Δευτέρα 18 Απριλίου 2022

Τα καθήκοντά μας τη Μεγάλη Εβδομάδα. «Των παθών του Κυρίου τας απαρχάς η παρούσα ημέρα λαμπροφορεί. Δεύτε ουν, φιλέορτοι, υπαντήσωμεν άσμασιν…»

 
«Των παθών του Κυρίου τας απαρχάς

η παρούσα ημέρα λαμπροφορεί.

Δεύτε ουν, φιλέορτοι, υπαντήσωμεν άσμασιν…»
(κάθ. Μ. Δευτέρας)

Φθάσαμε, αγαπητοί μου, στα σωτήρια πάθη του Κυρίου ημών Ιησού Χριστού, στη Μεγάλη Εβδομάδα. 

Η εβδομάδα αυτή λέγεται Μεγάλη, διότι μέσα στις 168 ώρες της, από σήμερα μέχρι τη νύχτα της Αναστάσεως, τιμώνται μεγάλα γεγονότα, μοναδικά και κοσμοϊστορικά, που συγκλόνισαν τα επίγεια και τα ουράνια και τα καταχθόνια. 

Γι’ αυτό η εβδομάδα αυτή ονομάζεται Μεγάλη· αλλά και γι’ αυτό δεν θα πρέπη να περάση όπως οι άλλες.

Και θέτω το ερώτημα· ποια είνε τα καθήκοντα ενός Χριστιανού τη Μεγάλη Εβδομάδα; 

Δεν απευθύνομαι σε απίστους, αθέους ή σε χιλιαστάς· απευθύνομαι σε πιστούς, που θέλουν να εορτάσουν σωστά. 

Ποια είνε λοιπόν τα καθήκοντα που  έχουμε την εβδομάδα αυτή;

* * *

* Το πρώτο καθήκον, αδελφοί μου, είνε να ευχαριστήσουμε απ’ την καρδιά μας τον Κύριον ημών Ιησούν Χριστόν. 

Όλη βέβαια η ζωή μας πρέπει να ‘νε ένα ευχαριστώ, ένα «Δόξα σοι, Κύριε», για τις μικρές και μεγάλες ευεργεσίες του, τις φανερές και αφανείς, για όλα τα καλά, υλικά και πνευματικά, που επιδαψιλεύει η χάρις του· τον ήλιο, τον αέρα, το νερό, τα λουλούδια, τα ακρογιάλια, όλη την πλάσι. 

Να τον ευχαριστούμε ακόμη για τους γονείς και τα αδέλφια, τη γυναίκα και τα παιδιά, για το χρόνο και τις εποχές, για ό,τι ευλογημένο και αναγκαίο.

 Άνθρωπος αγνώμων είνε χειρότερος από ζώο.

 Ένα σκύλο έχεις, ένα κομμάτι ψωμί του πετάς, και κουνάει την ουρά του και σου λέει ευχαριστώ. 

Και ο άνθρωπος λοιπόν πρέπει να ‘νε ευγνώμων στο Θεό.

 Να τον ευχαριστούμε για όλα, αλλά προ παντός για τη θυσία του Υιού του, για τα σεπτά του πάθη. 

Ακόμη να τον ευχαριστήσουμε και για κάτι άλλο· για τη μακροθυμία του στα τόσα εγκλήματά μας και μάλιστα στις βλασφημίες, για τις οποίες θα ‘πρεπε ν’ ανοίξη η γη να μας καταπιή κι η θάλασσα να φουσκώση να μας πνίξη, και όμως μας ανέχεται. 

Γι’ αυτό τη Μεγάλη Παρασκευή η Εκκλησίας λέει:

 «Δόξα τη μακροθυμία σου, Κύριε, δόξα σοι».

Το ένα καθήκον μας λοιπόν είνε να ευχαριστούμε το Θεό. 

Το άλλο είνε να παρακολουθήσουμε τις ιερές ακολουθίες. Οι ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδος δεν είνε όπως οι άλλες· διαφέρουν πολύ. 

Οι ύμνοι της, που είνε γλυκύτεροι απ’ το μέλι, τα εμπνευσμένα αυτά ποιήματα όπως π.χ. ο επιτάφιος θρήνος, δεν υπάρχουν σε καμμιά θρησκεία στον κόσμο.

 Και μόνο τα τροπάρια αυτά, που δεν τα ‘χουν ούτε φράγκοι ούτε προτεστάντες ούτε κανείς άλλος, φτάνουν ν’ αποδείξουν ότι η Εκκλησία μας δεν είνε από τη γη· είνε από τον ουρανό, είνε θεόπνευστη. 

Ποιος τα έκανε αυτά; 

Πού γράφτηκαν; 

Μέσα σε σχολεία και πανεπιστήμια; 

Τα έφτιαξαν μέσα σε σπηλιές άγιοι ασκηταί, που το δάκρυ τους έπεφτε στη γη και την έκανε να λουλουδίζη.

 Δεν τά ‘γραψαν απλώς με το μυαλό και τα γράμματα που ήξεραν· αυτά είνε το αίμα της καρδιάς τους, συναίσθημα υγιές, έκφρασι ζωής, βιώματα άγια, αλήθειες, που μόνο όσοι αγάπησαν γνησίως το Χριστό μπορούσαν να έχουν. 

Πρέπει να ‘νε αναίσθητος κανείς για να μην τον συγκινούν…

* Το τρίτο καθήκον μας είνε να νηστεύσουμε. 

Η εβδομάδα αυτή είνε εβδομάδα νηστείας, αυστηρής νηστείας. 

Μην ακούτε τους υλιστάς και ασεβείς· εμείς από την παράδοσι αποστόλων και πατέρων της Ορθοδοξίας τηρούμε τις νηστείες της αγίας μας Εκκλησίας και κατ’ εξοχήν τη νηστεία αυτή. 

Όταν λέμε νηστεία, δεν εννοοούμε να νηστέψη απλώς το στομάχι για να θυμηθή το όξος του σταυρού· εννοούμε μαζί με το στομάχι να νηστέψη και το στόμα από κακολογία, η γλώσσα από αισχρολογία, τα μάτια από αισχρά θεάματα. 

Τέτοιες μέρες στο Βυζάντιο οι αυτοκράτορες υπέγραφαν διαταγή· Μεγάλη Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο και Κυριακή κλειστά τα ιπποδρόμια και όλα τα θέατρα. 

Πενθεί η Εκκλησία. 

Αν ήμασταν χριστιανικό κράτος, θα ‘πρεπε από την Μεγάλη Δευτέρα να είνε κλεισμένα τα καταγώγια και τα κέντρα διαφθοράς, και να επικρατή πένθος γι’ Αυτόν που υψώθηκε για μας επάνω στο σταυρό.

* Αλλά έχουμε κι ένα άλλο καθήκον. 

Είνε το καθήκον της εξομολογήσεως και της θείας μεταλήψεως. 

Επ’ αυτού δεν θα επεκταθώ. 

Τούτο μόνο θα πω.

 Τις άγιες αυτές ημέρες και ιδίως τη νύχτα της Αναστάσεως καλούμεθα να μείνουμε στο ναό μέχρι τέλους με την αναστάσιμη λαμπάδα. 

Όποιος ακούει το «Χριστός ανέστη» και μετά φεύγει, προτιμότερο θα ήταν να μείνη στο σπίτι του. 

Αυτό που γίνεται, να αδειάζουν οι εκκλησίες μετά το «Χριστός ανέστη», είνε βεβήλωσις, περιφρόνησι στο Χριστό. 

Να μείνουμε λοιπόν μέχρι τέλους και να ετοιμαστούμε για τη θεία μετάληψι. 

Η εβδομάδα αυτή είνε κατ’ εξοχήν εβδομάδα θείας μεταλήψεως. 

Τι είνε η θεία μετάληψις; 

Το σώμα και το αίμα του Χριστού μας, η φωτιά του ουρανού. 

