Κυριακή 13 Μαρτίου 2022

AΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ - ΤΙ ΕΙΠΕ Ο ΑΓΙΟΣ ΠΑΪΣΙΟΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΟΜΟΛΟΓΗΣΗ.


Πνευματικός από κοντά.
Όπως κανείς φροντίζει ο οικογενειακός γιατρός να βρίσκεται, όσο το δυνατόν, κοντά του, έτσι πρέπει να φροντίση και ο πνευματικός να βρίσκεται κοντά του.

Ένας γιατρός, όταν είναι κοντά στον άρρωστο, μπορεί να τον βοηθήση καλύτερα από καθηγητές πανεπιστημίου – έστω και αν δεν έχη τόση πείρα -, γιατί μπορεί να τον παρακολουθή συστηματικά και, αν χρειασθή, θα τον στείλη στον ειδικό γιατρό.

Μου έκανε εντύπωση το εξής, όταν ήμουν στο Σανατόριο: Πολλοί πλούσιοι που είχαν φυματίωση έμεναν στο σπίτι τους και πήγαιναν εκεί καθηγητές πανεπιστημίου, για να τους κάνουν θεραπεία.

Αποδείχθηκε όμως ότι η θεραπεία δεν είχε κανένα αποτέλεσμα, γιατί δεν μπορούσαν να τους παρακολουθούν συστηματικά.

Γι’ αυτό αναγκάσθηκαν να δημιουργήσουν στο Σανατόριο ξεχωριστά τμήματα, για να νοσηλεύωνται εκεί, ώστε να παρακολουθούνται συστηματικά.

Θέλω να πω ότι, όπως ο γιατρός από κοντά παρακολουθεί τον άρρωστο, όταν του δίνη κάποια θεραπεία, βλέπει αν τα φάρμακα που του έδωσε τον βοηθούν ή έχουν παρενέργειες κ.λπ., και ανάλογα αυξάνει ή ελαττώνει την δόση και, αν χρειασθή, μπορεί ακόμη και να αλλάξη την θεραπεία, έτσι και ο πνευματικός πρέπει από κοντά να παρακολουθή την ψυχή, γιατί κατά καιρούς παρουσιάζει διάφορες αλλαγές και αντιδράσεις, τις οποίες από μακριά δεν μπορεί να παρακολουθήση, για να τον βοηθήση αποτελεσματικά.

Μια φορά είχα πει σε μια ψυχή που είχε έναν πειρασμό: «Θα κάνης αυτό και θα δης ότι θα το ξεπεράσης». Πράγματι μ’ άκουσε και το ξεπέρασε.

Μετά από λίγο καιρό είχε έναν τελείως αντίθετο πειρασμό, τον αντιμετώπισε με τον ίδιο τρόπο και ταλαιπωρήθηκε! Μπορούσε η ευλογημένη να στείλη έναν άνθρωπο ή να γράψη ένα γράμμα, για να με ρωτήση τι έπρεπε να κάνη, αφού αντιμετώπιζε άλλη δυσκολία.

Θα της έδινα άλλο φάρμακο, δηλαδή άλλη συμβουλή. Δυσκολεύτηκε να με ρωτήση, επειδή ήμουν μακριά.

Γι’ αυτό εγώ από μακριά δεν συνηθίζω να δίνω συμβουλές, αν δεν γνωρίζω καλά τον άνθρωπο και δεν έχω στενή επικοινωνία μαζί του.
Ο πνευματικός στην οικογένεια
- Γέροντα, ποια βιβλία μπορούν να βοηθήσουν τους συζύγους;
- Εκείνο που βοηθάει το ανδρόγυνο είναι να μη δικαιολογή ο καθένας τον εαυτό του.

Αν δικαιολογούν τον εαυτό τους, όσα πνευματικά βιβλία κι αν διαβάσουν, δεν ωφελούνται.

Αν έχουν καλή διάθεση, έχουν πνευματικό και του κάνουν υπακοή, δεν θα έχουν προβλήματα.

Χωρίς πνευματικό διαιτητή δεν γίνεται.

