχρι τερμάτων βίου.
ᾨδὴ θ΄. Κυρίως Θεοτόκον.
Σκηνᾶς τὰς οὐρανίους, σὺν Ἀγγέλων δήμοις, περιπολεύων Πατάπιε ἅγιε, ὑπὲρ ἡμῶν ἐκδυσώπει τὸν Πανοικτίρμονα.
Ἰάτρευσον παμμάκαρ, τὰς ἡμῶν καρδίας, τὰς πληγωθείσας τῷ βέλει τοῦ ὄφεως, τῇ χάριτι σου εὐφραίνων ἡμᾶς Πατάπιε.
Μετόχους ἡμᾶς δεῖξον, μετὰ τέλος Πάτερ, οἷα πατὴρ τὰ σὰ τέκνα Πατάπιε, τῆς τοῦ Χριστοῦ βασιλείας ταῖς σαῖς δεήσεσι.
Ὁ μέγας ἡμῶν ῥύστης, καὶ θερμὸς προστάτης, ἐν πάσῃ ὥρᾳ Πατάπιε ὅσιε, μὴ διαλίπῃς φυλάττειν ἡμᾶς δεόμεθα.
Θεοτοκίον.
Ὑψίστου χαῖρε Μήτηρ, κεχαριτωμένη, τῆς ἀιδίου χαρᾶς καταξίωσον, τοὺς ὁλικῶς ἀφορῶντας πρὸς σὲ Πανάμωμε.
Ἄξιόν ἐστιν ὡς ἀληθῶς, μακαρίζειν σὲ τὴν Θεοτόκον, τὴν ἀειμακάριστον καὶ παναμώμητον καὶ μητέρα τοῦ Θεοῦ ἡμῶν. Τὴν τιμιωτέραν τῶν Χερουβείμ, καὶ ἐνδοξοτέραν ἀσυγκρίτως τῶν Σεραφείμ, τὴν ἀδιαφθόρως Θεὸν Λόγον τεκοῦσαν, τὴν ὄντως Θεοτόκον σὲ μεγαλύνομεν.
Καὶ τὰ παρόντα Μεγαλυνάρια,
Λουτρακίου στέφανος καὶ τιμή, τῆς ὑδρωπικίας, καὶ καρκίνου θεραπευτά, Πατάπιε θεόφρον, τῶν Γερανείων δόξα, πρέσβευε τῷ Κυρίῳ ὑπὲρ τῶν δούλων σου.
Τὸν ἐν πολιτείᾳ ἀγγελικῇ, λάμψαντα ἐν κόσμῳ ὡς ἀστέρᾳ περιφανῆ, καὶ θαυμάτων χάριν θεόθεν εἰληφότα, Πατάπιον τὸν μέγαν ὕμνοις τιμήσωμεν.
Δύναμιν πατήσας τὴν τοῦ ἐχθροῦ, ἀσκήσει συντόνῳ, καὶ φρονήματι καρτερῶ, λαμπρῶς ἐδοξάσθης, Πατάπιε, τρισμάκαρ, καὶ σῴζεις ἐκ κινδύνων τοὺς προσιόντας σοι.
Χαίροις τῆς Αἰγύπτου θεῖος βλαστός, χαίροις Γερανείων θεοδώρητος θησαυρός, χαίροις Λουτρακίου καὶ πάσης Κορινθίας, ἀντίληψις καὶ κλέος πάτερ Πατάπιε.
Χάριν ἀναβλύζει ἡ σῇ σορός, καὶ ἰᾶται πάθη καὶ εὐφραίνει πᾶσαν ψυχήν, ὅθεν προσιόντες αὐτῇ μετ’ εὐλαβείας, ἁγιασμοῦ τοῦ θείου, Πάτερ πληρούμεθα.