Τι είσαι, σε ρωτώ, άχυρο;

 Μην πλησιάσης τα άγια, θα καής.

 Είσαι χρυσάφι; 

Αν είσαι χρυσάφι, το χρυσάφι δεν απειλείται από τη φωτιά· όσο πλησιάζει τη φωτιά, τόσο καθαρίζεται. 

Έτσι κι εσύ ο Χριστιανός· αν είσαι αμετανόητος, θα σε κάψη η φωτιά, όπως έκαψε τον Ιούδα που κοινώνησε αναξίως· αν όμως πέρασες από το καμίνι της ιεράς εξομολογήσεως, τότε πλησίασε· η θεία κοινωνία θα είνε φάρμακο αθανασίας.

Τη Μεγάλη Εβδομάδα έχουμε επίσης ιερό καθήκον απέναντι των αδελφών μας που πάσχουν και υποφέρουν. 

Είνε εβδομάδα αγάπης και ελεημοσύνης.

 Ένα εκλεκτό φαγητό σε κάποιον που πεινάει, ένα καινούριο ρούχο -όχι παλιό- σ’ έναν που δεν έχει, μια βοήθεια στη χήρα και τα ορφανά, ένα φάρμακο αναγκαίο, μια επίσκεψι στον ασθενή, ένας λόγος παρηγορητικός στον θλιμμένο, ό,τι τέλος πάντων μπορεί να σκεφτή μια καρδιά που αγαπά.

* Αλλά δεν είπα τίποτα· υπάρχει κάτι ακόμη, κι αυτό είνε το δυσκολώτερο. 

Όλα όσα είπαμε τα κάνεις· αλλ’ εάν το τελευταίο αυτό δεν το κάνης, Χριστιανός δεν είσαι. 

Ποιο είν’ αυτό; 

Ξέρω Χριστιανούς που είνε άνθρωποι προσευχής, που έχουν τ’ αυτί τους τεντωμένο στα ιερά λόγια, που νηστεύουν αυστηρά, που εξομολογούνται, που κοινωνούν· αλλά λίγους Χριστιανούς γνώρισα που έχουν -ποιο; 

το «Συγχωρήσωμεν πάντα τη Αναστάσει» 

(δοξ. αίν. Πάσχα). 

Η Μεγάλη Εβδομάδα είνε εβδομάδα συγχωρήσεως.

 Ποιος, αδελφοί μου, στη ζωή αυτή δεν έχει αντιπάθειες, ψυχρότητες, αντιθέσεις, ποιος δεν έχει κάποιον εχθρό;

 Τις άγιες αυτές ημέρες ας υψώσουμε το βλέμμα στον Εσταυρωμένο. 

Κανείς δεν αδικήθηκε και δεν πόνεσε όπως ο Χριστός μας. 

Ενώ έσχιζαν τις σάρκες του τα καρφιά και την καρδιά του οι κατάρες και τ’ αναθέματα των φαρισαίων, εκείνος πάνω απ’ το σταυρό προσευχήθηκε· 

«Πάτερ, άφες αυτοίς· ου γαρ οίδασι τι ποιούσι»

 (Λουκ. 23, 34).

 Κι εμείς λοιπόν τις άγιες αυτές ημέρες ας αλληλοσυγχωρηθούμε· νύφες και πεθερές, αδελφοί με αδελφούς, φίλοι με φίλους, παιδιά με γονείς, όλοι ανεξαιρέτως. 

Ας πλατύνουμε τις καρδιές, ας αισθανθούμε μέσα μας την αγάπη του Χριστού μας. Χωρίς την αγάπη πώς μπορούμε να γιορτάσουμε;

* * *

* Αδελφοί μου! 

Μεγάλη Εβδομάδα ίσον· χέρι ανοιχτό για έλεος, μάτια δακρυσμένα από μετάνοια, πόδια που τρέχουν στο ναό, καρδιά συμφιλιωμένη, γεμάτη λατρεία στον Εσταυρωμένο. 

Εκτελούμε τα καθήκοντα αυτά;

Ξέρετε πώς μοιάζουμε; 

Σαν να είνε ένας ζητιάνος και όλες τις μέρες του πετάνε πενταροδεκάρες, κι έρχεται μια ώρα που περνάει κάποιος βασιλιάς και του λέει 

«Άνοιξε τις φούχτες σου» κι αρχίζει και του μετράει 1, 2, 3, …5, …10, …100, …168 λίρες και θαμπώνουν τα μάτια του. 

Κι αυτός, αντί να πάρη αυτό το θησαυρό να τον αξιοποιήση, πάει στο ποτάμι κι αρχίζει να πετάη τις λίρες στο νερό. 

Δεν ειν’ αυτό παραφροσύνη; 

Κι αυτές οι ώρες λοιπόν -έτσι λέει η Εκκλησία, «ώρες» τις ονομάζει-, είνε θησαυρός. 

Κάθε ώρα, κάθε καμπάνα, κάθε χτύπος, κάθε λεπτό, είνε σπουδαία ώρα.

* Ας εκμεταλλευθούμε τις άγιες αυτές ημέρες. 

Μην αφήσουμε να διαρρεύσουν όπως η υπόλοιπη ζωή μας. 

Ξέρουμε αν θα ζήσουμε να γιορτάσουμε άλλη Μεγάλη Εβδομάδα; 

Μήπως η Μεγάλη Εβδομάδα αυτή είνε η τελευταία της ζωής μας; 

Πέρυσι πόσοι ήταν μαζί μας;

 Και πού είνε τώρα; 

Φεύγουμε, σφυρίζει το τραίνο, μια φορά περνάμε πάνω απ’ τη φλούδα αυτή.

Εύχομαι, αυτή η Μεγάλη Εβδομάδα να είνε σημαντικός σταθμός στη ζωή μας.

 Να δώση ο Κύριος να είνε εβδομάδα αγίων σκέψεων, ιερών συναισθημάτων, ηρωικών αποφάσεων, αγιασμός ψυχής. 

Είθε να σφραγίσουμε τη Μεγάλη Εβδομάδα με τα λόγια «Μνήσθητί μου, Κύριε, όταν έλθης εν τη βασιλεία σου» (Λουκ. 23, 42).

(Απομαγνητοφωνημένη ομιλία, που έγινε 

στον Ιερο ναό Μεταμορφώσεως Σωτήρος

 Μοσχάτου – Αθηνών την 10-4-1960 το βράδυ.

 Στοιχειοθεσία και σύντμησις 17-4-2011).

«Τας αισθήσεις ημών καθαράς τω Χριστώ παραστήσωμεν και ως φίλοι αυτού τας ψυχάς ημών θύσωμεν δι’ αυτόν και μη ταις μερίμναις του βίου συμπνιγώμεν, ως ο Ιούδας…».

Επισκόπου Αυγουστίνου Καντιώτου.
Ευσεβείς σκέψεις
Εκδόσεις “Ορθόδοξος Κυψέλη”

Πηγή:  https://www.impantokratoros.gr

Ιδού ο νυμφιος έρχεται για όλους εμάς τους αμαρτωλούς για να μας σώσει από την αμαρτία και να μας διδάξει την ταπείνωση και την αγάπη που πρέπει να έχουμε όλοι για τον πλησίον μάς και για την αγάπη μας στον Χριστό να τρέξουμε να καθαρίσουμε την ψυχή μας απο την αμαρτία με την ιερά εξομολόγηση για να είμαστε έτοιμοι να μας δεχτεί και εμάς τους αμαρτωλόυς ο Χριστός στον μυστικό του δείπνο. Του δείπνου σου του μυστικού σήμερον Υιέ Θεού κοινωνον με παραλαβε ου μη γαρ τοις εχθροις σου το μυστήριο είπω ου φίλημα σοι δώσω καθαπερ ο Ιούδας αλλ ως ο ληστής ομολογώ σοι μνησθητι μου Κύριε, εν τη βασιλεία σου.