Το καλύτερο είναι να έχουν τα ανδρόγυνα τον ίδιο πνευματικό.

Όχι άλλον πνευματικό ο άνδρας και άλλον η γυναίκα.

Δύο ξύλα, αν τα πελεκήσουν δύο μαραγκοί, όπως νομίζει ο καθένας, δεν θα μπορέσουν ποτέ να εφαρμόσουν.

Ενώ, όταν έχουν τον ίδιο πνευματικό, ο πνευματικός πελεκάει τα εξογκώματα – τα ελαττώματα – του ενός, πελεκάει και τα εξογκώματα του άλλου, και έτσι εξομαλύνονται οι δυσκολίες.

Αλλά σήμερα, ακόμη και ανδρόγυνα που ζουν πνευματικά, έχουν διαφορετικό πνευματικό.

Σπάνια έχουν και οι δυο τον ίδιο πνευματικό, γι’ αυτό και δεν βοηθιούνται.

Έχω υπ’ όψιν μου ανδρόγυνα που ταίριαζαν, αλλά δεν είχαν τον ίδιο πνευματικό, για να τους βοηθήση, και χώρισαν. Και άλλο που, ενώ δεν ταίριαζαν, επειδή είχαν τον ίδιο πνευματικό, έζησαν αρμονικά.

Βέβαια, όταν έχη όλη η οικογένεια τον ίδιο πνευματικό, αυτό είναι ακόμη καλύτερο.

Ο πνευματικός θα τους ακούση όλους και θα χειρισθή ανάλογα το θέμα.

Άλλοτε θα ζορίση τον πατέρα ή την μητέρα, άλλοτε θα καλέση τα παιδιά, αν δεν μπορή να βγάλη συμπέρασμα από αυτά που του λένε οι γονείς.

