Παρασκευή 9 Σεπτεμβρίου 2022

Η ιστορία του πετρελαίου - Βιομηχανική επανάσταση, κρίσεις, πόλεμοι και οι «Επτά αδελφές».


Η πλήρης ιστορία των πετρελαϊκών αγορών

Όπως και τα περισσότερα άλλα εμπορεύματα στις αγορές, οι τιμές του αργού πετρελαίου γνώρισαν συνηθισμένες εναλλαγές τιμών μεταξύ περιόδων μεγάλης έλλειψης, υψηλής ζήτησης και υψηλών τιμών και περιόδων υπερπροσφοράς, χαμηλής ζήτησης και υποβαθμισμένων τιμών.
Οι λεγόμενοι «Κύκλοι Τιμών» του αργού πετρελαίου τείνουν να διαρκούν αρκετά χρόνια, ανάλογα με μεταβλητές όπως η ζήτηση πετρελαίου, ο όγκος της προσφοράς πετρελαίου, η επεξεργασία και η πώληση από τους μεγάλους παραγωγούς.
Από τις πρώτες ημέρες της εμπορικής παραγωγής στο Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, αυτές οι διακυμάνσεις των τιμών προκλήθηκαν από οικονομικά και πολιτικά γεγονότα, τεχνολογικές εξελίξεις και αλλαγές στο πετρελαϊκό κλάδο και εξακολουθούν να επηρεάζουν τις τιμές σήμερα.

Ιστορικό τιμών αργού πετρελαίου: 1861-Παρούσα







1800-1869: Πρώιμη βιομηχανία μαύρου χρυσού

Η σύγχρονη βιομηχανία πετρελαίου ανιχνεύει τις ρίζες της στο Μπακού, όπου το πρώτο εμπορικό διυλιστήριο ιδρύθηκε το 1837 για να διυλίσει πετρέλαιο σε παραφίνη για σκοπούς θέρμανσης και φωτισμού.
Οι πρώτες σύγχρονες πετρελαιοπηγές δημιουργήθηκαν στο Μπακού το 1846 και έφταναν σε βάθος 21 μέτρων.
Το κοίτασμα πετρελαίου αποτελούσε περισσότερο από το 90% της παγκόσμιας παραγωγής, ενώ τα περισσότερα κοιτάσματα βρίσκονταν στην Περσία (σημερινό Ιράν).
Αρκετές εμπορικές πετρελαιοπηγές ακολούθησαν σύντομα:

Πολωνία - 1854
Βουκουρέστι, Ρουμανία - 1857
Οντάριο, Καναδάς - 1858
Πενσυλβάνια, ΗΠΑ - 1859

Η Πενσυλβάνια ήταν το επίκεντρο του πρώτου «πυρετού» του μαύρου χρυσού, παράγοντας σχεδόν το 50% του παγκόσμιου πετρελαίου.
Οι τιμές εκτοξεύτηκαν γρήγορα από τα 0,49 δολάρια το βαρέλι το 1861 σε 6,59 δολάρια το βαρέλι το 1865, αντιπροσωπεύοντας μια τεράστια άνοδο 1.245% σε διάστημα μόλις τεσσάρων ετών.

1870-1913: Η βιομηχανική επανάσταση

Ενώ ορισμένοι οικονομολόγοι υποστηρίζουν ότι η σύγχρονη πετρελαϊκή βιομηχανία απογειώθηκε μόνο μετά τον Β Παγκόσμιο Πόλεμο με τη δημιουργία του σχεδίου Marshall - μέρος της οποίας ήταν συμφωνία για τιμή Free On Board για όλους τους παίκτες - άλλοι υποστηρίζουν ότι η δημιουργία της εταιρίας Standard Oil Co από τον John D . Το Rockefeller το 1870 στο Οχάιο ήταν το αληθινό έναυσμα για τη βιομηχανία.
Η Standard Oil αναπτύχθηκε πολύ γρήγορα τις επόμενες δύο δεκαετίες, μειώνοντας τις τιμές και εξαγοράζοντας τον ανταγωνισμό.
Η εταιρεία ήταν τόσο πετυχημένη ώστε να ελέγχει σχεδόν το 90% του εξευγενισμένου πετρελαίου στις Ηνωμένες Πολιτείες μέχρι το 1890.
Καθώς η παραγωγή συνέχισε να επεκτείνεται τόσο στις ΗΠΑ όσο και στη Ρωσία, οι παγκόσμιες τιμές του πετρελαίου μειώθηκαν από κατά μέσο όρο 2,56 δολάρια το βαρέλι το 1876 σε μόλις 0,56 δολάρια το 1892.
Αυτό επιταχύνθηκε περαιτέρω με την κυκλοφορία των πρώτων εμπορικών αυτοκινήτων στη Γερμανία και τις ΗΠΑ το 1896, μια τεχνολογική επανάσταση που θα οδηγούσε σε πρωτοφανή ανάπτυξη τη βιομηχανία πετρελαίου.

1901-1911: Άνοδος των μεγάλων πετρελαϊκών εταιριών

Πολλές από τις σύγχρονες μεγάλες εταιρείες πετρελαίου μπορούν να εντοπίσουν την προέλευσή τους στις αρχές του 20ου αιώνα.
 Η ανακάλυψη του πετρελαίου στο Spindletop του Τέξας οδήγησε στη δημιουργία της Texaco και της Gulf Oil το 1901.
 Η αυξανόμενη ανταγωνιστική πίεση οδήγησε τη Shell και τη Royal Dutch να συγχωνευθούν το 1907 για να σχηματίσουν τη Royal Dutch/Shell.
 Η BP, γνωστή ως ΑAnglo-Persian Oil Company, ιδρύθηκε το 1908 μετά την ανακάλυψη πετρελαίου στο Ιράν.
 Η Chevron, η Exxon και η Mobil (τώρα Exxon Mobil) δημιουργήθηκαν το 1911 μετά τη διάσπαση της Standard Oil Co μετά από απόφαση του Ανώτατου Δικαστηρίου των ΗΠΑ.
Οι επτά μεγάλες εταιρείες πετρελαίου συνέχισαν να ελέγχουν το 85% των πετρελαϊκών αποθεμάτων του κόσμου κατά τη διάρκεια των χρυσών ετών τους στη δεκαετία του 1970.