Άγιος Τούνομ ο εμίρης, ο Μάρτυς -18 Απριλίου 1579 μ.Χ.

agios toynom o emirhs 01

Το Μεγάλο Σάββατο του έτους 1579 μ.Χ., οι Αρμένιοι δωροδόκησαν τους Τούρκους που κατείχαν τα Ιεροσόλυμα και το Μεγάλο Σάββατο εισήλθε στον Πανάγιο Τάφο ο δικός τους Πατριάρχης να πάρει το Άγιο Φώς. 

Οι Τούρκοι κυβερνήτες απαγόρευσαν στον Έλληνα πατριάρχη και στους ορθοδόξους πιστούς να εισέλθουν στον Ναό της Αναστάσεως για την καθιερωμένη τελετή του Αγίου Φωτός.

Τα συγγράμματα που αναφέρονται στο γεγονός δεν προσδιορίζουν το ακριβές έτος. Αναφέρουν, όμως, ότι την περίοδο εκείνη πατριάρχης Ιεροσολύμων ήταν ο Σωφρόνιος, ενώ πατριάρχες Κων/πόλεως, Αλεξανδρείας και Αντιοχείας ήταν αντιστοίχως ο Ιερεμίας, ο Σιλβέστρος και ο Ιωακείμ. 

Tέλος, σουλτάνος της οθωμανικής αυτοκρατορίας ήταν ο Μουράτ Γ΄[2]. Αν ανατρέξουμε στους επίσημους καταλόγους (ή στις ιστοσελίδες) των τεσσάρων αυτών Πατριαρχείων, διαπιστώνουμε πως οι τέσσερις ελληνορθόδοξοι πατριάρχες πράγματι διετέλεσαν τα καθήκοντά τους στο δεύτερο μισό του 16ου αιώνα· και αν εξετάσουμε την ακριβή περίοδο πατριαρχίας του καθενός, και την αντίστοιχη περίοδο βασιλείας του σουλτάνου Μουράτ Γ΄, προκύπτει ότι το μοναδικό έτος που συνέπεσε η διοίκηση των πέντε αντρών είναι το 1579[1].

Έτσι, οι Ορθόδοξοι με τον Πατριάρχη ήλθαν και έμειναν έξω από το Ναό της Αναστάσεως, στην Αγία Αυλή. Η λύπη τους ήταν μεγάλη, γι᾽ αυτό προσεύχονταν στον Κύριο με πολύ πόνο. 

Εν τω μεταξύ, εντός του Ναού ο Πατριάρχης των Αρμενίων και οι Αρμένιοι επίσης προσεύχονταν και παρακαλούσαν τον Κύριο να λάβουν το Άγιο Φως, αλλά τούτο δεν εμφανιζόταν. 

Το πλήθος των πιστών παρέμεινε στο προαύλιο του ναού καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, αλλά ακόμη και μετά τη δύση του ηλίου.

Ο Πατριάρχης Σωφρόνιος Δ΄, που διήνυε το πρώτο έτος της πατριαρχίας του, στεκόταν προσευχόμενος στο αριστερό μέρος της πύλης του ναού, πλησίον ενός κίονα. Και ξαφνικά, ενώ είχε ήδη πέσει η νύχτα, ο κίονας διερράγη και το Άγιο Φως ξεπήδησε από το εσωτερικό του. 

Ο πατριάρχης άναψε αμέσως τη λαμπάδα του και μεταλαμπάδευσε το Άγιο Φως στους πιστούς. 

Μέσα σε λίγα λεπτά, η ιερή φλόγα εξαπλώθηκε σε όλους τους παρευρισκόμενους και το προαύλιο του ναού φωτίστηκε. 

Οι έκπληκτοι Τούρκοι φρουροί άνοιξαν τότε τις πύλες του ναού και ο πατριάρχης, μαζί με το πλήθος των ορθοδόξων, κατευθύνθηκαν πανηγυρικά προς τον Πανάγιο Τάφο.

Τα γεγονότα εκείνης της ημέρας καταγράφονται σε όλα τα αποκαλούμενα Προσκυνητάρια Ιεροσολύμων, που είναι οδηγοί για τους προσκυνητές των Αγίων Τόπων. 

Το αρχαιότερο απ’ αυτά τα Προσκυνητάρια, στο οποίο αναφέρεται η διάρρηξη του κίονα, περιέχεται σε ένα πολύτιμο χειρόγραφο που βρίσκεται στη Βιβλιοθήκη του Μονάχου. Πρόκειται για τον κώδικα Monacensis Graec. 346[3], ο οποίος περιέχει το Προσκυνητάριο του ιερομόναχου Ανανία. Το χειρόγραφο, γραμμένο από τον Κρητικό ιερομόναχο Ακάκιο το 1634, είναι αντίγραφο του αρχικού έργου του ιερομόναχου Ανανία το οποίο εγράφη το 1608, δηλαδή 29 έτη μετά το θαύμα που περιγράφει.

 Αυτό σημαίνει πως ο Ανανίας είχε τη δυνατότητα να συλλέξει στοιχεία για το θαύμα από ανθρώπους που βίωσαν τα γεγονότα.

Το χειρόγραφο της Βιβλιοθήκης του Μονάχου εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1890 από τον Παπαδόπουλο-Κεραμέα στην Αγία Πετρούπολη[5], με ταυτόχρονη ρωσική μετάφραση. Σύμφωνα με την καταγραφή του Κρητικού Ακάκιου, ο ιερομόναχος Ανανίας διηγείται με ανορθόγραφο τρόπο τα εξής:

«Έξω δε της Αγίας Πόρτας, πλησίον εις το δυτικόν μέρος, είναι γ΄ κολόναις μαρμαρέναις, και από την μεσινήν κολόναν, λέγουν, ότι ευγήκεν το Άγιον Φως τον παλαιόν καιρόν. Και είναι σχισμένη καμπόσον και φαίνεται έως την σήμερον. Και αυτό το θαύμα το έδειξεν ο θεός τοιουτοτρόπως, επειδή λέγουν, ότι εις τον καιρόν εκείνον δεν άφησαν, εκείνοι οπού όριζαν τον πατριάρχην, να σέβουν [εισέλθουν] μέσα να κάμουν την εορτήν της Λαμπράς, κατά την συνήθειαν. 

Ο δε πατριάρχης εστάθη έξω με τον λαόν εις την αυλήν Μεγάλω Σαββάτω βραδί λυπημένοι. 

Και εκρατούσαν και τα κηρία εις τα χέρια τους. 

Και ο πατριάρχης έστεκε πλησίον εις τον θρόνον της αγίας Ελένης, εις μίαν κολόναν κοντά. 

Και τότε λέγουν ότι ευγήκε το Άγιον Φως απ’ εκείνην την κολόναν οπού είπαμεν πως είναι σχισμένη καμπόσον, και υπήγε απάνω εις την κολόνα οπού έστεκεν ο πατριάρχης πλησίον. 

Και τότε άναψε τα κηρία οπού εκράτει ο πατριάρχης και απεκήνα άναψε και ο λαός από τας χείρας του πατριάρχου κατά την συνήθειαν. 

Τότε λέγει όταν ίδαν αυτό το θαύμα εκείνοι οπού όριζαν, άνοιξαν την αγίαν πόρταν και εσέβηκεν [εισήλθε] ο πατριάρχης με τον λαόν και έκαμαν την εορτήν, κατά το έθος.»

Η ίδια διήγηση, με κάποιες επιπλέον πληροφορίες, περιλαμβάνεται σε πολλά Προσκυνητάρια της Ιερουσαλήμ που εκδόθηκαν τους επόμενους αιώνες. 

Η αρχαιότερη έκδοση αυτών των προσκυνηματικών οδηγών συναντάται στη Βιέννη, το 1749, με τίτλο Προσκυνητάριον της αγίας πόλεως Ιερουσαλήμ, γραμμένη από τον αρχιμανδρίτη και φύλακα του αγίου Τάφου, Συμεών. 