Δίδου τὰ αἰτήματα συμπαθῶς, τοῖς ἁπανταχόθεν, προσιοῦσι πίστει θερμή, τῇ σεπτῇ Μονῇ σου, Πατάπιε παμμάκαρ, ἰώμενος τοὺς πόνους ψυχῆς καὶ σώματος.
Μέγαν σε προστάτην ἡ σῇ Μονῇ, ἔχουσα παμμάκαρ, πάσης ῥύεται προσβολῆς, ἣν ἀεὶ ἐκ πάσης, μανίας τοῦ βελίαρ, ἀλώβητον συντήρει πάτερ Πατάπιε.
Πᾶσαι τῶν Ἀγγέλων αἱ στρατιαί, Πρόδρομε Κυρίου, Ἀποστόλων ἡ δωδεκάς, οἱ Ἅγιοι Πάντες μετὰ τῆς Θεοτόκου, ποιήσατε πρεσβείαν, εἰς τὸ σωθῆναι ἡμᾶς.
Τὸ Τρισάγιον
Ἅγιος ὁ Θεός, Ἅγιος Ἰσχυρός, Ἅγιος Ἀθάνατος, ἐλέησον ἡμᾶς. (Τρίς).
Δόξα Πατρί, καὶ Υἱῷ, καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι,
καὶ νῦν, καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
Παναγία Τριάς, ἐλέησον ἡμᾶς· Κύριε, ἱλάσθητι ταῖς ἁμαρτίαις ἡμῶν. Δέσποτα, συγχώρησον τὰς ἀνομίας ἡμῖν· Ἅγιε, ἐπίσκεψαι καὶ ἴασαι τὰς ἀσθενείας ἡμῶν, ἕνεκεν τοῦ ὀνόματός σου.
Κύριε, ἐλέησον· Κύριε, ἐλέησον· Κύριε, ἐλέησον.
Δόξα Πατρί, καὶ Υἱῷ, καὶ Ἁγίῳ Πνεύματι,
καὶ νῦν, καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
Πάτερ ἡμῶν ὁ ἐν τοῖς οὐρανοῖς, ἁγιασθήτω τὸ ὄνομά σου· ἐλθέτω ἡ βασιλεία σου· γενηθήτω τὸ θέλημά σου, ὡς ἐν οὐρανῷ, καὶ ἐπὶ τῆς γῆς. Τὸν ἄρτον ἡμῶν τὸν ἐπιούσιον δὸς ἡμῖν σήμερον· καὶ ἄφες ἡμῖν τὰ ὀφειλήματα ἡμῶν, ὡς καὶ ἡμεῖς ἀφίεμεν τοῖς ὀφειλέταις ἡμῶν· καὶ μὴ εἰσενέγκῃς ἡμᾶς εἰς πειρασμόν, ἀλλὰ ῥῦσαι ἡμᾶς ἀπὸ τοῦ πονηροῦ.
Ὅτι σοῦ ἐστιν ἡ βασιλεία καὶ ἡ δύναμις καὶ ἡ δόξα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ
τοῦ Ἁγίου Πνεύματος, νῦν καὶ ἀεὶ καὶ εἰς τοὺς αἰῶνας τῶν αἰώνων. Ἀμήν.
Καὶ τὰ Τροπάρια ταῦτα. Ἦχος πλ. β΄.
Ἐλέησον ἡμᾶς, Κύριε, ἐλέησον ἡμᾶς, πάσης γὰρ ἀπολογίας ἀποροῦντες, ταύτην σοι τὴν ἱκεσίαν, ὡς Δεσπότῃ, οἱ ἁμαρτωλοὶ προσφέρομεν, ἐλέησον ἡμᾶς.
Δόξα.