1914-1949: Ανακαλύψεις πετρελαίου, πόλεμοι, κρίσεις

Η ανακάλυψη πετρελαίου στο Cushing της Οκλαχόμα το 1912 θεωρείται σημαντικό ορόσημο για την αμερικανική πετρελαϊκή βιομηχανία, επειδή η περιοχή μεγάλωσε για να γίνει ένα από τα σημαντικότερα κοιτάσματα πετρελαίου στη χώρα.
Συγκεκριμένα, έγινε επίσης το σημείο διακανονισμού για την τιμή του πετρελαίου West Texas Intermediate (WTI), ένα κορυφαίο παγκόσμιο δείκτη τιμών πετρελαίου.
Οι επόμενες τέσσερις δεκαετίες ήταν μια ταραγμένη περίοδος που χαρακτηρίστηκε από μια σειρά μεγάλων πολέμων και οικονομικών κρίσεων, οι οποίες θα επηρέαζαν σημαντικά τις τιμές του πετρελαίου.
Πρώτα ή ο Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος (1914-1918) ο οποίος οδήγησε την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο η οποία  που υπερδιπλασίασε τις τιμές του πετρελαίου από 0,81 δολάρια ανά βαρέλι το 1914 σε 1,98 δολάρια μέχρι το τέλος του πολέμου.
Η ζήτηση συνέχισε να αυξάνεται ακόμη και μετά τον πόλεμο που τελείωσε κυρίως λόγω της συνεχώς αυξανόμενης δημοτικότητας του αυτοκινήτου και της έλλειψης βενζίνης στη δυτική ακτή των ΗΠΑ.
Αρχικά, οι τιμές αυξήθηκαν στα 3,07 δολάρια το βαρέλι πριν υποχωρήσουν και σταθεροποιούν περίπου 1,61 δολάρια το βαρέλει καθώς η παραγωγή αυξήθηκε.
Εκείνη την περίοδο, οι εταιρείες πετρελαίου άρχισαν να ερευνούν άλλες εφαρμογές για το εμπόρευμα, συμπεριλαμβανομένης της εμπορικής παραγωγής πλαστικών.
Ωστόσο, οι τιμές παρέμειναν σχετικά χαμηλές παρά την αυξημένη ζήτηση που δημιουργήθηκε από αυτές τις εφαρμογές, κυρίως λόγω του συνδυασμού σκληρού ανταγωνισμού και άφθονης προσφοράς.
Εν τω μεταξύ, μεγάλες ανακαλύψεις κοιτασμάτων πετρελαίου σε άλλες περιοχές  συνέχισαν να κρατούν τις αγορές γεμάτες με το εμπόρευμα συμπεριλαμβανομένης της Βενεζουέλας, του Ιράκ, της ΕΣΣΔ, του Κουβέιτ, της Σαουδικής Αραβίας και του Κόλπου του Μεξικού.
Η ανακάλυψη πετρελαίου στο Ανατολικό Τέξας το 1930 ήταν ένα από τα σημαντικότερα στιγμιότυπα της περιόδου αυτής, επειδή βοήθησε στη δημιουργία ενός γλουτένιου πετρελαίου που συνέπεσε με τη Μεγάλη Ύφεση που κατά συνέπεια συνέθλιψε τις τιμές από 1,19 δολάρια/βαρέλι το 1930 σε 0,65 δολάρια/βαρέλια το 1931.
Χρειάστηκε η παρέμβαση της Texas Railroad Commission, η οποία επέβαλε ποσοστώσεις παραγωγής για τη σταθεροποίηση των τιμών και την αποφυγή περαιτέρω μειώσεων.
Ακριβώς όπως έγινε και στη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η αρχή του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου το 1939 συνέβαλε επίσης στην αύξηση της ζήτησης και των τιμών.
Ωστόσο, το αποτέλεσμα ήταν λιγότερο έντονο αυτή τη φορά λόγω της ευημερίας της παγκόσμιας προσφοράς.
Παρ 'όλα αυτά, ο πόλεμος έκανε τις κυβερνήσεις να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη ελέγχου των αποθεμάτων και θα έδειχνε σαφώς στις ενέργειές τους τις επόμενες δύο δεκαετίες.

1950-2003: Μάχη για τον έλεγχο της παραγωγής

Ο τερματισμός του Β΄ Παγκόσμιου Πολέμου θα οδηγήσει σε μια περίοδο κατά την οποία πολλές χώρες κατέβαλαν συντονισμένες προσπάθειες για να κυριαρχήσουν στην παγκόσμια παραγωγή πετρελαίου, με αρκετές κυβερνήσεις να εθνικοποιούν την πετρελαϊκή τους υποδομή.
Μεταξύ του 1950 και του 1960, το Ιράν, η Ινδονησία και η Σαουδική Αραβία εν μέρει εθνικοποίησαν τις πετρελαϊκές τους βιομηχανίες.
Η κρίση του Σουέζ το 1956-57 ώθησε την Αίγυπτο να καταλάβει τη διώρυγα του Σουέζ μέσω της οποίας περνούσε σχεδόν το 5% της παγκόσμιας παραγωγής  πετρελαίου.
Ωστόσο, οι Ηνωμένες Πολιτείες και η ΕΣΣΔ θα εμφανίζονταν ως οι μεγαλύτεροι «βαρόνοι», όσον αφορά τον έλεγχο της παραγωγής.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1950, η ΕΣΣΔ άρχισε να πλημμυρίζει την αγορά με φτηνό πετρέλαιο που οδηγούσε σε περικοπές τιμών από τις μεγάλες εταιρείες σε μια προσπάθεια να παραμείνουν ανταγωνιστικές.
Απαντώντας σε αυτές τις εξελίξεις, η Σαουδική Αραβία, το Ιράν, το Ιράκ, το Κουβέιτ και η Βενεζουέλα συνεργάστηκαν και σχημάτισαν τον ΟΠΕΚ ως μέσο για τον περιορισμό του ανταγωνισμού μεταξύ των χωρών τους και επίσης ως μέσο για να έχουν μεγαλύτερο αντίκτυπο στον έλεγχο της προσφοράς.
Ο ΟΠΕΚ συνέχισε να επεκτείνει τη συμμετοχή του τις επόμενες δύο δεκαετίες με την συμμετοχή των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, τη Λιβύη, την Ινδονησία, το Κατάρ, τη Νιγηρία, την Αλγερία, τη Γκαμπόν και τον Ισημερινό.
Μεταξύ του 1960 και του 1976, οι περισσότερες από αυτές τις χώρες ανέλαβαν τον έλεγχο των πετρελαϊκών τους αποθεμάτων με εξαγορά ή τη βίαιη ανάληψη μετοχών από τις μεγάλες εταιρείες πετρελαίου.
Οι ΗΠΑ και η ΕΣΣΔ συνέχισαν να ρίχνουν το βάρος τους, αλλά σύντομα η επιρροή μετατοπίστηκε στον ΟΠΕΚ.
Το 1973, τα μέλη του ΟΠΕΚ προχώρησαν σε εμπάργκο των χωρών που υποστήριζαν το Ισραήλ στον πόλεμο Yom Kippur.
Συνεπώς, οι τιμές του πετρελαίου έφθασαν σε επίπεδα που δεν είχαν φτάσει ποτέ πριν, από τα 2,48 δολάρια το βαρέλι το 1972 σε 11,58 δολάρια το βαρέλι το 1974 και ακόμη υψηλότερα σε ορισμένες περιοχές των ΗΠΑ.
Τότε ανακαλύφθηκε πετρέλαιο στη Βόρεια Θάλασσα σε μια περιοχή που ελέγχεται από το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Νορβηγία.
Το πετρέλαιο από την περιοχή αυτή αναφέρεται ως αργό πετρέλαιο Brent και χρησιμοποιείται παράλληλα με την WTI για να συγκρίνει τις τιμές.
Το Ιράν μείωσε δραματικά την παραγωγή κατά τη διάρκεια της ιρανικής επανάστασης (1970-1980) και επίσης κατά τη διάρκεια του πολέμου Ιράν-Ιράκ το 1980-1988 που οδήγησε σε άνοδο των τιμών στα 36,83 δολάρια/βαρέλι.
Ωστόσο, οι τιμές μειώθηκαν και πάλι εξαιτίας των σοκ ζήτησης καθώς και της αύξησης της παραγωγής από την ΕΣΣΔ, η οποία έγινε ο μεγαλύτερος παραγωγός παγκοσμίως το 1988.
Το Ιράκ εισέβαλε στο Κουβέιτ το 1990, οδηγώντας στον πόλεμο του Κόλπου.
Αυτό δημιούργησε μεγάλο σοκ στην προσφορά που οδήγησε σε τιμές που ξεπέρασαν τα 14,98 δολάρια το βαρέλι πριν από τον πόλεμο στα 41 δολάρια το βαρέλι το Σεπτέμβριο του 1991.
Στη δεκαετία του 1990 σημειώθηκαν διακυμάνσεις των τιμών.
Η Σοβιετική Ένωση διαλύθηκε το 1991, επιδεινώνοντας την κατάρρευση του ρωσικού πετρελαϊκού τομέα με μείωση κατά το ήμισυ της παραγωγής κατά την επόμενη δεκαετία, κυρίως λόγω των μειωμένων επενδύσεων.
Ωστόσο, η παγκόσμια ζήτηση κατέρρευσε επίσης το 1997 λόγω της ασιατικής χρηματοπιστωτικής κρίσης, αλλά κατάφερε να ανακάμψει μέχρι τις αρχές του αιώνα, αφού βελτιώθηκαν οι οικονομικές προοπτικές της περιοχής.