Στο έργο επιβεβαιώνεται ότι το σχίσιμο και η ανάφλεξη του κίονα έλαβαν χώρα την ώρα που έπεφτε η νύχτα. Γράφει ο αρχιμανδρίτης Συμεών:

«Τότε ο πατριάρχης εστάθη έξω εις την αυλήν της εκκλησίας, τω αγίω και μεγάλω σαββάτω, με τον λαόν προς εσπέραν, μετά μεγάλης λύπης δεόμενοι του Κυρίου ολοψύχως. 

Και ο πατριάρχης ανέβη εις τον θρόνον της Αγίας Ελένης πλησίον μιας κωλώνας, προσευχομένου δε του πατριάρχου μετά του λαού. 

Ω της φιλανθρωπίας σου Δέσποτα, εσχίσθη μία κωλώνα και ευγήκε το Άγιο φως έξω, και έδραμεν ο πατριάρχης και άναψε τα κηρία οπού εβάσταζεν εις τας χείρας του, και από τας χείρας αυτού άναψε τα κηρία ο λαός εις αγιασμόν αυτού.» (Συμεών, Προσκυνητάριον Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ, Βιέννη 1749, σ. 19)

Η έκδοση της Βιέννης αναφέρει και ένα ακόμη γεγονός, που σχετίζεται με έναν Άραβα εμίρη, ονόματι Τουνόμ, ο οποίος την ώρα του θαύματος βρισκόταν στην αυλή του Ναού. 

Όταν αντίκρισε την ανάφλεξη του κίονα συνειδητοποίησε την αυθεντικότητα του θαύματος και ομολόγησε στους ομοθρήσκους του τη δύναμη του Ιησού Χριστού. 

Αφού διαπληκτίστηκε μαζί τους, η ομολογία του αυτή στάθηκε αιτία να διαταχθεί η εκτέλεσή του και εν συνεχεία να παραδοθεί το σώμα του στην πυρά.

Σχετικά με τον Άραβα εμίρη, στην έκδοση της Βιέννης αναφέρονται τα εξής:

«Είναι και τινά καρφία καρφωμένα εις την γην, έμπροσθεν εις το κατόφλοιον της αγίας πόρτας από τον καιρόν εκείνον εις την μνήμην του γενομένου θαύματος, τα οποία λέγουν να έμπιξεν ένας εμίρις, όστις βλέπωντας εκείνο το εξαίσιον θαύμα επίστευσεν ευθύς εις τον Χριστόν, και φωνάζωντας μία είναι η πίστις των χριστιανών, και έμπιξε τα καρφία εκείνα ένα προς ένα εις την πέτραν, ωσάν εις κηρί μαλακόν, και ούτος εμαρτύρησεν υπό πυρός κατακαείς.»

 (Συμεών, Προσκυνητάριον Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ, Βιέννη 1749, σ. 20)

Το περιστατικό με τα καρφιά αναφέρεται εν συντομία και στο χειρόγραφο του Μονάχου, ως εξής:

«Ευρίσκονται δε κάποια καρφία εμπηγμένα κάτω εις την γην έμπροσθα εις την αγίαν πόρταν. Λέγουσιν ότι τα έμπηξαν απ’ εκείνον τον καιρόν.» (φ. 87α)

Σήμερα ο Άραβας Χότζας Εμίρης Τούνομ είναι αγιοκαταταγμένος μάρτυρας της Ορθοδοξίας, η μνήμη του γιορτάζεται στις 18 Απριλίου, και τα λείψανά του βρίσκονται στη μονή της Μεγάλης Παναγίας των Ιεροσολύμων.


Παραπομπές:

[1] Στο Προσκυνητάριον της αγίας πόλεως Ιερουσαλήμ και πάσης Παλαιστίνης (σ. 49) που εκδόθηκε το 1787 στη Βιέννη, από τον Χρύσανθο Προύσσης, αναφέρεται ότι το γεγονός έγινε: «εις τον καιρόν του μακαριοτάτου αοιδήμου κυρίου Σωφρονίου Πατριάρχου Ιεροσολύμων, Ιερεμίου Πατριάρχου Κωνσταντινουπόλεως, Σιλβέστρου Πατριάρχου Αλεξανδρείας, και Ιωακείμ Αντιοχείας, επί της βασιλείας του Σουλτάν Μουράτ».

[2] Ο Τούρκος σουλτάνος Μουράτ Γ΄ (Sultan Mourad Khan ΙΙΙ) κυβέρνησε την περίοδο 1574-1595, ο Ιεροσολύμων Σωφρόνιος Δ΄ πατριαρχεύει την περίοδο 1579-1608, ο Κωνσταντινουπόλεως Ιερεμίας Β΄ την περίοδο 1572-1579, ο Αλεξανδρείας Σίλβεστρος την περίοδο 1569-1590 και ο Αντιοχείας Ιωακείμ Δ΄ την περίοδο 1553-1592. Το μοναδικό κοινό έτος είναι το 1579. 3. G. Zuallardo, Il devotissimo viaggio, Ρώμη 1587, σ. 204.

[3] Το χειρόγραφο καταλαμβάνει τον αριθμό 346 στον κατάλογο του Ignaz Hardt, Catalogus codicum manuscriptorum graecorum bibliothecae regiae Bavaricae, τ. 3, Μόναχο 1812, σ. 547-48.

[4] Προσκυνητάριον της Ιερουσαλήμ και των λοιπών αγίων τόπων, 1608-1634, επιμ. Α. Παπαδόπουλος–Κεραμεύς, σ. 17.


kionas poy dierragei 01


Ἀπολυτίκιον Ἦχος πλ. α΄. 

Τὸν συνάναρχον Λόγον.
Ὡς ληστὴν μνήσθητί μου Χριστε, κραυγάσαντα τὴν ἐνδεκάτην τὴν ὥραν, καὶ εἰς τὴν πίστιν τοῦ Χριστοῦ προσχωρήσαντα, Εμίρην Τούνομ ἄσμασι Μάρτυρα ὥσπερ ἱερὸν ἐν τῇ ὥρα τῆς ἀφῆς τῶν λαμπάδων τῶν Ορθοδόξων ὑπὸ Φωτὸς τοῦ Ἁγίου στεῤῥῶς, ἀθλήσαντα τιμῶμεν.

Κοντάκιον Ἦχος πλ. δ΄. Τῇ ὑπερμάχῳ.
Τὸν θεασάμενον ὡς πῦρ τὸ Φῶς τὸ ἅγιον, ἐπ’ ὀρθοδόξους καταβαῖνον ξένως μέλψωμεν, ἐκ Ναοῦ τῆς Ἀναστάσεως πύλης στύλου, καὶ καλῶς ἀλλοιωθέντα ὥσπερ κήρυκα, τοῦ Χριστοῦ καὶ ἐνδεκάτης ὥρας Μάρτυρα, πόθῳ κράζοντες· Χαίροις Τούνομ μακάριε.

Μεγαλυνάριον
Χαίροις ὁ τὸ ὄνομα τοῦ Χριστοῦ, καθομολογήσας, ὅτε εἶδες τὸ θεῖον Φῶς, Τούνομ καλλιμάρτυς, λαμπάδα Ὀρθοδόξων, ἀνάπτων καὶ Μαρτύρων, στέφος δεξάμενος.

Πηγή: Elea PublishingΟρθόδοξος Συναξαριστής

Κυριακή 17 Απριλίου 2022

ΒΙΝΤΕΟ - Ο πρόεδρος της Ρωσίας Βλαδίμηρος Πούτιν συναντά τη δασκάλα του.

 

Άγιος Ιωάννης Της Κροστάνδης: Προσπάθησε Να Ευαρεστείς Στον Θεό, Να Σκέπτεσαι Τη Σωτηρία Της Ψυχής Σου Με Μικρές Καθημερινές Πράξεις.