Ή, αν το ανδρόγυνο έχη προβλήματα και φταίη λ.χ. η γυναίκα, μπορεί να καλέση τον άνδρα, για να τον συμβουλέψη πως πρέπει να φερθή, ή να ζητήση από κάποιον συγγενή τους ή γνωστό τους να βοηθήση διακριτικά.
Αλλαγή πνευματικού
- Γέροντα, όταν κανείς αναγκασθή για κάποιον λόγο να αλλάξη πνευματικό, χρειάζεται να εξομολογηθή πάλι αμαρτίες που έχει εξομολογηθή;
- Καλά είναι να ενημερώση τον καινούργιο πνευματικό, όπως ο ασθενής, όταν αλλάζη γιατρό, λέει πάλι το ιστορικό του, για να μπορέση ο γιατρός να τον βοηθήση καλύτερα.
- Γέροντα, όταν κάποιος θέλη να αλλάξη πνευματικό και μας ρωτάη αν είναι σωστό, τι πρέπει να πούμε;
- Να πάρη ευλογία από τον πνευματικό του. Δεν είναι καλό να αλλάζη κανείς εύκολα πνευματικό. Μια οικοδομή δεν θα γίνη ποτέ σωστή, αν αλλάζουν συνέχεια οι μηχανικοί και οι οικοδόμοι.
Παλιά πήγαιναν οι άνθρωποι σε Γέροντες, για να ζητήσουν συμβουλή για ένα θέμα που τους απασχολούσε και να βοηθηθούν. Σήμερα πολλοί δεν πάνε για συμβουλή, αλλά για να δικαιολογήσουν τον εαυτό τους ή για να πουν ότι συμβουλεύτηκαν και τον τάδε Γέροντα. «Πήγα στον τάδε και στον τάδε, ρώτησα και τον πατέρα Παϊσιο γι’ αυτό το θέμα», λέει ο άλλος, και εγώ μπορεί να τον μάλωσα ή να ήρθε μέχρι την πόρτα και να μη χτύπησε! Έτσι καταλήγουν να γυρίζουν από τον έναν πατέρα στον άλλον, χωρίς να έχουν κάποιον μόνιμο πνευματικό, με αποτέλεσμα να μπερδεύωνται.
Άλλοι πάλι κάνουν ένα σφάλμα και δεν πάνε να το πουν στον πνευματικό τους, αλλά πάνε και το λένε σε άλλον πνευματικό, για να μη χάσουν την αξιοπρέπειά τους. Μετά από λίγο καιρό κάνουν το ίδιο σφάλμα και το λένε σε άλλον, ύστερα σε άλλον, και τελικά παρουσιάζονται στον έναν πνευματικό ότι το έκαναν μια φορά, στον άλλο μια φορά, και έτσι συνεχίζουν να σφάλλουν και μένουν αδιόρθωτοι.
Είναι και μερικοί, έχω παρατηρήσει, οι οποίοι αποφεύγουν να πουν κάτι στον πνευματικό τους, αν και ξέρουν ότι θα τους βοηθήση και δεν πρόκειται να το διαδώση, και το λένε σε κάποιον γνωστό τους, που δεν μπορεί να τους βοηθήση και που σίγουρα θα το πη και σε άλλους. Θυμάμαι, όταν ήμουν αρχάριος μοναχός στο Κοινόβιο, είχε έρθει κάποιος να κοινοβιάση. Κάθησε ένα διάστημα και μετά είχε λογισμούς να φύγη. Στον ηγούμενο δεν πήγε να πη τους λογισμούς του ούτε σε κανέναν άλλον πνευματικό πατέρα, αλλά τα είπε σε έναν εργάτη από την Ιερισσό, που εργαζόταν στο μοναστήρι. Ήμουν και εγώ εκεί κοντά, όταν του τα έλεγε· καθάριζα κρεμμύδια έξω από την κουζίνα. Άρχισε λοιπόν από δύο μέτρα πιο πέρα να του κάνη εξομολόγηση δυνατά. «Μετάνοιωσα που έγινα μοναχός». «Όταν ήρθες, δεν δοκίμασες;», τον ρωτάει ο εργάτης. «Δοκίμασα δύο χρόνια». «Καλά, γιατί δεν έφυγες νωρίτερα;». «Να, δεν έφυγα». «Με το ζόρι σε έκαναν καλόγερο;». «Όχι, ήθελα και εγώ». «Καλά, του λέει, τα είπες αυτά στον ηγούμενο;». «Όχι», του απαντά. «Σ’ εμένα που τα λες, τι θα ωφεληθής;», του λέει. Του είχε πει ολόκληρο το ιστορικό του. Βλέπετε; Στον ηγούμενο που έπρεπε να τα πη, για να βοηθηθή, δεν τα είπε και πήγε να εξομολογηθή στον εργάτη. Και εκείνος θα τα έλεγε το Σαββατοκύριακο στο καφενείο στην Ιερισσό, για να γελάσουν, και θα γέμιζε το χωριό. Και να πης πως ήταν λειψός; Ξέρετε πόσα λεξικά είχε; Τα αρχαία ελληνικά τα ήξερε απταίστως.
- Γέροντα, μπορεί ένας λαϊκός να ρωτήση για ένα πρόβλημά του ή για έναν πειρασμό του κάποιον πνευματικό αδελφό του, αν ο πνευματικός του απουσιάζη;
- Δεν μπορεί να τηλεφωνήση στον πνευματικό του; Ο αδελφός άλλοτε μπορεί να βοηθήση και άλλοτε δεν μπορεί να βοηθήση ή, παρά την καλή του διάθεση, μπορεί ακόμη και να τον βλάψη. Σε μια ανάγκη με ένα τηλεφώνημα στον πνευματικό βολεύονται τα πράγματα. Και αν δεν μπορή να επικοινωνήση με τον πνευματικό του και είναι κάτι σοβαρό και επείγον, ας ρωτήση έναν άλλον πνευματικό. Καλά είναι να τον έχη ρωτήσει εκ των προτέρων ποιον πνευματικό μπορεί να συμβουλευθή σε τέτοια περίπτωση, ώστε να πάη σε κάποιον που έχει το ίδιο πνεύμα, Γιατί κάθε μοναχός έχει δικό του σχέδιο. Μπορεί να είναι καλό και το ένα σχέδιο και το άλλο, αλλά είναι διαφορετικά.
πηγή: Από το βιβλίο: "Γέροντος Παϊσίου Λόγοι", Τόμος Γ΄


ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ - Προσευχὴ για τους κεκοιμημένους. «Μεταβέβηκεν εκ του θανάτου εις την ζωην».