2003- Τώρα  Υδραυλική θραύση και μεταβαλλόμενο τοπίο

Την επόμενη δεκαετία σημειώθηκαν μερικές από τις πιο θεαματικές εκρήξεις στις τιμές του πετρελαίου.
Οι ΗΠΑ εισέβαλαν στο Ιράκ το 2003, οδηγώντας σε αβεβαιότητες στον εφοδιασμό. Αυτό ενισχύθηκε περαιτέρω από τη μαζική αύξηση της ζήτησης από την Ασία και την Κίνα.
Συνεπώς, οι τιμές σημείωσαν άνοδο από τα 28,38 δολάρια ανά βαρέλι τον Ιούλιο του 2000 σε 146,02 δολάρια τον Ιούλιο του 2008.
Από εκεί, οι τιμές μειώθηκαν λόγω της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης του 2008 πριν από μια δυναμική επιστροφή.
Η αραβική άνοιξη του 2011 δημιούργησε ελλείψεις εφοδιασμού και βοήθησε να ωθηθούν οι τιμές στα 126,48 δολάρια το βαρέλι.
Οι τεχνολογικές εξελίξεις των τελευταίων χρόνων έχουν μεταβάλει σημαντικά την παγκόσμια αγορά πετρελαίου.
Η υδραυλική θραύση (πετρέλαιο από σχιστόλιθο) ώθησε τις ΗΠΑ στην κορυφή της παραγωγής για άλλη μια φορά, μειώνοντας την επίδραση του ΟΠΕΚ και μειώνοντας τις τιμές.
Η πλημμύρα της αγοράς από τον αμερικανικό σχιστολιθικό πετρέλαιο οδήγησε σε απότομη πτώση στις παγκόσμιες τιμές πετρελαίου, από 114,84 δολάρια ανά βαρέλι τον Ιούνιο του 2014 σε 28,47 δολάρια τον Ιανουάριο του 2016.
Ο ΟΠΕΚ προσπάθησε να βελτιώσει τις τιμές συνεργαζόμενος με χώρες εκτός του ΟΠΕΚ όπως η Ρωσία για την υλοποίηση περικοπών στην παραγωγή.
Κατά συνέπεια, οι τιμές έχουν αυξηθεί κάπως, αλλά ποτέ δεν έχουν πλησιάσει τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν κατά την τελευταία δεκαετία.
Με τις ΗΠΑ να ενεργούν ως νέοι «παραγωγοί», η επιρροή και η ικανότητα ελέγχου του ΟΠΕΚ είναι πιθανό να παραμείνει μειωμένη.
Ο μη επιλυθείς εμπορικός πόλεμος μεταξύ των ΗΠΑ και της Κίνας καθώς και η γεωπολιτική αβεβαιότητα στο Ιράν, στη Συρία και σε άλλες χώρες βοήθησαν τις τιμές να αυξηθούν από τα χαμηλά 2016 κάτω από τα 30 δολάρια ανά βαρέλι στα 54,70 δολάρια  το βαρέλι τον Οκτώβριο του 2019.
Αλλά με την παγκόσμια οικονομία να αποδυναμώνεται, οι τιμές αναμένεται να παραμείνουν συγκρατημένες σε μέσο όρο 66 δολάρια το βαρέλι το 2019 και 65 δολάρια το βαρέλι το 2020.


www.bankingnews.gr 

Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2022

Πόσο πιθανό είναι να ξαναζήσουμε το πετρελαϊκό χάος του 1979 .Η Ρωσία εκτός SWIFT και οι συνέπειες αυτού.

Ωστόσο, οι αντίπαλοι του καθεστώτος του Σάχη δεν ενδιαφέρθηκαν να προβούν σε καμία από τις παραπάνω ενέργειες και οι διαταραχές από την Ιρανική Επανάσταση δεν αποφεύχθηκαν. Όταν έκατσε ο κουρνιαχτός, η πετρελαϊκή βιομηχανία είχε αλλάξει: η τιμή του πετρελαίου υπερδιπλασιάστηκε από τα 44 στα 98 δολάρια το βαρέλι (με την ισοτιμία δολαρίου 2021). Το εκπληκτικό είναι πως η πραγματική αγορά παρέμεινε –με εξαίρεση ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα– ισορροπημένη και υπερπλήρης για το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου 1978-1980. Όπως δείχνει το παρακάτω γράφημα, τα μέλη του OPEC κατάφεραν να ενισχύσουν γρήγορα την προσφορά, με αποτέλεσμα τον Απρίλιο του 1979 η συνολική παραγωγή του καρτέλ να έχει επιστρέψει στα επίπεδα του Νοεμβρίου 1978. 
Mετά την πρώτη πετρελαϊκή κρίση, μια πλειάδα πολιτικών διακήρυξε με στόμφο ότι δεν ήθελε να δει τους πολίτες της να παγώνουν στο σκοτάδι. Έτσι, υιοθέτησαν διάφορες προσεγγίσεις για την προμήθεια πετρελαίου, όπως την εξωτερική βοήθεια, τα διπλωματικά μέτρα υπέρ των Παλαιστινίων και την ανάπτυξη εναλλακτικών πηγών ενέργειας – από φυσικό αέριο έως συνθετικά υγρά καύσιμα. Δυστυχώς, οι υψηλές τιμές πετρελαίου –τις οποίες λίγες κυβερνήσεις κατάφεραν να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά– προκάλεσαν μαζική ύφεση και οι άνθρωποι πάγωσαν στο σκοτάδι λόγω της ανεργίας. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας ιδρύθηκε για να αποτρέψει ένα εμπάργκο και οι μεγάλοι καταναλωτές πετρελαίου άρχισαν να συσσωρεύουν στρατηγικά αποθέματα, εν μέρει για τον ίδιο σκοπό.
Ωστόσο, οι αντίπαλοι του καθεστώτος του Σάχη δεν ενδιαφέρθηκαν να προβούν σε καμία από τις παραπάνω ενέργειες και οι διαταραχές από την Ιρανική Επανάσταση δεν αποφεύχθηκαν. Όταν έκατσε ο κουρνιαχτός, η πετρελαϊκή βιομηχανία είχε αλλάξει: η τιμή του πετρελαίου υπερδιπλασιάστηκε από τα 44 στα 98 δολάρια το βαρέλι (με την ισοτιμία δολαρίου 2021). Το εκπληκτικό είναι πως η πραγματική αγορά παρέμεινε –με εξαίρεση ένα πολύ σύντομο χρονικό διάστημα– ισορροπημένη και υπερπλήρης για το μεγαλύτερο μέρος της περιόδου 1978-1980. Όπως δείχνει το παρακάτω γράφημα, τα μέλη του OPEC κατάφεραν να ενισχύσουν γρήγορα την προσφορά, με αποτέλεσμα τον Απρίλιο του 1979 η συνολική παραγωγή του καρτέλ να έχει επιστρέψει στα επίπεδα του Νοεμβρίου 1978. 