 Προσπάθησε να ευαρεστείς στον Θεό σε όλα και πάντοτε και να σκέπτεσαι τη σωτηρία της ψυχής σου από την αμαρτία και το διάβολο και την υιοθεσία της από τον Θεό.

Όταν σηκώνεσαι από το κρεβάτι: κάνε το σημείο του σταυρού και λέγε: «Εις το όνομα του Πατρός και του Υιού και του Αγίου Πνεύματος». 

Επίσης: «Καταξίωσον, Κύριε, εν τη ημέρα ταύτη αναμαρτήτους φυλαχθήναι ημάς· και, δίδαξόν με του ποιείν το θέλημά σου».

Όταν πλένεσαι, είτε στο σπίτι σου είτε στα λουτρά, λέγε: «Ραντιείς με υσσώπω και καθαρισθήσομαι· πλυνείς με και υπέρ χιόνα λευκανθήσομαι».

Όταν ντύνεσαι, σκέψου την καθαρότητα της καρδιάς και ζήτησε από τον Θεό καθαρή καρδιά: «Καρδίαν καθαράν κτίσον εν εμοί ο Θεός». Καί: «Πνεύμα ευθές εγκαίνισον εν τοις εγκάτοις μου».

Όταν βγάζεις τα παλιά ρούχα και τα παρατάς με περιφρόνηση, θυμήσου με μεγαλύτερη περιφρόνηση την παραίτηση του παλαιού, του αμαρτωλού, του εμπαθούς, του σαρκικού ανθρώπου.

Όταν γεύεσαι τη γλυκύτητα του ψωμιού, θυμήσου τον αληθινό Άρτο, ο οποίος δίνει στην ψυχή την αιώνια ζωή, το Σώμα και το Αίμα του Χριστού, και να αισθάνεσαι πείνα γι᾽ αυτόν τον Άρτο -δηλαδή, να επιθυμείς να κοινωνείς απ᾽ Αυτόν συχνότερα. Πίνοντας νερό, τσάι, γλυκό κρασί ή άλλο ποτό, θυμήσου το αληθινό ποτό, το οποίο σβήνει τη δίψα της ψυχής που φλέγεται από τα πάθη- το πανάχραντο και ζωοποιό Αίμα του Σωτήρος.

Όταν αναπαύεσαι την ημέρα, θυμήσου την αιώνια ανάπαυση, την ετοιμασμένη για εκείνους οι οποίοι αγωνίζονται και παλεύουν κατά της αμαρτίας, κατά των αερίων πνευμάτων του κακού, κατά της ανθρωπίνης αδικίας ή τραχύτητας και αμάθειας. και οταν ξαπλώνεις για να κοιμηθείς τη νύχτα, σκέψου τον ύπνο του θανάτου, ο οποίος αργά ή γρήγορα οπωσδήποτε θα έρθει σε όλους μας, και τη σκοτεινή εκείνη, αιώνια, φοβερή νύκτα, στην οποία θα ριχθούν όλοι οι αμετανόητοι αμαρτωλοί.

Όταν αντικρύζεις το φως της ημέρας, σκέψου την ανέσπερη μέρα, την αιώνια, τη λαμπρότατη -τη λαμπρότερη κι από την πιο λαμπρή γήινη μέρα- την ημέρα της βασιλείας των Ουρανών, κατά την οποία θα χαρούν όλοι όσοι προσπάθησαν να ευαρεστήσουν στον Θεό ή μετανόησαν ενώπιον του Θεού για όλα όσα έκαναν κατά τη διάρκεια της πρόσκαιρης αυτής ζωής.

Όταν πηγαίνεις κάπου, θυμήσου τη δίκαιη πνευματική πορεία ενώπιον του Θεού και λέγε: «Τα διαβήματά μου κατεύθυνον κατά το λόγιόν Σου και μη κατακυριευσάτω μου πάσα ανομία».

Όταν κάνεις κάτι, προσπάθησε να το κάνεις με τη σκέψη του Θεού, του Δημιουργού, ο οποίος έκανε τα πάντα με την άπειρη σοφία, χάρη και παντοδυναμία Του και σε δημιούργησε κατ᾽ εικόνα και ομοίωσή Του.

Όταν παίρνεις ή έχεις χρήματα ή θησαυρό, θυμήσου ότι ο ακένωτος θησαυρός μας, από τον οποίο αντλούμε όλους τους θησαυρούς της ψυχής και του σώματός μας, η ανεξάντλητη πηγή κάθε ευλογίας, είναι ο Θεός. 

Ευχαρίστησέ Τον με όλη την καρδιά σου, και μην κλείνεις τους θησαυρούς σου μέσα σου, μήπως έτσι κλείσεις την είσοδο της καρδιάς σου στον ανεκτίμητο και ζωντανό θησαυρό, τον Θεό· αλλά μοίρασε μέρος της περιουσίας σου σ᾽ αυτούς που έχουν ανάγκη, στους άπορους, στους φτωχούς αδελφούς σου, οι οποίοι έχουν μείνει σ᾽ αυτήν τη ζωή για να φανερώσεις σ᾽ αυτούς την αγάπη και την ευγνωμοσύνη σου στον Θεό, και να αμειφθείς γι᾽ αυτό στην αιωνιότητα από τον Θεό.

Όταν βλέπεις τη λευκή λάμψη του αργύρου, μη δελεασθείς από αυτήν αλλά σκέψου ότι η ψυχή σου οφείλει να είναι λευκή και να λάμπει με τις αρετές του Χριστού.

 Όταν βλέπεις τη λάμψη του χρυσού, μη σαγηνεύεσαι από αυτήν αλλά θυμήσου ότι η ψυχή σου πρέπει να καθαρίζεται με τη φωτιά όπως ο χρυσός, και ότι ο Κύριος επιθυμεί να σε κάνει να λάμπεις κι εσύ όπως ο ήλιος, στην αιώνια, λαμπρή βασιλεία του Πατέρα Του. 

Θυμήσου ότι θα δείς τον Ήλιο της Δικαιοσύνης, τον Θεό, την Αγία Τριάδα, την Υπεραγία Παρθένο και Μητέρα του Θεού και όλες τις επουράνιες δυνάμεις και τους αγίους να λάμπουν πλημμυρισμένοι από το ανέκφραστο φως το οποίο ξεχύθηκε επάνω τους».

«Η συνεχής προσπάθεια για εκκοπή του μετεωρισμού και καθαρά προσευχή»
Άγιος Ιωάννης της Κροστάνδης

Αγία Μαρία Μαγδαληνή - Το Θαύμα των κόκκινων αυγών της Αγίας Μαρίας της Μαγδαληνής.

 Η θαρραλέα Αγία δέν φοβήθηκε τίποτε καί έχοντας όπλο τής τήν αλήθεια, τό δίκαιο καί τήν Πίστη πήγε μαζί μέ τή Μαρία τού Κλωπά στή Ρώμη, στόν ίδιο τόν Αυτοκράτορα Τιβέριο γιά νά καταγγείλει τίς αυθαιρεσίες τών Πιλάτου, Άννα καί Καϊάφα εναντίον τού Χριστού!

Καί πραγματικά καταφέρνει νά ιστορήσει στόν Καίσαρα όλα τά θαυμαστά γεγονότα καί τήν άδικη καταδίκη του αθώου! Όταν δέ φτάνει στό σημείο πού αναφέρει τήν Ανάσταση τού Χριστού, λέγεται πώς ο Τιβέριος αντέδρασε καί είπε:«Όλα νά τά πιστεύσω γιά Αυτόν τόν Ιησού. Αλλά γιά Ανάσταση πώς νά πιστέψω»; Εκείνη τήν ώρα περνούσε μία υπηρέτρια μέ ένα καλαθάκι γεμάτο αυγά καί ο Καίσαρας βρήκε τήν ευκαιρία νά προσθέσει: «Νά! Εάν αυτά τά αυγά γίνουν κόκκινα, τότε καί εγώ θά πιστέψω πώς ο Χριστός Αναστήθηκε»!