Κύριε ἐλέησον ἡμᾶς, ἐπὶ σοὶ γὰρ πεποίθαμεν. Μὴ ὀργισθῆς ἡμῖν σφόδρα, μηδὲ μνησθῆς τῶν ἀνομιῶν ἡμῶν. Ἀλλ’ ἐπίβλεψον καὶ νῦν ὡς εὔσπλαχνος καὶ λύτρωσαι ἡμᾶς ἐκ τῶν ἐχθρῶν ἡμῶν. Σὺ γὰρ εἶ Θεὸς ἡμῶν καὶ ἡμεῖς λαός σου, πάντες ἔργα χειρῶν σου καὶ τὸ ὄνομά σου ἐπικεκλήμεθα.
Καὶ νῦν.
Τῆς εὐσπλαγχνίας τὴν πύλην ἄνοιξον ἡμῖν, εὐλογημένη Θεοτόκε, ἐλπίζοντες εἰς σὲ μὴ ἀστοχήσομεν, ῥυσθείημεν διὰ σοῦ τῶν περιστάσεων, σὺ γὰρ ἡ σωτηρία τοῦ γένους τῶν Χριστιανῶν.
Καὶ τὸ Ἀπολυτίκιον. Ἦχος α΄.
Γερανείων τὸ κλέος, Κορινθίας τὸ καύχημα, καὶ Μοναζουσῶν νῦν προστάτης, ἀνεδείχθης πάτερ Πατάπιε. Ἀσκήσεσι νηστείαις προσευχαῖς, νῦν ἔχεις παῤῥησίαν πρὸς Θεόν, ἀδιαλείπτως ἱκετεύειν ὑπὲρ ἡμῶν, τῶν κατακρίτων δούλων σου· δόξα τῷ δοξασθέντι διὰ σοῦ, δόξα τῷ σὲ ἐνισχύσαντι, δόξα τῷ φωτίσαντι ἡμᾶς διὰ τῆς σῆς ἀσκήσεως.
Ἐκτενὴς καὶ Ἀπόλυσις, μεθ’ ἣν ψάλλομεν τὰ ἑξῆς·
Ἦχος β΄. Ὅτε ἐκ τοῦ ξύλου.
Πάσης τοῦ ἐχθροῦ ἐπιβουλῆς, καὶ ἐπιφορῶν καὶ κινδύνων καὶ περιστάσεων, ἅγιε Πατάπιε τῇ ἀντιλήψει σου, ἀβλαβεῖς ἡμᾶς φύλαττε, ἄφεσιν πταισμάτων, ἅπασιν αἰτούμενος, παρὰ Χριστοῦ τοῦ Θεοῦ, ἔχων πρὸς αὑτὸν παῤῥησίαν, ὦ μὴ διαλίπῃς πρεσβεύων, ἵνα βίον ἥσυχον διάγωμεν.
Πάντες οἱ ἐκ νόσων χαλεπῶν, καὶ παντοίων ἄλλων κινδύνων δεινῶς θλιβόμενοι, νῦν ἔνθα ἰάματα θαυματοβρύτου σοροῦ, Παταπίου ἐκβλύζουσιν, ὡς ῥεῖθρα Νειλῷα, σπεύδοντες προσπέσωμεν, γονυκλινῶς ἐν κλαυθμῷ, ῥῦσαι ἐκβοῶντες σοὺς δούλους, ἐκ πειρατηρίων καὶ νόσων, καὶ παντοίων θλίψεων Πατάπιε.
Δέσποινα πρόσδεξαι, τὰς δεήσεις τῶν δούλων σου, καὶ λύτρωσαι ἡμᾶς, ἀπὸ πάσης ἀνάγκης καὶ θλίψεως.
Τὴν πᾶσαν ἐλπίδα μου, εἰς σὲ ἀνατίθημι, Μῆτερ τοῦ Θεοῦ, φύλαξόν με ὑπὸ τὴν σκέπην σου.
Δι’ εὐχῶν τῶν ἁγίων πατέρων ἡμῶν,
Κύριε Ἰησοῦ Χριστὲ ὁ Θεός, ἐλέησον καὶ σῶσον ἡμᾶς. Ἀμήν.