Στην πραγματικότητα, τα 3/4 της αύξησης της τιμής του πετρελαίου προέκυψαν μετά το β’ τρίμηνο του 1979, όταν τα αποθέματα είχαν ήδη αυξηθεί, όπως δείχνει ο παρακάτω πίνακας.

ΠΙΝΑΚΑΣ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ 1

Γιατί αυξήθηκαν τα αποθέματα; Κυρίως λόγω αβεβαιότητας – γεωπολιτικής και βιομηχανικής. Η γεωπολιτική αφορά το γεγονός μετά την κατάληψη της εξουσίας στο Ιράν, ο Αγιατολάχ Χομεϊνί άρχισε να απειλεί τους γείτονές του, όπως τους μονάρχες του Κόλπου αλλά και τον Σαντάμ Χουσεΐν στο Ιράκ (με τον οποίο θα εμπλεκόταν σε πόλεμο μέσα σε λιγότερο από δύο χρόνια). Η κατάληψη του Μεγάλου Τζαμιού στη Μέκκα τον Νοέμβριο του 1979 από ριζοσπάστες/τρομοκράτες έκανε πολλούς να φοβούνται ότι η κυβέρνηση της Σαουδικής Αραβίας θα μπορούσε να ανατραπεί ή η χώρα να βυθιστεί σε εμφύλιο πόλεμο. Δεδομένων αυτών των διαρκών απειλών για μια σημαντική ποσότητα των παγκόσμιων πετρελαϊκών προμηθειών, ήταν λογικό να δημιουργηθούν αποθέματα για την αντιμετώπιση δυσμενών εξελίξεων.

Λίγοι όμως θυμούνται πως την ίδια περίοδο ξέσπασε επανάσταση και στη δομή του κλάδου. Παρόλο που η πλειονότητα των χωρών-μελών του OPEC είχε εθνικοποιήσει τις πετρελαϊκές της δραστηριότητες, εντούτοις οι περισσότερες συνέχιζαν να πουλούν τη μερίδα του λέοντος σε παλιούς πελάτες, και κυρίως στις "Επτά Αδελφές" (σ.σ.: τις 7 πολυεθνικές πετρελαίου της "Ιρανικής Κοινοπραξίας", ένα καρτέλ που κυριάρχησε στην παγκόσμια βιομηχανία πετρελαίου από τα μέσα της δεκαετίας του 1940 έως τα μέσα της δεκαετίας του 1970). Το 1979, οι εταιρείες αυτές όχι μόνο έχασαν τις προμήθειες πετρελαίου από το Ιράν, αλλά κόπηκε και η διοχέτευση αργού που αγόραζαν από άλλες εξαγωγικές χώρες. Για παράδειγμα, η Λιβύη ακύρωσε συμβόλαια με τις "Επτά Αδελφές" ισχυριζόμενη ότι υπήρχαν τεχνικά προβλήματα στην παραγωγή – το ίδιο πετρέλαιο το πούλησε στη συνέχεια στην αγορά spot σε πολύ υψηλότερες τιμές, καθώς οι χώρες και οι εταιρείες που δεν είχαν πρόσβαση στην ιρανική αγορά ήταν διατεθειμένες να κάνουν καλύτερες προσφορές.

Ωστόσο, την ίδια περίοδο δεν βοήθησε το γεγονός ότι οι περισσότερες χώρες ακολουθούσαν την πρακτική της πώλησης πετρελαίου σε μια "επίσημη τιμή" που είχε συμφωνηθεί στον ΟΠΕΚ. Όταν ξέσπασε η ιρανική πετρελαϊκή κρίση, η ποσότητα του πετρελαίου παγκοσμίως που διακινούνταν στην αγορά spot ήταν πολύ μικρή και μάλιστα απορροφήθηκε γρήγορα από πρόθυμους αγοραστές, γεγονός που ώθησε την τιμή spot πολύ πάνω από την "επίσημη τιμή". Για έναν εξαγωγέα, η ακύρωση ή η μη ανανέωση των συμβολαίων για πετρέλαιο που εμπορευόταν στην επίσημη τιμή πώλησης απέδωσε, καθώς μπορούσε να το μεταπωλήσει στην υψηλότερη τιμή spot. Το Κουβέιτ, παραδείγματος χάριν, είχε συμφωνήσει να πουλήσει το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου του στην BP, στην Gulf και στη Shell. Τελικά, μείωσε την παροχή προς τις συγκεκριμένες εταιρείες κατά 80% και μεταπώλησε το πετρέλαιο που απελευθερώθηκε σε άλλους πελάτες, έναντι υψηλότερης τιμής. 

Αυτό όμως σήμαινε ότι οι εταιρείες που έχασαν την προμήθεια πετρελαίου με αυτόν τον τρόπο έπρεπε να αναζητήσουν νέες πηγές, περιορίζοντας συγχρόνως τις πωλήσεις σε τρίτους –ιδίως σε ιαπωνικές πετρελαϊκές εταιρείες– οι οποίες με τη σειρά τους αναγκάστηκαν να αναζητήσουν αλλού τις δικές τους νέες προμήθειες.

 Και όλα αυτά, ενώ οι κυβερνήσεις των χωρών-καταναλωτών προέτρεπαν η μία την άλλη να μην κινούνται στην αγορά spot, μα από την άλλη ενθάρρυναν τις δικές τους εταιρείες να αγοράσουν ό,τι βρουν.

Η αγορά δεν είχε έλλειψη σε πετρέλαιο, αλλά οι προμήθειες είχαν γίνει εξαιρετικά αναξιόπιστες: μια εταιρεία δεν ήξερε ποτέ μια κρατική πετρελαϊκή εταιρεία θα ακύρωνε το συμβόλαιό της ή πότε μια μεγάλη πετρελαϊκή εταιρεία θα επικαλούνταν ανωτέρα βία. 

Πολλοί αγοραστές βρέθηκαν να βασίζονται σε βραχυπρόθεσμες συμβάσεις και spot πωλήσεις αντί σε συμφωνίες με ισχύ δεκαετιών.

 Όλο αυτό το κλίμα αβεβαιότητας ενίσχυσε την αξία των αποθεμάτων και εν μέρει εξηγεί και την ποσοτική τους αύξηση. Τίποτα από αυτά δεν είναι εμφανές στις ισορροπίες της αγοράς και λίγοι γνωρίζουν σήμερα τις μικροοικονομικές εξελίξεις που τα προκάλεσαν.