Αμέσως τότε καί αδίστακτα η Αγία Μαρία η Μαγδαληνή, πλησίασε τήν σκλάβα καί άγγιξε τά αυγά, πού αστραπιαία καί θαυματουργικά έγινα όλα κόκκινα! Πήρε τότε ένα καί τό έδειξε στόν έκθαμβο Τιβέριο λέγοντας:

«Χριστός Ανέστη»! Τότε συγκλονισμένος ο καλοπροαίρετος Τιβέριος ομολογεί “Αληθώς Ανέστη” καί δίνει άμεσα εντολή νά φέρουν τό γρηγορότερο μπροστά του στή Ρώμη από τά Ιεροσόλυμα τόν Πιλάτο, τόν Άννα καί τόν Καϊάφα!!!

Από εδώ έχουμε τό έθιμο τού κόκκινου αυγού! Διότι «Αληθώς Ανέστη ο Κύριος»! Καί τά αυγά πρέπει νά βάφονται κόκκινα καί μόνον.

Η ΤΙΜΩΡΙΑ ΤΩΝ ΠΡΩΤΑΙΤΙΩΝ ΤΗΣ ΣΤΑΥΡΩΣΗΣ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΟΥ
Έτσι λοιπόν, χάρη στό θάρρος καί τήν απερίγραπτη πίστη τής Αγίας Μαρίας τής Μαγδαληνής, πιάνονται στά Ιεροσόλυμα οι πρωταίτιοι τής άδικης θανάτωσης τού Ιησού καί μέ συνοδεία στρατιωτών ρίχνονται σέ πλοίο πού ξεκινά γιά τή Ρώμη! Μέσα τούς οι καρδιές τούς τρέμουν! Ξέρουν τί τούς περιμένει! Απορούν όμως πώς τό έμαθε καί από ποιόν ο ίδιος ο Αυτοκράτορας!

Εν πλώ καί ενώ τό πλοίο βρίσκεται πλάι στήν Κρήτη, ο Καϊάφας πεθαίνει υπό φρικτούς πόνους, όποτε αναγκάζονται νά τόν θάψουν στό ελληνικό νησί!

Οι άλλοι δύο ένοχοι φτάνουν τελικά στή Ρώμη γιά νά παρουσιαστούν μπροστά στό αποφασιστικό βλέμμα τού Καίσαρα, ο οποίος διατάζει αμέσως νά γδάρουν ένα βουβάλι καί μέ τό νωπό του δέρμα νά τυλίξουν τόν Άννα, πού ήταν πεθερός τού Καϊάφα καί νά τόν αφήσουν στόν ήλιο!!! Έτσι έσφιξε τό δέρμα, συνθλίβοντας κατά τρόπο μαρτυρικό καί οδυνηρό τόν Άννα!

Ο Καίσαρας προστάζει τότε νά φέρουν μπροστά του τόν Πιλάτο. Η Αγία Μαγδαληνή λέει τότε, πώς ο Πιλάτος είχε πάρει τόν άρραφο χιτώνα τού Χριστού πού είχε υφάνει η Παναγία καί πώς τόν φορά!

Πράγματι ο Αυτοκράτορας διατάζει νά βγάλει τή στολή τού ο καταντροπιασμένος Πιλάτος καί όντως φανερώνεται ο άρραφος χιτώνας τού Χριστού, πού τόν είχε πάρει από τούς στρατιώτες!!!

Ο Καίσαρας γίνεται έξαλλος! «Πώς τόλμησες νά κάνεις τέτοιον άδικο φόνο στόν Ιησού πού έπραξε τόσα ένδοξα καί θαυμάσια;» ρώτησε καί ο Πιλάτος απάντησε μέ τρόμο πώς «γιά τό φόβο σου Καίσαρα…αφού τό πλήθος φώναζε νά τόν σταυρώσω»…

«Μά αφού άθλιε είχες εξουσία νά τόν απολύσεις γιατί δέν τόν απέλυσες»; τόν ρώτησε ο Καίσαρας καί χωρίς νά περιμένει απάντηση, πρόσταξε νά τόν κλείσουν σέ μία φυλακή έξω από τήν πόλη μέχρι νά σκεφτεί μέ ποιόν τρόπο θά τόν σκότωνε!

Έτσι βασανιζόταν γιά καιρό ο Πιλάτος, θυμόμενος τά λόγια της γυναίκας τού τής Αγίας Ποπλίας νά μήν καταδικάσει τόν Χριστό, θυμόμενος ότι ομολόγησε δημόσια πώς ήταν αθώος ο Χριστός, θυμωμένος γιατί υπέκυψε στούς αδίκους καί δέν τόν ελευθέρωσε!

Καί ενώ μία μέρα βγήκε ο Αυτοκράτορας γιά κυνήγι κοντά στόν πύργο τής εξωτερικής φυλακής καί τόξευσε ένα θήραμα, τό βέλος πήγε κατά θεία δίκη καί καρφώθηκε μέσα από τό παραθύρι τής φυλακής επάνω στόν Πιλάτο.

Πηγή: briefingnews

Μαρία Ζαχάροβα - Μόσχα, 16 Απριλίου 2022 - Συνέντευξη της Εκπροσώπου Τύπου του Υπουργείου Εξωτερικών Μαρία Ζαχάροβα στο τηλεοπτικό κανάλι "RT", Μόσχα, 16 Απριλίου 2022.

Ερώτηση: Έγινε γνωστό ότι κατά τη διάρκεια της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης στην Ουκρανία, τα ρωσικά στρατεύματα ανακάλυψαν νέα έγγραφα για στρατιωτικές βιολογικές δραστηριότητες στην Ουκρανία. Μπορείτε να μιλήσετε για αυτό με περισσότερες λεπτομέρειες;

Maria Zakharova: Ως αποτέλεσμα της Ειδικής Στρατιωτικής Επιχείρησης στην Ουκρανία (SMO), οι Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας βρήκαν έγγραφα που ρίχνουν φως στο βιοστρατιωτικό πρόγραμμα που εφαρμόζει το Υπουργείο Άμυνας των ΗΠΑ στην Ουκρανία. Οι ερευνητές του προγράμματος μελετούσαν τα πιο επικίνδυνα παθογόνα - πιθανούς βιολογικούς παράγοντες για βιολογικά όπλα που έχουν φυσικές εστίες τόσο στην Ουκρανία όσο και στη Ρωσία. Ερευνούσαν επίσης τρόπους με τους οποίους εξαπλώνονται οι επιδημίες με βάση αυτούς τους παράγοντες. Η κλίμακα της εργασίας καθιστά προφανές ότι ένα σημαντικό, και πιθανώς το πιο σημαντικό, μέρος των πληροφοριών για το αμερικανικό στρατιωτικό πρόγραμμα παραμένει κρυφό από τη διεθνή κοινότητα.

Μιλώντας σε ακρόαση της Επιτροπής Εξωτερικών Σχέσεων της Γερουσίας των ΗΠΑ στις 9 Μαρτίου 2022, η υφυπουργός Εξωτερικών για Πολιτικές Υποθέσεις, Βικτόρια Νούλαντ, είπε ότι η Ουάσιγκτον προσπαθεί να αποτρέψει τη μεταφορά ορισμένου ερευνητικού υλικού από ουκρανικά βιοεργαστήρια στις ρωσικές δυνάμεις. Κατά τη διάρκεια ενημερώσεων τύπου στις 7, 10, 17, 24 και 31 Μαρτίου, ο Αρχηγός των Ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων για την Ακτινοβολία, Χημική και Βιολογική Άμυνα, Igor Kirillov περιέγραψε τις βιοστρατιωτικές δραστηριότητες των ΗΠΑ στην Ουκρανία, με βάση τις πληροφορίες που ελήφθησαν κατά τη διάρκεια του SMO στην Ουκρανία από τις Ένοπλες Δυνάμεις της Ρωσίας. Εξέθεσε επίσης συμπεράσματα με βάση την ανάλυση εμπειρογνωμόνων. Οι ερευνητές συνεχίζουν να μελετούν αυτά τα υλικά.