 Προσευχὴ γιὰ τοὺς κεκοιμημένους.

«Μεταβέβηκεν ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωὴν»

Γέροντα, πονᾶτε;
–Ἐσὺ τί λές;
Ἂν δὲν ξημερώσω ἀπόψε, τότε θὰ ἔχω μεγάλη ἡμέρα· δὲν θὰ βραδιάζη ποτὲ οὔτε θὰ ξημερώνη
Τὸν ἥλιο κρατῆστε τον ἐσεῖς 95!

–Γέροντα, ὅταν πλησιάζη ὁ καιρὸς νὰ φύγη ἀπὸ αὐτὴν τὴν ζωὴ κάποιος ποὺ εἶναι τακτοποιημένος πνευματικά, ἄραγε πῶς νιώθει;
–Ποῦ νὰ ξέρω;

–Γέροντα, δὲν σᾶς εἶπε κανένας καμμιὰ φορά;
–«Μεταβέβηκεν ἐκ τοῦ θανάτου εἰς τὴν ζωήν»96, δὲν λέει;
Ἄρα, αὐτὴ ἡ ζωὴ εἶναι θάνατος καὶ ὁ θάνατος εἶναι μετάβαση πρὸς τὴν ἀληθινὴ ζωή.
Ἑπομένως, πηγαίνει χαρούμενος πρὸς τὴν ζωή!

–Γέροντα, πολλοὶ Ἅγιοι ἔχουν δεῖ ψυχές, ὅταν φεύγουν ἀπὸ τὸ σῶμα. Τί μορφὴ ἔχουν;
–Εἶναι σὰν παιδάκια.
Στὴν ἄλλη ζωὴ ὅλοι θὰ εἶναι ὅπως οἱ Ἄγγελοι· δὲν θὰ ὑπάρχουν οὔτε ἄνδρες οὔτε γυναῖκες οὔτε γέροι οὔτε γριὲς οὔτε μωρά· ὅλοι θὰ εἶναι ἕνα φῦλο, θὰ ἔχουν μιὰ ἡλικία.
Γι’ αὐτό, καὶ ὅταν δῆ κανεὶς ψυχὲς ποὺ φεύγουν ἀπὸ τὴν ζωή, τὶς βλέπει κατὰ κάποιον τρόπο σὰν μικρὰ παιδιά.
Τὸ πρόσωπό τους ἔχει τὰ χαρακτηριστικά του, ἀλλὰ εἶναι σὰν μικροῦ παιδιοῦ.
Ὅταν ἔμενα στὸ Κελλὶ τοῦ Τιμίου Σταυροῦ, ἐπισκεπτόμουν καμμιὰ φορὰ τὸν Γερο-Φιλάρετο97.
Ἦταν ἕνα εὐλαβέστατο γεροντάκι ποὺ ἔμενε σὲ ἕνα κοντινὸ Κελλί.
Ἐπὶ δεκαπέντε χρόνια, μέχρι ποὺ ἀρρώστησε καὶ ὁ ἴδιος, διακονοῦσε τὸν ὑποτακτικό του Πατέρα Βαρθολομαῖο, ποὺ ἔπασχε ἀπὸ πάρκινσον.
Τὴν τελευταία φορὰ ποὺ πῆγα στὸ Κελλί του, τὸν βρῆκα πεσμένο κάτω.
Εἶχε ἕναν μήνα ποὺ δὲν ἔτρωγε τίποτε· ἔπινε μόνο λίγο νερό.
Οὔτε νὰ ξαπλώση μποροῦσε· κοιμόταν μὲ τὰ παπούτσια, καθιστὸς καὶ ἀκουμπισμένος στὸν τοῖχο.
Τὰ ροῦχα του ἦταν κολλημένα στὸ σῶμα του καὶ τὰ παπούτσια του γεμάτα ὑγρά, γιατὶ εἶχαν ἀνοίξει τὰ πόδια του καὶ ἔβγαζαν αἷμα καὶ νερό.
Ἀλλὰ αὐτὸς ἀντιμετώπιζε ὅλη αὐτὴν τὴν κατάσταση σὰν νὰ μὴ συνέβαινε τίποτε.
«Καὶ αὐτά, ἔλεγε, εἶναι εὐλογία ἀπὸ τὸν Θεό».
Τὸν σήκωσα λοιπὸν καὶ παρακάλεσα τὸν Πατέρα Βαρθολομαῖο νὰ μείνω τὸ βράδυ στὸ Καλύβι τους, γιὰ νὰ τοὺς συμπαρασταθῶ, ἀλλὰ ἐκεῖνος δὲν δέχθηκε.
Μοῦ εἶπε νὰ πάω τὴν ἄλλη μέρα.
Τὰ μεσάνυχτα ὅμως, τὴν ὥραποὺ ἔκανα κομποσχοίνι, τί νὰ δῶ!
Βλέπω τὸν Γερο-Φιλάρετο μὲ ἕνα φωτεινὸ πρόσωπο, ἡλικίας περίπου δώδεκα χρόνων, νὰ φεύγη στὸν Οὐρανὸ μέσα σὲ οὐράνιο φῶς.
Κατάλαβα ὅτι εἶχε ἀναπαυθῆ.