Η αποπομπή των ρωσικών πετρελαϊκών εταιρειών από το τραπεζικό σύστημα SWIFT θα μπορούσε να έχει παρόμοιες συνέπειες. Θα μπορούσαν να βρουν νέους αγοραστές και να αντικαταστήσουν τους δυτικούς πελάτες (κράτη και εταιρείες): μόνο η Κίνα εισάγει περισσότερο πετρέλαιο από όσο εξάγει η Ρωσία. Αλλά για να αλλάξουν αυτά τα βαρέλια, θα χρειαστεί ένα πολύπλοκο δίκτυο συναλλαγών καθώς και νέες υλικοτεχνικές διευθετήσεις.

 Η μεταφορά του πετρελαίου από τη Βαλτική και τη Μαύρη Θάλασσα στην Ασία θα διαρκέσει περισσότερες εβδομάδες από ό,τι η αποστολή του στις ευρωπαϊκές αγορές, και στο μεταξύ οι Κινέζοι είναι απίθανο να παραχωρήσουν τα υπάρχοντα βαρέλια της Μέσης Ανατολής στα "διψασμένα" ευρωπαϊκά διυλιστήρια. (Οι ιδιοκτήτες δεξαμενόπλοιων θα επωφεληθούν σίγουρα).

Θα μπορούσε η τιμή του πετρελαίου να τριπλασιαστεί, όπως συνέβη από το 1978 έως το 1980;

Μάλλον όχι, καθώς το αργό που θα απελευθερωθεί από τα στρατηγικά αποθέματα πιθανόν θα κλείσει πολλές από τις νέες "τρύπες" που εμφανίζονται στον πετρελαϊκό "χάρτη". Πάντως, οι επόμενες εβδομάδες αναμένονται εξαιρετικά "άγριες" για την αγορά πετρελαίου.

Από: Capital.gr

ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΕΠΤΑ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ ΟΙ ΠΟΛΕΜΟΙ ΣΤΗΝ ΜΕΣΗ ΑΝΑΤΟΛΗ ΚΑΙ ΤΑ ΣΥΜΦΕΡΟΝΤΑ ΤΩΝ ΕΠΤΑ ΑΔΕΛΦΩΝ ΤΟΥ ΠΕΤΡΕΛΑΙΟΥ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΧΡΗΣΗΣ ΤΟΥ ΜΕΧΡΙ ΤΙΣ ΜΕΡΕΣ ΜΑΣ

 

Ως γνωστόν, ο όρος επτά αδελφές, καθιερώθηκε από τον ιδιοκτήτη της πετρελαϊκής Ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ, Enrico Mattei, ο οποίος αποκάλεσε με αυτό το όνομα τις επτά μεγάλες δυτικές εταιρείες, οι οποίες κυριαρχούσαν στην αγορά του πετρελαίου από την δεκαετία του 1940 μέχρι και την δεκαετία του 1970.
[Οι Επτά αδελφές «ενώθηκαν» επίσημα στις 28 Αυγούστου του 1928, όταν οι εκπρόσωποι και από τις εφτά, συναντήθηκαν σε εάν κάστρο της Σκωτίας, προκειμένου να συζητήσουν για το πώς θα μπορούσαν να εκμεταλλευτούν από κοινού την τεράστια αγορά πετρελαίου.
Μία από τις αποφάσεις που ελήφθησαν στη σύσκεψη αυτή, ήταν οι επτά μεγάλες αδελφές του πετρελαίου να σταματήσουν τις μεταξύ τους διαμάχες και να φροντίσουν να μοιράσουν από κοινού όλα τα κέρδη από το πετρέλαιο.
Στην Σύσκεψη αυτή, αποφασίστηκαν επίσης ποιες θα είναι οι ζώνες επιρροής τις οποίες θα έχει κάθε εταιρία, καθώς και οι τιμές τις οποίες θα φρόντιζαν να επιβάλουν στις αγορά, προκειμένου να μεγιστοποιήσουν ακόμα περισσότερο τα κέρδη τους,
Συνεπεία των γεγονότων αυτών, ήταν η ίδρυση του γνωστού καρτέλ από τις εφτά αυτές εταιρείες και από την συμμαχία αυτή των επτά αυτών εταιρειών, ήταν που ο Ενρίκο Ματέι της ΕΝΙ, εμπνεύστηκε  τον τίτλο 7 αδερφές, λόγω των κοινών πια συμφερόντων των εταιριών αυτών, οι οποίες υποστηρίζαν η μία την άλλη σαν «αδερφές»].
Πριν δε τις μεγάλες πετρελαϊκές κρίσεις των ετών 1973 και 1979, οι εφτά αυτές εταιρίες, έλεγχαν σχεδόν το 90% της παγκόσμιας παραγωγής πετρελαίου, αλλά μετά το πέρας αυτών των κρίσεων, το ποσοστό τους μειώθηκε σε πάρα πολύ μεγάλο βαθμό.
Επίσης, μετά τις κρίσεις αυτές, μεγάλο μέρος της παγκόσμιας πετρελαϊκής παραγωγής, βρέθηκε στα χεριά των χωρών του ΟΠΕΚ, ενώ λόγω της πετρελαϊκής ανάπτυξης της ΕΣΣΔ στον Ψυχρό Πόλεμο, μεγάλο μερίδιο της παγκόσμιας πετρελαϊκής αγοράς, «κερδήθηκε» και από αυτή, εις βάρος των συμφερόντων των εφτά αδελφών.

Οι εφτά αυτές εταιρίες, ήταν
 η Anglo-Iranian Oil Company (τώρα BP),
 η Gulf Oil (μετέπειτα μέλος της Chevron),
ηRoyalDutchShell
η Standard Oil Company of California
 (τώρα-μέλος-της-Chevron), η Standard Oil Company of New Jersey (μετέπειτα Exxon), η Standard Oil Company of New York (μετέπειτα Mobil και τώρα μέλος της ExxonMobil), 
καθώς και η Texaco (τώρα μέλος της Chevron).

Από αυτές, οι πέντε ήταν καθαρά Αμερικανικών συμφερόντων, ενώ οι άλλες δύο, ήταν αντίστοιχα καθαρά των συμφερόντων των κρατών της Μεγάλης Βρετανίας καθώς και της Ολλανδίας.
Ως τότε, ως κύριο καύσιμο, θεωρούταν το κάρβουνο, το οποίο τη χρησιμοποιούνταν ευρέως από όλες τις ανεπτυγμένες κοινωνίες της Δύσης, προκειμένου αυτές να πραγματοποιούν τις μεταφορές τους και να κινούν τις μηχανές των οχημάτων και των εργοστασίων τους.
Μια δε από τα πρώτες τότε χώρες, στις οποίες έγιναν εκτενείς πετρελαϊκές έρευνες από τον Alfred Nobel, καθώς και τον όμιλο των Ροκφέλερ (https://katohika.gr/diethni/ta-enoxa-mystika-tis-panisxiris-dinastias-tou-rockefeller-giati-o-kosmos-tous-misouse/), ήταν η Ρωσία και συγκεκριμένα η περιοχή του Καυκάσου (του Μπακού),  η οποία βρισκόταν τότε υπό την κυριαρχία της ισχυρής Ρωσικής αυτοκρατορίας των Τσάρων.
Όμως το μεγάλο σημείο καμπής για την αλλαγή αυτού του κλίματος, ήταν η τοποθέτηση του γνωστού βρετανού πολιτικού Winston Churchill στην θέση του πρώτου Λόρδου του ναυαρχείου.
 Αυτός, διέβλεψε σύντομα, ότι η χρήση πετρελαίου θα συντελούσε σημαντικά στην ανάπτυξη και την γρηγορότερη κίνηση του Βρετανικού ναυτικού, καταλαβαίνοντας ότι έως τότε θεωρίες των διάφορων στρατιωτικών αναλυτών της Μεγάλης Βρετανίας για μη χρήση του πετρελαίου και προτίμηση στο κάρβουνο ως πηγή ενέργειας, ήταν παντελώς λανθασμένες.
Μάλιστα, στην συνέχεια το πετρέλαιο δεν χρησιμοποιήθηκε απλά για τη μετακίνηση των πλοίων αλλά και των νέων οχημάτων που ανακαλύφθηκαν εκείνη την περίοδο, όπως των αυτοκινήτων των αεροπλάνων των αρμάτων καθώς και των υποβρυχίων και των τρένων.
Το γεγονός αυτό, άνοιξε μία νέα περίοδος στην ιστορία του πετρελαίου, όμως παράλληλα ήταν και το σημείο καμπής, από το οποίο  και ύστερα ξεκίνησαν η αιματηροί πόλεμοι για το πετρέλαιο, οι οποίοι συνεχίζονται από τις μέρες μας ατελείωτα (εκατομμύρια) θύματα.