Ερώτηση: Τι κάνει η Ρωσία για να δει ότι οι Ηνωμένες Πολιτείες παρέχουν διευκρινίσεις σχετικά με τη στρατιωτική βιολογική συνεργασία τους με την Ουκρανία;

Μαρία Ζαχάροβα: Η Ρωσία δημοσιοποίησε τα γεγονότα που έχουν έρθει στο φως μέχρι σήμερα στον ΟΗΕ και σε άλλους διεθνείς οργανισμούς και κάλεσε τις αρχές των ΗΠΑ να παράσχουν λεπτομερείς εξηγήσεις, αλλά, όπως ήταν αναμενόμενο, η Ουάσιγκτον δεν φαίνεται να είναι έτοιμη να μοιραστεί με το κοινό οποιαδήποτε σημαντική πληροφορία για το στρατιωτικό βιολογικό της πρόγραμμα στην Ουκρανία.

Επιπλέον, ξεκάθαρα, ο Λευκός Οίκος πιστεύει ότι η επίθεση είναι η καλύτερη άμυνα και έχει ξεκινήσει μια ακόμη εκστρατεία προπαγάνδας με επίκεντρο τον ψευδή ισχυρισμό ότι οι προσπάθειες της χώρας μας να επιστήσει την προσοχή της διεθνούς κοινότητας στις δραστηριότητες των στρατιωτικών βιολόγων των ΗΠΑ στην Ουκρανία υποτίθεται ότι δεν είναι τίποτα. περισσότερο από ένα προπέτασμα καπνού, το οποίο, λένε, θα προσπαθήσει να χρησιμοποιήσει η Μόσχα για να καλύψει την πιθανή χρήση βιολογικών ή χημικών όπλων κατά τη διάρκεια της ειδικής στρατιωτικής επιχείρησης που διεξάγουν οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις.

Αυτή η ωμή προσπάθεια των ΗΠΑ να αποσπάσει την προσοχή του κοινού από αυτό το επικίνδυνα εκρηκτικό ζήτημα των ελεγχόμενων από τις ΗΠΑ βιολογικών εργαστηρίων στην Ουκρανία και να το πνίξουν σε αυτή την «αποκαλυπτική αίσθηση» υποστηρίχθηκε – εκ πρώτης όψεως απροσδόκητα – σθεναρά από τη γερμανική πολιτική ηγεσία. Ορισμένοι κορυφαίοι γερμανοί πολιτικοί και κορυφαίοι αξιωματούχοι, συμπεριλαμβανομένου του Ομοσπονδιακού Καγκελάριου της Γερμανίας Όλαφ Σολτς, δημοσίευσαν δηλώσεις που μιμούνται την αμερικανική αφήγηση με τη μορφή ορθών απειλών και προειδοποιήσεων που απευθύνονται στη Ρωσία. Η επίσημη προληπτική λεκτική στάση του Βερολίνου παραμένει σύμφωνη με τη στρατηγική που έχει ακολουθήσει εδώ και πολύ καιρό στο πλαίσιο της κρίσης στην Ουκρανία (η οποία δεν είναι χρήσιμη για τη διευθέτησή της τώρα και η οποία προηγουμένως οδήγησε τη διαδικασία του Μινσκ σε αδιέξοδο με η σκόπιμη κλίση του υπέρ του Κιέβου), αλλά παρόλα αυτά ξεχωρίζει στον κραυγαλέο κυνισμό της για τη συνολική ροή της αντιρωσικής ρητορικής που έρχεται από τη Γερμανία τις τελευταίες εβδομάδες. Καταρχάς, εν όψει της βασικής συνθήκης ότι ακόμη και πριν οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις ξεκινήσουν αυτήν την ειδική στρατιωτική επιχείρηση, η Γερμανία, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, διεξήγαγε έντονες στρατιωτικές βιολογικές δραστηριότητες στην Ουκρανία για πολλά χρόνια και, ενδεχομένως, συνεχίζει να το κάνει. . Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό που παρακινεί τη Γερμανία να είναι πιο ενεργή, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, στις προσπάθειές της να αποδώσει στη χώρα μας εγκληματικά σχέδια σχετικά με τη χρήση βιολογικών και χημικών όπλων στην Ουκρανία και στις λαϊκές δημοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. που δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί. εν όψει της βασικής συνθήκης ότι ακόμη και πριν οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις ξεκινήσουν αυτήν την ειδική στρατιωτική επιχείρηση, η Γερμανία, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, διεξήγαγε έντονες στρατιωτικές βιολογικές δραστηριότητες στην Ουκρανία για πολλά χρόνια και, ενδεχομένως, συνεχίζει να το κάνει. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό που παρακινεί τη Γερμανία να είναι πιο ενεργή, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, στις προσπάθειές της να αποδώσει στη χώρα μας εγκληματικά σχέδια σχετικά με τη χρήση βιολογικών και χημικών όπλων στην Ουκρανία και στις λαϊκές δημοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. που δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί. εν όψει της βασικής συνθήκης ότι ακόμη και πριν οι Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις ξεκινήσουν αυτήν την ειδική στρατιωτική επιχείρηση, η Γερμανία, μαζί με τις Ηνωμένες Πολιτείες, διεξήγαγε έντονες στρατιωτικές βιολογικές δραστηριότητες στην Ουκρανία για πολλά χρόνια και, ενδεχομένως, συνεχίζει να το κάνει. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό που παρακινεί τη Γερμανία να είναι πιο ενεργή, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, στις προσπάθειές της να αποδώσει στη χώρα μας εγκληματικά σχέδια σχετικά με τη χρήση βιολογικών και χημικών όπλων στην Ουκρανία και στις λαϊκές δημοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. που δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί. συνεχίζει να το κάνει. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό που παρακινεί τη Γερμανία να είναι πιο ενεργή, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, στις προσπάθειές της να αποδώσει στη χώρα μας εγκληματικά σχέδια σχετικά με τη χρήση βιολογικών και χημικών όπλων στην Ουκρανία και στις λαϊκές δημοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. που δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί. συνεχίζει να το κάνει. Πιστεύουμε ακράδαντα ότι αυτό είναι σε μεγάλο βαθμό που παρακινεί τη Γερμανία να είναι πιο ενεργή, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ, στις προσπάθειές της να αποδώσει στη χώρα μας εγκληματικά σχέδια σχετικά με τη χρήση βιολογικών και χημικών όπλων στην Ουκρανία και στις λαϊκές δημοκρατίες του Ντόνετσκ και του Λουγκάνσκ. που δεν έχουν ακόμη απελευθερωθεί.

Ερώτηση: Υπάρχουν πρόσθετες λεπτομέρειες σχετικά με τις στρατιωτικές βιολογικές δραστηριότητες της Γερμανίας στην Ουκρανία;

Maria Zakharova: Για να κατανοήσετε καλύτερα την κατάσταση, θα αναφέρω τα ακόλουθα στοιχεία. Από το 2013, υπό την αιγίδα του Γερμανικού Ομοσπονδιακού Υπουργείου Εξωτερικών, η γερμανική κυβέρνηση εφαρμόζει το Γερμανικό Πρόγραμμα Βιοασφάλειας (GBP) το οποίο περιλαμβάνει έργα εταιρικής σχέσης με κυβερνητικούς οργανισμούς και ερευνητικούς οργανισμούς σε χώρες εστίασης, στο οποίο η Ουκρανία έγινε μέρος το 2014, το έτος του Μαϊντάν. Γερμανοί ειδικοί από το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων (Μόναχο), το Ινστιτούτο Friedrich Loeffler (Νήσος Greifswald-Riems), το Ινστιτούτο Τροπικής Ιατρικής Bernhard Nocht (Αμβούργο) και το Ινστιτούτο Robert Koch (Βερολίνο), που ειδικεύονται στην έρευνα των θανατηφόρων βιολογικοί παράγοντες, ασχολούνται με πρακτικές δραστηριότητες.