–Γέροντα, τὶς πρῶτες σαράντα μέρες χρειάζεται νὰ προσευχώμαστε περισσότερο γιὰ ἕναν κεκοιμημένο
–Ναί, γιατὶ ἡ ψυχὴ εἶναι ἀνήσυχη, ἐπειδὴ δὲν ξέρει πῶς θὰ κριθῆ.
Εἶχα συναντήσει ἐδῶ ἔξω ἀπὸ τὸν ξενώνα μία ἡλικιωμένη γυναίκα ποὺ ζήτησε νὰ πάρη τὴν εὐχή μου.
Τῆς φίλησα κι ἐγὼ τὸ χέρι, γιατὶ εἶδα Χάρη Θεοῦ σ’ αὐτὴν τὴν ψυχή.
Μετὰ ἀπὸ λίγο καιρὸ ἔγινε μοναχή.
Ὅταν κοιμήθηκε, ἤμουν ἐδῶ καὶ τὴν ἀσπάσθηκα νεκρὴ μὲ εὐλάβεια.
Στὴν συνέχεια μοῦ συνέβησαν δύο γεγονότα.
Τὸ ἕνα ἐδῶ στὸ Ἡσυχαστήριο καὶ τὸ ἄλλο στὸ Καλύβι μου. Τὸ πρῶτο συνέβη ἑπτὰ ἡμέρες μετὰ τὴν κοίμησή της:
Εἶδα τὴν ψυχή της σὰν ἀγγελούδι ποὺ ἔμοιαζε μὲ κοριτσάκι δώδεκα ἐτῶν· ἔλαμπε.
Τὴν δεύτερη φορὰ παρουσιάσθηκε στὸν ὕπνο μου καὶ μοῦ ἔβαλε μετάνοια μὲ εὐγνωμοσύνη καὶ μὲ εὐχαρίστησε γιὰ τὴν προσευχὴ ποὺ ἔκανα γιὰ ἐκείνη.
Ἦταν πολὺ συγκινητικὸ καὶ πολλὴ χαρὰ μοῦ ἔδωσε.
Ὅταν πῆγα νὰ σημειώσω τὴν ἡμερομηνία, εἶδα ὅτι ἦταν σαράντα ἡμέρες μετὰ τὸν θάνατό της.
Ἡ ψυχὴ αὐτὴ πολλὴ καλωσύνη εἶχε καὶ πολλὴ εὐγνωμοσύνη ἔχει.

Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου:
ΛΟΓΟΙ ΣΤ’ «Περί Προσευχής» -72-
95.Εἰπώθηκε ἀπὸ τὸν Γέροντα στὶς 28 Ἰουνίου τοῦ 1994, δηλαδὴ δύο ἑβδομάδες πρὶν ἀπὸ τὴν κοίμησή του.
96.Ἰω. 5, 24.
97.Βλ. Γέροντος Παϊσίου Ἁγιορείτου, Ἁγιορεῖται Πατέρες καὶ Ἁγιορείτικα, σ. 85-88.

Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις ... ΔΕΝ θα πεθάνεις όταν πεθάνεις...!!! (Αγιορείτικη Εμπειρία και Διδασκαλία).

 Αν πεθάνεις πριν πεθάνεις ... 

ΔΕΝ θα πεθάνεις όταν πεθάνεις...!!!

(Αγιορείτικη Εμπειρία και Διδασκαλία).

ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ - Οταν παη κανεις με τον διάβολο, με πονηριές, δεν εὐλογει ο Θεος τα εργα του. οτι κάνουν οι ανθρωποι με πονηριά, δεν εὐδοκιμεῖ. Μπορει να φαίνεται οτι προχωράει, αλλα τελικά θα σωριάση.

Ὅταν πάη κανεὶς μὲ τὸν διάβολο, μὲ πονηριές,
δὲν εὐλογεῖ ὁ Θεὸς τὰ ἔργα του.

ὅ,τι κάνουν οἱ ἄνθρωποι μὲ πονηριά, δὲν εὐδοκιμεῖ.

Μπορεῖ νὰ φαίνεται ὅτι προχωράει,

ἀλλὰ τελικά θὰ σωριάση.

Τὸ κυριώτερο εἶναι νὰ ξεκινᾶ κανεὶς

ἀπὸ τὴν εὐλογία τοῦ Θεοῦ γιὰ ὅ,τι κάνει!

Ὁ ἄνθρωπος, ὅταν εἶναι δίκαιος,

ἔχει τὸν Θεό μὲ τὸ μέρος του.

καὶ ὅταν ἔχη καὶ λίγη παρρησία

στὸν Θεό, τότε θαύματα γίνονται.

Ὅταν κανεὶς βαδίζη μὲ τὸ Εὐαγγέλιο,

δικαιοῦται τὴν θεία βοήθεια.

Βαδίζει μὲ τὸν Χριστό.

Πῶς νὰ τὸ κάνουμε; τὴν δικαιοῦται.

Ὅλη ἡ βάση ἐκεῖ εἶναι.

Ἀπὸ ʹκει καὶ πέρα νὰ μή φοβᾶται τίποτε.

Αὐτὸ ποὺ ἔχει σημασία εἶναι νὰ ἀναπαύεται

ὁ Χριστός, ἡ Παναγία καὶ οἱ Ἅγιοι στὴν

κάθε ἐνέργειά μας, καὶ τότε θὰ ἔχουμε

τὴν εὐλογία τοῦ Χριστοῦ, τῆς Παναγίας

καὶ τῶν Ἁγίων μας, καὶ τὸ Ἅγιο Πνεῦμα

θὰ ἐπαναπαύεται σʹ ἐμᾶς.

Ἡ τιμιότης τοῦ ἀνθρώπου εἶναι τὸ

ἀνώτερο Τιμιόξυλο.

Ἄν ἕνας δὲν εἶναι τίμιος καὶ ἔχη

Τιμιόξυλο, εἶναι σάν νὰ μήν ἔχη τίποτε.

Ἕνας καὶ Τιμιόξυλο νὰ μήν ἔχη,

ἄν εἶναι τίμιος, δέχεται

τὴν θεία βοήθεια.

Καὶ ἄν ἔχη καὶ Τιμιόξυλο, τότε!...

Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου:
ΛΟΓΟΙ Α’
«Μὲ Πόνο καὶ Ἀγάπη»
‐ 52 ‐

ΑΓΙΟΣ ΠΑΙΣΙΟΣ - Ἡ ἀδικία ταλαιπωρεῖ καὶ τούς ἀπογόνους . – Γέροντα, ὅταν ἔφυγα γιὰ μοναχή, οἱ δικοί μου φέρθηκαν ἄδικα. Μπορῶ νὰ ζητήσω αὐτὸ ποῦ μου δίνεται ἀπὸ τὸν νόμο; – Ὄχι, δὲν ταιριάζει. – Φοβᾶμαι μήπως τούς βρῆ κανένα κακό ἀπὸ τὴν ἀδικία. – Νά, αὐτὸ εἶναι τὸ καθαρό φιλότιμο! Ἄν ἤμουν ἐγώ στὴν θέση σου, θὰ τούς ἔλεγα: «Ἐγώ γιὰ τὸν ἑαυτό μου δὲν θέλω τίποτε. Τὸ μερίδιο ὅμως ποὺ μου ἀνήκει, θὰ ἤθελα νὰ τὸ μοιράσετε μὲ τὰ χέρια σας στούς φτωχούς. Δῶστε πρῶτα στούς φτωχούς συγγενεῖς. Σᾶς τὸ λέω αὐτό, γιὰ νὰ μή φθάση στὰ παιδιά σας ἡ ὀργή τοῦ Θεού».

 
Ἡ ἀδικία ταλαιπωρεῖ καὶ τούς ἀπογόνους .

– Γέροντα, ὅταν ἔφυγα γιὰ μοναχή, οἱ δικοί μου φέρθηκαν ἄδικα.
Μπορῶ νὰ ζητήσω αὐτὸ ποῦ μου δίνεται ἀπὸ τὸν νόμο;
– Ὄχι, δὲν ταιριάζει.
– Φοβᾶμαι μήπως τούς βρῆ κανένα κακό ἀπὸ τὴν ἀδικία.
– Νά, αὐτὸ εἶναι τὸ καθαρό φιλότιμο!
Ἄν ἤμουν ἐγώ στὴν θέση σου, θὰ τούς ἔλεγα:
«Ἐγώ γιὰ τὸν ἑαυτό μου δὲν θέλω τίποτε.

Τὸ μερίδιο ὅμως ποὺ μου ἀνήκει, θὰ ἤθελα νὰ τὸ μοιράσετε μὲ τὰ χέρια σας στούς φτωχούς.
Δῶστε πρῶτα στούς φτωχούς συγγενεῖς.
Σᾶς τὸ λέω αὐτό, γιὰ νὰ μή φθάση στὰ παιδιά σας ἡ ὀργή τοῦ Θεού».

Γιατί μπορεῖ καμμιά φορὰ ὁ πατέρας νὰ δώση κάτι γιὰ τὴν ψυχή του, γιὰ νὰ γίνη λ.χ. ἕνα Ἵδρυμα, καὶ νὰ μήν ἀφήση κάτι στὸ παιδί του.

Μπορεῖ σὲ μία οἰκογένεια ὁ παππούς ἤ ἡ γιαγιά νὰ ἔκαναν ἀδικίες καὶ αὐτοί νὰ εἶναι καλά.
Ὅμως τὰ παιδιά ἤ τὰ ἐγγόνια τούς παιδεύονται. Ἀρρωσταίνουν καὶ ἀνα‐γκάζονται νὰ δίνουν στούς γιατρούς ὅσα μαζεύτηκαν μὲ ἀδικίες, γιὰ νὰ ἐξοφλήσουν οἱ παπποῦδες τους.

Κάποτε σὲ μία γνωστή μου οἰκογένεια συνέβαιναν πολλές δοκιμασίες.

Εἶχε ἀρχίσει ἀπὸ τὸν ἀρχηγό τῆς οἰκογενείας ἀρρώστια βαρειά,ταλαιπωρία, ἔμεινε κατάκοιτος λίγα χρόνια καὶ μετά πέθανε.

Στὴν συνέχεια πέθανε ἡ γυναίκα του καὶ ὕστερα τὰ παιδιά του, τὸ ἕνα κοντά στὸ ἄλλο.

Πρόσφατα πέθανε καὶ τὸ τελευταῖο, τὸ πέμπτο παιδί.

Ἀπὸ πολύ πλούσια οἰκογένεια ποὺ ἦταν, κατήντησε ἡ πιὸ φτωχή, γιατί πουλοῦσαν τὰ κτήματα ὅσο‐ὅσο, γιὰ νὰ πληρώνουν γιατρούς καὶ ἔξοδα διάφορα.