Λίγο αργότερα δε από αυτά τα γεγονότα αυτά, ξεκίνησε και ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, ενώ λίγο πριν από τις απαρχές του, είχαν ανακαλυφθεί στην περιοχή της Μέσης Ανατολής και του Καυκάσου, τεράστιας ποσότητες πετρελαίου, οι οποίες ήταν ένας σημαντικός λόγος για τον οποίον Πολεμήσαν όλα τα δυτικά κράτη και Μεγάλες δυνάμεις στον πόλεμο αυτό, πέραν της προσπάθειά τους για την επίτευξη παγκόσμιας κυριαρχίας.
[Συγκεκριμένα, το έτος 1908 William Κnox  Darcy βρήκε πετρέλαιο στην Περσία και κατάφερε να λάβει άδεια από τον Σάχη της χώρας αυτής, για να εκμεταλλευτεί μεγάλο μέρος των αποθεμάτων αυτού, ιδρύοντας παράλληλα την εκδοτική εταιρεία πετρελαίου, η οποία ήταν ο πρόγονος της σημερινής BP (η εταιρία αυτή, ιδιωτικοποιήθηκε μετέπειτα).
Την ίδια περίοδο, ο William, κατάφερε να παραγκωνίσει τους Ρώσους ανταγωνιστές του από την περιοχή αυτή και να λάβει αποκλειστική εκμετάλλευση όλων των περσικών κοιτασμάτων, ενώ ταυτόχρονα, προχώρησε στην κατασκευή δρόμων στην περιοχή, οι οποίοι βοηθούσαν την ευκολότερη μεταφορά του πετρελαίου από την μία περιοχή της χώρας αυτής στην άλλη.
(Χρησιμοποίησε ακριβώς δηλαδή τις ιδίες τακτικές, τις οποίες χρησιμοποίησαν οι Ροκφέλερ στις ΗΠΑ, προκειμένου να μεταφέρουν ευκολότερα το  πετρέλαιο των διυλιστηρίων τους από την  μία πλευρά  της χώρας στην άλλη).
Το έτος 1914, η τότε Βρετανική κυβέρνηση, με πρώτο Λόρδο του ναυαρχείου τον Winston Churchill, αγόρασε την πετρελαϊκή εταιρεία αυτή (ύστερα από συμβουλή του ιδίου), κρίνοντας  ότι η εξασφάλιση των πετρελαίων της Περσίας, καθώς  και της υπόλοιπης Μέσης Ανατολής, ήταν απόλυτα ζωτικής σημασίας για την επιβίωση και ορθή λειτουργία των εργοστασίων και των βιομηχανιών του Βρετανικού κράτους.
Επιπλέον, για την λειτουργία του ισχυρού Βρετανικού στόλου ήταν απαραίτητες τεράστιες ποσότητες πετρελαίου, οι οποίες δεν υπήρχαν στο Βρετανικό κράτος, το οποίο δεν είχε (τότε), ανακαλύψει πετρέλαιο στα εδάφη του (τα πετρέλαια της Σκωτίας ανακαλυφθήκαν αργότερα).
Και για αυτό τον λόγο, αποφάσισε να αγοράσει την πρόγονο εταιρεία της BP και να εξασφαλίσει τα κοιτάσματα της Μέσης Ανατολής, προκειμένου να καταφέρει κρατά σε λειτουργία τον ισχυρό πολεμικό Βρετανικό στόλο (αλλά και τις βιομηχανίες και τα οχήματα της χώρας).
Όμως, λίγο πριν ξεκινήσει ο πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος, οι Βρετανοί είχαν αγοράσει και μέρος των πετρελαίων του Ιράκ στην Μεσοποταμία, το οποίο βρισκόταν τότε υπό την κατοχή της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας.

Αλλά, μετά την έναρξη του παραπάνω  πολέμου, οι Οθωμανοί δέσμευσαν το μερίδιο του πετρέλαιού των Βρετανών, το οποίο αυτοί χρειαζόταν για την κίνηση του στόλου τους, συμμαχώντας μάλιστα με τους Γερμανούς εχθρούς τους, και ως εκ τούτου, οι Βρετανοί, εκστράτευσαν εναντίον τους, προκειμένου να ανακαταλάβουν τα πετρέλαια αυτά.
Αυτός ήταν ο λόγος, για τον οποίο οι Βρετανοί ευνόησαν την εξέγερση των Αράβων έναντι των Τούρκων, υπό τον Lawrence της Αραβίας (http://alophx.blogspot.gr/2017/09/blog-post_36.html), προκειμένου οι πετρελαϊκές περιοχές της Αραβίας, να μην αξιοποιηθούν από τους Τούρκους, ενώ αυτές, αποδυναμωμένες λόγω του πολέμου, να καταληφθούν ευκολότερα στην συνέχεια από τους ίδιους.
Με την λήξη του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου, οι νικητές Μεγάλη Βρετάνια και Γαλλία, μοίρασαν  την περιοχής της Μέσης Ανατολής με την συμφωνία sykes-picot , εννοώ οι Βρετανοί κατάφεραν να καταλάβουν ολόκληρο το Ιράκ (την Μεσοποταμία), μαζί με το πετρέλαιο του.
Ως αντάλλαγμα δε για την υποστήριξή των Γάλλων, στην απαίτηση των Βρετανών για κατοχή της επαρχίας της Μουσούλης από τους ίδιους, οι βρετανοί παρέδωσαν το 25% των κοιτασμάτων πετρελαίου της επαρχίας αυτής στους Γάλλους.
Το έτος 1923, βρέθηκαν τεράστιες ποσότητες πετρελαίου στο Κιρκούκ του Ιράκ και τότε ιδρύθηκε η Εταιρεία Πετρελαίου του Ιράκ στην υπό εντολή των Βρετανών χώρα αυτή, ενώ την εκμετάλλευση των κοιτασμάτων της ανέλαβαν οι Royal dutch Shell oil Company, καθώς και η Aglopersian Oil Company.
Μέσω δε των ισχυρών αποικιακών κρατών, των οποίων τα συμφέροντα υποστήριζαν στην ουσία οι εφτά αδερφές πετρελαίου, αυτές κατάφεραν να αποκτήσουν την ικανότητα διαχείρισης του στις κατεκτημένες από τους δυτικούς χώρες, χωρίς φυσικά ποτέ να ερωτηθούν οι λαοί αυτών, σχετικά με την εκμετάλλευση των πλούτου τους από τους δυτικούς, η οποία δεν είναι σε καμία περίπτωση προς όφελος των ιδίων.
Αλλά και κατά την διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου, οι Γερμανοί  προσπάθησαν να καταλάβουν τις πετρελαϊκές περιοχές του Καυκάσου και της Μέσης Ανατολής προς όφελος των ιδίων, μιας και οι ίδιοι είχαν μηδαμινές πετρελαιοπηγές
Ενώ αντίθετα, οι δυτικοί αντίπαλοί τους, έκαναν το παν για να υπερασπίσουν την κατοχή του, και στην προσπάθειά τους αυτή στηρίχθηκαν από τις εφτά αδερφές, οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν ήθελαν να χάσουν την κυριότητα της χρήσης των πετρελαίων αυτών.