Σύμφωνα με το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Υπουργείο Εξωτερικών, η τρίτη φάση του GBP θα εφαρμοστεί το 2020-2022. Μπορούμε να συμπεράνουμε από το διαθέσιμο υλικό ότι οι δηλωμένοι τεχνικοί στόχοι της GBP περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, τη συλλογή πληροφοριών για επιδημίες σε τρίτες χώρες, μεταξύ άλλων με τη χρήση τεχνολογίας μεγάλων δεδομένων, και την ανάπτυξη της υποδομής των χωρών εταίρων για το χειρισμό επικίνδυνων βιολογικών παραγόντων.

Το Ινστιτούτο Πειραματικής και Κλινικής Κτηνιατρικής στο Χάρκοβο είναι το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας του κύριου ουκρανικού αντισυμβαλλομένου των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων από το 2016, το οποίο γνωρίζουμε από τα δικά του δεδομένα. Τα δύο ινστιτούτα συνεργάζονται στο πλαίσιο του ουκρανογερμανικού έργου με τίτλο «Πρωτοβουλία για τη βιολογική ασφάλεια και τη βιολογική άμυνα στη διαχείριση των ζωονοσογόνων κινδύνων στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Το γεγονός ότι ο επίσημος στόχος του είναι να «βελτιώσει την κατάσταση της βιολογικής άμυνας και ασφάλειας» στην Ουκρανία, «ιδιαίτερα στα ανατολικά της χώρας» γεννά το ρητορικό ερώτημα ποια σύνορα θεωρούν οι Γερμανοί στρατιωτικοί βιολόγοι ως εξωτερικό σύνορο για τους σκοπούς του τα επαγγελματικά τους ενδιαφέροντα. Είναι τα σύνορα Ρωσίας-Ουκρανίας;

Το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας ισχυρίζεται στα υλικά του ότι το έργο σχετίζεται με την «δυνητική απειλή βιολογικής τρομοκρατίας» στην Ουκρανία εν μέσω των ατελείωτων εχθροπραξιών στις ανατολικές περιοχές αυτής της χώρας. Είναι ξεκάθαρο ότι αυτός είναι ένας τρόπος να σταλεί ένα λεπτό μήνυμα σχετικά με την πιθανή «εμπλοκή» του DPR και του LPR σε σχέδια εκκόλαψης για τη χρήση διεθνώς απαγορευμένων βιολογικών όπλων. Με αυτόν τον τρόπο, ο γερμανικός στρατός εκφοβίζει σκόπιμα τους Ουκρανούς ομολόγους του εδώ και πολύ καιρό και, στην πραγματικότητα, τους φέρνει ψυχολογικά εναντίον των δημοκρατιών του Ντονμπάς. Οι Ουκρανοί εμπειρογνώμονες βιολογικής ασφάλειας συμμετέχουν πάντα στα συνέδρια ιατρικής βιοάμυνας που πραγματοποιούνται τακτικά από το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας των Γερμανικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Προφανώς, για να εξασφαλιστεί η προστασία από μια πιθανή βιολογική επίθεση, είναι πρώτα απαραίτητο να μελετηθούν οι πιθανοί βιολογικοί παράγοντες με τους οποίους μπορεί να κατασκευαστεί. Με άλλα λόγια, είναι απαραίτητη η διεξαγωγή έρευνας στον τομέα των βιολογικών ή χημικών όπλων. Οι Ένοπλες Δυνάμεις της Γερμανίας (AFG) διαθέτουν αρκετές γνώσεις και πρακτικές δεξιότητες σε αυτόν τον τομέα, όπως φάνηκε από το σκανδαλώδες περιστατικό με τη μυστηριώδη δηλητηρίαση του μπλόγκερ Alexey Navalny. Ειδικοί από το Ινστιτούτο Φαρμακολογίας και Τοξικολογίας AFG – ένα στρατιωτικό ίδρυμα που συμμάχησε με το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας AFG – υποτίθεται ότι εντόπισαν πολύ γρήγορα στο σώμα του Ρώσου πολίτη ίχνη κάποιας στρατιωτικής τοξίνης που το ΝΑΤΟ απαριθμεί στην οικογένεια Novichok. Ένα τόσο υψηλό επίπεδο τεχνογνωσίας – εάν, φυσικά,

Το γερμανικό Ινστιτούτο Friedrich Loeffler που είναι υπεύθυνο για το κέντρο για τη μελέτη των πιο επικίνδυνων ιών και ζωονοσογόνων λοιμώξεων στο νησί Riems της Βαλτικής, διατηρεί ενεργή συνεργασία με το Ουκρανικό Κρατικό Ερευνητικό Ινστιτούτο Εργαστηριακής Διαγνωστικής και Κτηνιατρικής-Υγειονομικής Εμπειρογνωμοσύνης (Κίεβο). το Κρατικό Ινστιτούτο Επιστημονικού Ελέγχου ΒιοΤεχνολογίας και Στελεχών Μικροοργανισμών (Κίεβο) καθώς και με το Ινστιτούτο Πειραματικής και Κλινικής Κτηνιατρικής (Kharkov) που συνεργάζεται παράλληλα με το Ινστιτούτο Μικροβιολογίας AFG. Στην Ουκρανία, το Ινστιτούτο Friedrich Loeffler έχει επικεντρωθεί στον αιμορραγικό πυρετό Κριμαίας-Κονγκό. Σοβιετικοί επιστήμονες το ανακάλυψαν για πρώτη φορά στο έδαφος της ρωσικής Κριμαίας το 1944.

Το Ινστιτούτο Τροπικής Ιατρικής Bernhard Nocht έχει επικεντρώσει τις δραστηριότητές του στην Ουκρανία σε εξαιρετικά επικίνδυνους πυρετούς – Denge, Chikungunya, Δυτικό Νείλο και Usutu, για να αναφέρουμε μερικούς.

Αυτές οι πληροφορίες για τις βιοστρατιωτικές δραστηριότητες της Γερμανίας στην Ουκρανία δεν είναι καθόλου εξαντλητικές. Δεν αποκλείεται, όσο προχωρά η ειδική στρατιωτική επιχείρηση, να ανακαλυφθούν πρόσθετα έγγραφα από τις Ρωσικές Ένοπλες Δυνάμεις. Σύμφωνα με επιβεβαιωμένες αναφορές, η Γερμανία συντόνισε στενά το έργο της για τη βιολογική ασφάλεια με τους Αμερικανούς συμμάχους της που δημιούργησαν ένα δίκτυο τουλάχιστον 30 βιολογικών εργαστηρίων στην Ουκρανία. Εκτός από τις άλλες δραστηριότητές τους, συμμετείχαν σε επικίνδυνες έρευνες.

Καλούμε τους Γερμανούς αξιωματούχους να σταματήσουν αμέσως να διαδίδουν ψευδείς ισχυρισμούς σχετικά με τις προθέσεις της χώρας μας να χρησιμοποιήσει όπλα που απαγορεύονται από το διεθνές δίκαιο. Πιστεύουμε ότι τέτοιες δηλώσεις μπορούν να χρησιμεύσουν μόνο για να ωθήσουν τα τάγματα νεοναζί να διαπράξουν φρικτές προκλήσεις και την ηθική ευθύνη για τις τραγικές συνέπειές τους θα έχει το Βερολίνο.

https://mid.ru/en/foreign_policy/news/1809592/?fbclid=IwAR2rY-cui65Jj6wECON-VP1fQk1KnXP6FVBOt6TGGz1k6jYxvOiB4QUkiAw