Δευτέρα 1 Δεκεμβρίου 2025

H ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΣΕΡΒΩΝ 1941-1945 , KAI H ENOXH ΣΙΩΠΗ ΤΟΥ ΠΑΠΙΚΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΟΑΤΙΑΣ ΣΤΕΠΙΝΑΤΣ. Η ένοχη σιωπή του ΄΄παναγιοτάτου΄΄ Στέπινατς (γενοκτονία των Σέρβων 1941-45).

 

H ΓΕΝΟΚΤΟΝΙΑ ΤΩΝ ΣΕΡΒΩΝ 1941-1945 , KAI H ENOXH ΣΙΩΠΗ ΤΟΥ ΠΑΠΙΚΟΥ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΚΡΟΑΤΙΑΣ ΣΤΕΠΙΝΑΤΣ.

 Η ένοχη σιωπή του 

΄΄παναγιοτάτου΄΄ Στέπινατς

 (γενοκτονία των Σέρβων 1941-45).

Ο καθολικός αρχιεπίσκοπς της Κροατίας παναγιότατος Στέπινατς χαιρετάει τον δικτάτορα των ούστασι Άντε Πάβελιτς εγγυούμενος την πλήρη συνεργασία και στήριξη της Καθολικής Εκκλησίας. Ζάγκρεμπ 16 Απριλίου 1941.

Ο καθολικός αρχιεπίσκοπος της Κροατίας ΄΄παναγιότατος΄΄ Στέπινατς χαιρετάει τον δικτάτορα των ούστασι Άντε Πάβελιτς εγγυούμενος την πλήρη συνεργασία και στήριξη της Καθολικής Εκκλησίας. Ζάγκρεμπ 16 Απριλίου 1941.

Στις 8 Φεβρουαρίου 1942 ο κροάτης πολιτικός Πρβόσλαβ Γκρίζογκονο, φανατικός καθολικός, πρώην υπουργός σε διάφορες κυβερνήσεις της Γιουγκοσλαβίας πριν από τον πόλεμο, στέλνει στον αρχιεπίσκοπο του Ζάγκρεμπ Αλόιζιγιε Στέπινατς την εξής επιστολή:
«Εγώ σας γράφω σαν άνδρας προς άνδρα, σαν χριστιανός σε χριστιανό. Ήταν από μήνες στις προθέσεις μου να το κάνω, ελπίζοντας πάντα ότι οι φοβερές ειδήσεις από όλη την Κροατία θα σταματούσαν να φθάνουν, ώστε να μπορέσω να συγκεντρωθώ και να σας γράψω ήρεμα. Στη διάρκεια των τελευταίων 10 μηνών, οι Σέρβοι δολοφονήθηκαν και εξοντώθηκαν στην Κροατία με τις πιο βίαιες μεθόδους.

 Οι ιδιοκτησίες τους, που εκτιμούνται σε πολλά δισεκατομμύρια δηνάρια, εκλάπησαν. 

Το κόκκινο χρώμα της ντροπής και της οργής καλύπτει το πρόσωπο όλων των έντιμων Κροατών.

Αναμνηστική φωτογραφία των ούστασι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Γιασένοβατς στο εσωτερικό ενός ομαδικού τάφου και πάνω στον σωρό των πτωμάτων.

Αναμνηστική φωτογραφία των ούστασι στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Γιασένοβατς στο εσωτερικό ενός ομαδικού τάφου και πάνω στον σωρό των πτωμάτων.

Η σφαγή των Σέρβων άρχισε με την πρώτη ημέρα της ίδρυσης του Ανεξάρτητου Κράτους της Κροατίας (βλέπε Γκόσπιτς, Γκούντοβατς, Μπόσανκα, Κράινα κλπ.) και συνεχίστηκε αδιάκοπα μέχρι σήμερα. Ο τρόμος δεν συνίσταται μόνο στη δολοφονία. 

Η σφαγή συμπεριλαμβάνει τα πάντα και τους πάντες: γέρους, γυναίκες και παιδιά, και συνοδεύεται από βάρβαρους βασανισμούς…

 Τα ποτάμια Σάβα και Ντράβα, ο Δούναβης με τους παραποτάμους, έχουν μεταφέρει χιλιάδες και χιλιάδες πτώματα Σέρβων.

 Βρέθηκαν πτώματα με κρεμασμένη την επιγραφή: «Κατεύθυνση Βελιγράδι. Παραλήπτης ο βασιλιάς Πέτρος». 