Με την λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και την έναρξη του Ψυχρού, ακολουθήσε η περίοδος της λήξης της αποικιοκρατίας και πολλά κράτη απέκτησαν στην συνέχεια την ανεξαρτησία τους.
Δυστυχώς όμως για αυτά, είχαν υπό την κατοχή τους μεγάλους ποσότητες πετρελαίου.
Κάποια δε από αυτά, έκαναν το λάθος να προσπαθήσουν να ακυρώσουν τα εντελώς άδικα συμβόλαια διαχείρισης του πετρελαίου, τα οποία τα είχαν αναγκάσει να υπογράψουν πριν  φύγουν οι δυτικοί αποικιοκράτες όπως π.χ. το Ιράν του Μοσαντεκ.
Έτσι, όταν αυτός προσπάθησε να σηκωθεί στα πετρέλαια του Ιράν, τα οποία διαχειρίζονταν η BP, οι ΗΠΑ και η Μεγάλη Βρετανία,  οργανώσουμε ένα πραξικόπημα εναντίον του, με το οποίο αυτός έχασε την εξουσία και η εθνικοποίηση  των ιρανικών πετρελαίων σταμάτησε.
Το γεγονός αυτό, αν και εκείνη τη στιγμή θεωρήθηκε θετικό για τα συμφέροντα των δυτικών, μετέπειτα είχε σαν αποτέλεσμα με τη μέτρηση της Επανάστασης στο Ιράν το 1979 (http://alophx.blogspot.gr/2017/09/isis.html), να επικρατήσουν παντού εχθρικά για τις ΗΠΑ συνθήματα (λόγω της ανάμειξης τους το πραξικόπημα κατά του Μοσαντεκ) και ο Χομεϊνί να καταλάβει την εξουσία και να προβεί εθνικοποίηση όλων τα πετρέλαια της χώρας αυτής (με πλήρη λαϊκή υποστήριξη).
Όμως η Ιρανική Επανάσταση (όπως  και η Ρωσική επανάσταση (http://alophx.blogspot.gr/2017/09/siloviki-1999.html) πριν από αυτήν), είχαν το θετικό για τις εφτά αδερφές αποτέλεσμα, ότι το ανταγωνιστικό πετρέλαιο της Περσίας έπαψε να διατίθεται στην δυτική αγορά πετρελαίου.
Συνέπεια αυτής της κατάστασης, ήταν λόγω της έλλειψης του, από τη μία να αυξηθούν οι παγκόσμιες τιμές πετρελαίου (και αρά και τα κέρδη των εφτά), ενώ από την άλλη, η Δύση να αναγκαστεί να αγοράζει πετρέλαιο από τις εφτά αδερφές, αφού αυτά το Ιράν θεωρούνταν επικίνδυνο και σε «καραντίνα», ενώ το πετρέλαιο του δεν το αγόραζε κάνεις.
[Τα ίδια ακριβώς, έπραξαν οι δυτικοί στην Ρωσία, υστέρα από την (δήθεν) «Ρωσική Επανάσταση του 1917»- http://alophx.blogspot.gr/2017/09/siloviki-1999.html].
Για παρεμφερείς λόγους έγινε και η επέμβαση των Άγγλων και των Γάλλων (μαζί με το Ισραήλ), κατά της Αιγύπτου το 1956, διότι φοβόταν ότι ο Νάσερ (ο οποίος ήταν εχθρός των επτά αδελφών) και φιλοσοβιετικός, θα έκλεινε την διώρυγα του Σουέζ, μέσω της οποίας η Δύση ελάμβανε το μεγαλύτερο μέρος του πετρελαίου της για την λειτουργία των οχημάτων και των εργοστασίων της.
Επίσης,  κατά την  περίοδο του μεσοπολέμου, Οι ΗΠΑ υπέγραψαν συμβόλαιο αποκλειστικής πώλησης των πετρελαίων της Σαουδικής Αραβίας σε δολάρια (καθώς και πώληση πετρελαίου μόνο στους Συμμάχους και όχι στον Άξονα).

Ως αντάλλαγμα για την αποκλειστική διανομή πετρελαίου στις ΗΠΑ και στους συμμάχους τους, οι Σαουδάραβες εκτός των τεράστιων χρηματικών κερδών που έλαβαν από την Δύση, απέκτησαν παράλληλα σε αυτή μεγάλη πολιτική και οικονομική επιρροή, καθώς και προστασία από αυτές για την διατήρηση του καθεστώτος από πιθανά επαναστατικά στοιχεία τα οποία μπορούσαν να είναι εθνικιστές, ισλαμιστές, ή αντάρτες κομμουνιστικών τάσεων.
Όμως, με την εξέλιξη του Ψυχρού πολέμου και την ίδρυση του ΟΠΕΚ, καθώς και την είσοδο στην αγορά των Σοβιετικών πετρελαϊκών εταιρειών, οι  εφτά αδερφές έχασαν με πολύ μεγάλο μέρος της  παγκόσμιας αγοράς πετρελαίου.
Για τον λόγο αυτό, αποφάσισαν να συνεργαστούν με τις Αραβικές πετρελαϊκές χώρες της Μέσης Ανατολής (οι οποίες ήταν υπερ. των ΗΠΑ και της Δύσης),  προκειμένου να λαμβάνουν ένα μέρος του πετρελαίου από αυτές και να μην  συντριβούν από τον ανταγωνισμό  αυτών τον και των Σοβιετικών.
Με τις πετρελαϊκές κρίσεις του 1973 καθώς και το 1979,  οι τιμές του πετρελαίου αυξήθηκαν δραματικά, αλλά παρόλα αυτά, οι εφτά αδερφές, έχασαν μεγάλο μέρος των κερδών τους.
Και αυτό,  λόγω των εθνικοποιήσεων των κρατικών πετρελαϊκών εταιριών από τις πετρελαϊκές μοναρχίες του Κόλπου, οι οποίες  με πρόφαση την υποστήριξη πού έδωσαν οι  Δυτικοί στο Ισραήλ έναντι των Αράβων κατά τον πόλεμο του Γιομ Κιπούρ το 1973 ,  προχώρησαν στην πράξη αυτή.
Τα ιδιά ακριβώς γεγονότα, συνέβησαν και με την επανάσταση του 1979 στο Ιράν όταν οι  εφτά αδερφές, εκτός των πετρελαίων που είχαν χάσει το 1973 από τους Άραβες, έχασαν τώρα και τα πετρέλαια του Ιράν.
Παρόλα αυτά, η συμμαχία των εφτά  αδερφών της Δύσης και των Αράβων κατά των Σοβιετικών και των πετρελαίων αυτών, κράτησε όχι μόνο μέχρι και το 1989 με την λήξη δηλαδή  του ψυχρού πολέμου, αλλά συνεχίζεται ακόμη μέχρι τις μέρες μας.
Η δε προσπάθεια του προέδρου του Ιράκ, Σαντάμ Χουσεΐν, να καταλάβει τις πετρελαιοπηγές του Κουβέιτ, τις οποίες εκμεταλλευόταν οι Επτά αδελφές και οι οποίες βοηθούσαν στην προμήθεια πετρελαίου των δυτικών, καθώς και τα πιθανά σχέδια του να προελάσει στην Σαουδική Αραβία στην συνέχεια και να καταλάβει και τις πετρελαιοπηγές αυτής, προκάλεσαν τον πρώτο πόλεμο του Κόλπου, για την προστασία των πετρελαίων των περιοχών αυτών από την Δύση.

Αλλά και τον δεύτερο πόλεμο του Κόλπου το 2003, εναντίον του Ιράκ, ο οποίος προκλήθηκε εξαιτίας της προσπάθειας τον Δυτικών εφτά αδερφών, να καταλάβουν πλήρως τα πετρέλαια της χώρας αυτής προς όφελός τους, έναντι των Γάλλων, Γερμανών, Ρώσων και κινέζων ανταγωνιστών τους.
Επίσης, ο έλεγχος του πετρέλαιού, ήταν και ο λόγος για τον οποίο συνέβησαν και  πολλές δήθεν Αραβικές εξεγέρσεις στην Μέση Ανατολή και ιδίως στην Λιβύη,  το Λίβανο, την Αίγυπτο και την Συρία, στις οποίες ανακαλύφθηκαν τεράστια κοιτάσματα πετρελαίου και φυσικού αερίου, όπως και στο Ισραήλ.
Επιπλέον,  μεγάλες ποσότητες πετρελαίου υπάρχουν και στην Γάζα της Παλαιστίνης, καθώς και φυσικά στο Αιγαίο και στην Κύπρο και αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο Τούρκοι διεκδικούν την κατοχή των νησιών μας, προκειμένου να καταλάβουν το πετρέλαιο φυσικό αέριο των περιοχών αυτών προς όφελός τους, αρπάζοντας τα από εμάς τους Έλληνες, τους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.
Και πιθανώς, αυτά θα αποτελέσουν την αίτια μελλοντικών πολέμων στις περιοχές αυτές, με στόχο την κατοχή τους, μιας και η Δύση δεν διαθέτει δικά της πετρέλαια και μόνο μέσω των στρατιωτικών κατακτήσεων των χωρών που τα διαθέτουν, μπορεί χρησιμοποιεί το ορυκτό αυτό προς όφελός της.
Ειδικά στις μέρες μας ,μία σύγκρουση στην περιοχή του Περσικού Κόλπου, θα έκλεινε τα στενά του Ορμούζ, από το οποίο περνάει το 35% των παγκόσμιων ποσοτήτων πετρελαίου, κάτι το οποίο σημαίνει, πως αν αυτά κλείσουν, αυτό το πετρέλαιο δεν θα διατίθεται στις δυτικές αγορές, με συνέπεια οι τιμές του να εκτοξευτούν σε τεράστια επίπεδα, καθώς και άπειρες ελλείψεις και οικονομικό κραχ στην Δύση.
Επίσης, δεν θα πρέπει να παραλείψουμε να πούμε, πώς οι εφτά αδελφές συνδέονται άμεσα, όχι μόνο με τις ΗΠΑ, αλλά ακόμα και με την ίδια Βασιλική οικογένεια της Βρετανίας (η οποία έχει μέσω της Βρετανικής κοινοπολιτείας τον έλεγχο 52 σχεδόν χωρών), καθώς και τεράστιες ποσότητες μετοχών και στις επτά αυτές μεγάλες πετρελαϊκές εταιρείες.
Κάτι που όπως μπορεί κανείς εύκολα να καταλάβει τι σημαίνει, ότι δηλαδή, συμφέρουν πάρα πολύ την Μεγάλη Βρετανία (και την ίδια την Βασιλική οικογένεια αυτής), οι προκλήσεις πόλεμου στα εδάφη με πετρέλαιο, προκειμένου μέσω των  εταιρειών αυτών, η ιδία να διασφαλίζει τα κέρδη της.

Επίσης, στις μέρες μας και συγκεκριμένα στην δεκαετία του 90, ύστερα από  πολλές εξαγορές, από τις κάποτε επτά αδελφές, έχουν μείνει πια τέσσερις και συγκεκριμένα η Mobile exxon mobil, η Royal dutch Shell, η BP και η Chevron.
[Ταυτόχρονα, έχουν δημιουργηθεί και νέες ανταγωνιστικές προς αυτές εταιρείες, όπως Saudi Aramco (Σαουδική Αραβία), η GAZPROM (Ρωσία), η Rosfnet (Ρωσία), η  CNPC (Κίνα), η NIOC (Ιράν), η PDSA (Βενεζουέλα), η Petrobras (Βραζιλία), η Petronas (Μαλαισία), η ΕΝΙ (Ιταλία), καθώς και η Total (Γαλλία)].
Τελευταία, οι (πρώην) εφτά, έχουν αρχίσει έρευνες για πετρέλαιο σε Ιόνιο και Αιγαίο (όπως και της υπόλοιπης Μεσογείου-), οι οποίες λέγεται πως έχουν πετρέλαιο αξίας ενός τρις δολαρίων (κάτι που ίσως δείχνει τον πραγματικό λόγο των πολεμικών εντάσεων στην περιοχή και των μνημονίων στην χωρά μας).
[Και τώρα, όλες αυτές οι πετρελαϊκές εταιρίες (οι πρώην εφτά και νυν τέσσερις  πετρελαϊκές αδελφές της Δύσης και οι ανταγωνιστές τους), αναμένεται να παλέψουν για την κυριαρχία των νέων κοιτασμάτων πετρελαίου και φυσικού αεριού που ανακαλυφθήκαν πρόσφατα σε πολλές χώρες της Μέσης Ανατολής και της Μεσογείου και των οποίων η κατοχή, θα επιφέρει την ενεργειακή κυριαρχία του κόσμου, στην πλευρά που θα τα καταλάβει].
Θα είναι άραγε αυτό το μέλλον της χώρας μας; Μια αγρία σύγκρουση με τους βάρβαρους γείτονες μας (http://corfiatiko.blogspot.gr/2018/02/7.html), οι οποίοι παρακινημένοι από τις (πρώην) εφτά, θα επιτεθούν για να καταλάβουν τα πετρέλαια μας (http://yiorgosthalassis.blogspot.com/2018/02/blog-post_733.html);
Δεν είναι καθόλου απίθανο, και για τον λόγο αυτό, θα πρέπει ως έθνος να προβούμε σε όλες εκείνες τις απαραίτητες ενέργειες και συμμαχίες, οι οποίες θα μας εξασφαλίσουν την εθνική ανεξαρτησία και ευημερία].
https://alophx.blogspot.com/2018/02/blog-post_61.html