Σε μια βάρκα στις όχθες του Σάβα βρέθηκε ένας σωρός από κεφάλια παιδιών μαζί με το κεφάλι μιας γυναίκας (πιθανότατα, η μητέρα κάποιου παιδιού από αυτά) με την επιγραφή: «Κρέας για την αγορά του Γιοβάνοβο στο Βελιγράδι».

Η περίπτωση της Μίλεβα Μπόζινιτς, από τη Στάμπαντζα, είναι ιδιαίτερα φρικτή: το παιδί της ξεριζώθηκε από τα σπλάχνα της. 

Υπάρχει επίσης η περίπτωση των ψητών κεφαλιών στη Βοσνία, των γεμάτων με σερβικό αίμα δοχείων, 

η περίπτωση των Σέρβων που υποχρεώθηκαν να πιουν το ζεστό αίμα των συγγενών τους που είχαν δολοφονηθεί… 

Αμέτρητες γυναίκες, κορίτσια και κοριτσάκια – οι μητέρες μπροστά στις κόρες τους και οι κόρες μπροστά στις μητέρες τους – βιάζονταν ή στέλνονταν στα στρατόπεδα για να τις χρησιμοποιήσουν εκεί οι ούστασι. 

Έγιναν βιασμοί ακόμη και μέσα στα ιερά των ορθοδόξων εκκλησιών. 

Στην πόλη Πέτρινια, ένα παιδί υποχρεώθηκε να βιάσει τη μάνα του. 

Η σφαγή των Σέρβων στην ορθόδοξη εκκλησία της Γκλίνα δεν έχει κανένα προηγούμενο στην ιστορία.

Το πτώμα του Βόσνιου Ορθόδοξου μητροπολίτου της Ντέμπαρ, Πέταρ Σίμωνοτις, δολοφονήθηκε από τους ούστασι μετά από φρικτά βασανιστήρια.

Το πτώμα του Βόσνιου Ορθόδοξου μητροπολίτου της Ντέμπαρ, Πέταρ Σίμωνοτις, δολοφονήθηκε από τους ούστασι μετά από φρικτά βασανιστήρια.

Υπάρχουν λεπτομερείς αναφορές για όλα αυτά τα εγκλήματα. 

Οι Γερμανοί και οι Ιταλοί έμειναν έκπληκτοι από αυτά τα εγκλήματα. 

Αυτοί τράβηξαν φωτογραφίες αμέτρητων περιπτώσεων εγκλημάτων αυτού του είδους. 

Οι Γερμανοί λένε ότι οι Κροάτες ενήργησαν με τον ίδιο τρόπο και πριν από 30 χρόνια στη διάρκεια του πολέμου με τη Γερμανία. 

Γι΄ αυτό τον λόγο υπάρχει ακόμη το γερμανικό ρητό: «Ο θεός να μας φυλάει απ΄ την πανούκλα, την πείνα και από τους Κροάτες».

 Οι Γερμανοί [της περιοχής Σρέμ] μας περιφρονούν γι΄ αυτό τον λόγο και συμπεριφέρονται πιο ανθρώπινα στους Σέρβους. 

Οι Ιταλοί φωτογράφησαν ένα δοχείο που περιείχε περισσότερα από 3 κιλά μάτια Σέρβων, έναν Κροάτη που φορούσε ένα κολιέ από μάτια Σέρβων και έναν άλλο Κροάτη, από το Ντουμπρόβνικ, που φορούσε μια ζώνη με κρεμασμένες γλώσσες Σέρβων.

Οι βαρβαρότητες των στρατοπέδων, όπου χιλιάδες Σέρβοι δολοφονήθηκαν και πέθαναν από τις παγωνιές και την πείνα, είναι γεγονότα φοβερά για να αναφέρονται.

Οι Γερμανοί μιλούν για ένα στρατόπεδο στην περιοχή της Λίκα όπου βρίσκονταν χιλιάδες Σέρβοι. 

Όταν, όμως, οι Γερμανοί έφθασαν στη Λίκα βρήκαν το στρατόπεδο άδειο, πλημμυρισμένο στο αίμα και διάσπαρτο με ματωμένα ρούχα.

 Είπαν πως ένας Σέρβος επίσκοπος έχασε τη ζωή του σ΄ εκείνο το στρατόπεδο. 

Χιλιάδες και χιλιάδες Σέρβων βασανίζονται στο Γιασένοβατς, όπου περνούν αυτό το σκληρό χειμώνα σε ξύλινες παράγκες, χωρίς ψάθες και σκεπή, επιβιώνοντας με μερίδες φαγητού που τις αποτελούν δύο πατάτες την ημέρα για κάθε άτομο. 

Δεν υπάρχουν ανάλογες περιπτώσεις στην ευρωπαϊκή ιστορία. 

Θα πρέπει να προστρέξουμε στην Ασία την εποχή του Ταμερλάνου ή του Τζένκινς Χαν, ή ακόμη στην Αφρική, σε χώρες αιμοδιψών βασιλιάδων, για να συναντήσουμε μια παρόμοια κατάσταση.

Σέρβα χωρική που της αφαίρεσαν τα μάτια για να στολίσουν τη συλλογή του δικτάτορα Άντε Πάβελιτς

Σέρβα χωρική που της αφαίρεσαν τα μάτια για να στολίσουν τη συλλογή του δικτάτορα Άντε Πάβελιτς

Αυτά τα γεγονότα ντρόπιασαν το όνομα της Κροατίας για τους επόμενους αιώνες. 

Τίποτα δεν μπορεί να μας αθωώσει από αυτά. 

Δεν θα είμαστε σε θέση να μιλήσουμε για το χιλιόχρονο πολιτισμό της Κροατίας ούτε στον τελευταίο κακομοίρη των Βαλκανίων, διότι ούτε οι Τσιγγάνοι δεν μπορούν να σχεδιάσουν τέτοιες ωμότητες.

Γιατί γράφω σε Εσάς που δεν είστε πολιτικό πρόσωπο και δεν μπορείτε να έχετε την ευθύνη όλων αυτών;

Ο λόγος είναι ότι η δική μας καθολική Εκκλησία συμμετείχε με δύο τρόπους σε όλα αυτά τα βάρβαρα εγκλήματα χωρίς προηγούμενο και που ξεπερνούν την ιεροσυλία…

Πρώτα, ένας μεγάλος αριθμός στελεχών του κλήρου, ιερείς και μοναχοί, στελέχη των οργανώσεων της κροατικής νεολαίας, συμμετείχαν ενεργά σε όλα αυτά. 

Υπάρχουν περιπτώσεις όπου οι καθολικοί ιερείς έγιναν δεσμοφύλακες των στρατοπέδων και συνένοχοι των ούστασι, επιβραβεύοντας έτσι τους βασανισμούς και τις σφαγές χριστιανών.

 Ένας καθολικός ιερέας σκότωσε με τα ίδια του τα χέρια έναν ορθόδοξο. 

Αυτοί δεν θα μπορούσαν να κάνουν τίποτα από όλα αυτά χωρίς την άδεια των επισκόπων τους. 

Αν έχουν κάνει όλα αυτά χωρίς την άδεια των επισκόπων τους, θα έπρεπε να χάσουν τη θέση τους και να οδηγηθούν στη δικαιοσύνη. 

Αφού αυτό δεν συνέβη, σημαίνει ότι οι επίσκοποι τους είχαν δώσει την άδεια.

Οι ορθόδοξοι Σέρβοι της Χρβάτσκα Ντούμπιτσα συγκεντρωμένοι από τους ούστασι στο εσωτερικό του ορθόδοξου ναού για να υποβληθούν στην ιεροτελεστία του βιαίου προσηλυτισμού ώστε να ασπαστούν τον καθολικισμό.

Οι ορθόδοξοι Σέρβοι της Χρβάτσκα Ντούμπιτσα συγκεντρωμένοι από τους ούστασι στο εσωτερικό του ορθόδοξου ναού για να υποβληθούν στην ιεροτελεστία του βιαίου προσηλυτισμού ώστε να ασπαστούν τον καθολικισμό.

Δεύτερο, η καθολική Εκκλησία χρησιμοποίησε όλα τα μέσα για να προσηλυτίσει όσους Σέρβους είχαν επιβιώσει.

 Και τότε, λοιπόν, ενώ η γη άχνιζε από το αίμα των αθώων θυμάτων, ενώ οι αναστεναγμοί έβγαιναν από τα στήθη όσων επιβίωναν, οι ιερείς, οι μοναχοί και οι θρησκευόμενοι [καθολικοί] κρατούσαν στο ένα χέρι το μαχαίρι ούστασι και στο άλλο χέρι το Ευαγγέλιο και τα κομποσκοίνια.

Όλη η περιοχή της Σρέμ είναι γεμάτη φυλλάδια – συνταγμένα από τον καθολικό επίσκοπο Ακσάμοβιτς και τυπωμένες, με δική του διαταγή, στο Ντγιάκοβο – όπου καλούνται οι Σέρβοι να σώσουν τις ζωές τους και τις περιουσίες τους ασπαζόμενοι τον καθολικισμό. 

Η δική μας Εκκλησία είναι σαν να ήθελε να δείξει πως μπορούσε να καταστρέψει τις ψυχές, όπως οι ούστασι καταστρέφουν τα σώματα.

Υπάρχει ακόμη μια μεγάλη κηλίδα ντροπής στην καθολική Εκκλησία, γιατί, την ίδια περίοδο, πολυάριθμες ορθόδοξες εκκλησίες και όλα τα ορθόδοξα μοναστήρια δημεύθηκαν, οι περιουσίες τους και πολλοί ιστορικοί θησαυροί λεηλατήθηκαν. Ακόμη και η εκκλησία του πατριάρχη Σρέμσκι Κάρλοβτσι δεν γλίτωσε.

Όλη αυτή η βία ενάντια στη συνείδηση και τη λογική ντρόπιασε ακόμη περισσότερο το έθνος και το όνομα της Κροατίας» .

Αυτή η επιστολή στον παναγιότατο Στέπινατς δεν είναι η πρώτη προσπάθεια του κροάτη Γκρίζογκονο προς την καθολική Εκκλησία για να αντιμετωπιστεί η γενοκτονία των ούστασι.

 Ήδη προηγουμένως, στις 24 Ιουνίου 1941, ο Γκρίζογκονο είχε γράψει μια επιστολή στον καθολικό αρχιεπίσκοπο του Βελιγραδίου, παναγιότατο Γιόσιπ Ούιτσιτς, παρακαλώντας τον να ενδιαφερθεί προς το Βατικανό ώστε να σταματήσει την επιχείρηση εξόντωσης των ούστασι στην Κροατία. 

Αλλά η Εκκλησία της Ρώμης είχε σιωπήσει, όπως επίσης σωπαίνει και ο αρχιεπίσκοπος του Ζάγκρεμπ.

 Το Βατικανό και ο ΄΄παναγιότατος΄΄ Στέπινατς προσποιούνται πως είναι κουφοί και τυφλοί.

 Έτσι η σφαγή συνεχίζεται.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΗ:
67. Η επιστολή του Γκρίζογκονο βρίσκεται στα αρχεία του βρετανικού υπουργείου των Εξωτερικών (Foreigh Office, R. 5182/246/92, Sir Ronald Campbell, Public Record Office, Λονδίνο, FO 371/37630. 163060). 

Ο Πρβόσλαβ Γκρίζογκονο κατοικούσε στο Βελιγράδι και, όπως πολλοί Κροάτες, παρέμεινε στην Σερβία που ήταν υπό γερμανική κατοχή.

Πηγή: Μάρκο Αουρέλιο Ριβέλλι,

 «Ο Αρχιεπίσκοπος της Γενοκτονίας», 

 εκδόσεις Προσκήνιο, 

Αθήνα 2000, σ. 104-106.