Ἀποροῦσα γιʹ αὐτήν τὴν οἰκογένεια:
«Πῶς συμβαίνουν τόσες ἀρρώστιες καὶ ἀτυχήματα σʹ αὐτούς!». Στὰ ἄτομα τῆς οἰκογένειας ποὺ γνώρισα, δὲν φαινόταν ἡ καλή περίπτωση, δηλαδή νὰ τούς δοκιμάζη ὁ Θεὸς σάν ἐκλεκτούς, ἀλλὰ μᾶλλον νὰ λειτουργοῦν οἱ πνευματικοί νόμοι τοῦ Θεοῦ.

Γιὰ νὰ εἶμαι πιὸ σίγουρος,προσπάθησα νὰ μάθω ἀπὸ ἀξιόλογα γεροντάκια, συμπατριῶτες τους, καὶ ἔμαθα τὰ ἑξῆς: Ὁ ἄνθρωπος αὐτός εἶχε βρεῖ μία σχετική περιουσία ἀπὸ τὸν πατέρα του, ἀλλὰ στὴν συνέχεια τὴν αὔξησε μὲ ἀδικίες.

Δηλαδή, ἐὰν τοῦ ζητοῦσε μία χήρα δανεικά, γιὰ νὰ παντρέψη τὴν κόρη της, καὶ θὰ τοῦ τὰ ἔδινε ὅταν θὰ ἁλώνιζε, αὐτός τῆς ζητοῦσε ἕνα οἰκόπεδο ποὺ εἶχε.

Καὶ ἐκείνη ἐπάνω στὴν ἀνάγκη τὸ ἔδινε ὅσο‐ὅσο.

Ἄλλος τοῦ ζητοῦσε δάνειο νὰ πληρώση τὴν Τράπεζα καὶ θὰ τοῦ τὸ ἐπέστρεφε μόλις μάζευε τὰ βαμβάκια.

Ἐκεῖνος τοῦ ζητοῦσε ἕνα χωράφι ποὺ εἶχε, καὶ στὴν ἀνάγκη ὁ ἄλλος τὸ ἔδινε ὅσο‐ὅσο, γιὰ νὰ μήν τὸν κυνηγήση ἡ Τράπεζα.

Ἄλλος τοῦ ζητοῦσε λίγα δανεικά,γιὰ νὰ πληρώση τούς γιατρούς, καὶ αὐτός τοῦ ζητοῦσε τὴν ἀγελάδα ποὺ εἶχε.

Ἐκεῖνος ὁ καημένος τὴν ἔδινε ὅσο‐ὅσο.

Μὲ αὐτόν τὸν τρόπο μάζεψε μία μεγάλη περιουσία.

Ὅλος ὅμως ὁ γογγυσμός τῶν πονεμένων ἀνθρώπων χτύπησε ὄχι μόνο σʹ αὐτόν καὶ στὴν γυναίκα του, ἀλλὰ καὶ στὰ παιδιά τοῦ ἀκόμη.

Ἔτσι λειτούργησαν οἱ πνευματικοί νόμοι καὶ ἔκαναν καὶ ἐκεῖνοι τὸ ἴδιο, γιὰ νὰ πληρώσουν δηλαδή τούς γιατρούς καὶ τὰ ἔξοδα ἀπὸ τὶς ἀρρώστιες, τὰ ἀτυχήματα κ.λπ., πουλοῦσαν ὅσο‐ὅσο τὰ κτήματα, καὶ ἀπὸ πολύ πλούσιοι ἔγιναν φτωχοί, καὶ ἕνας‐ἕνας ἔφυγαν ὅλοι.

Ὁ Θεὸς φυσικά θὰ τούς κρίνη μὲ τὴν πολλή Του ἀγάπη καὶ δικαιοσύνη ἀνάλογα.

Οἱ ἄλλοι πάλι ποὺ ἀναγκάσθηκαν, ἐπάνω στὴν ἀνάγκη ποὺ βρίσκονταν, νὰ πουλήσουν ὅ,τι εἶχαν, γιὰ νὰ ξεχρεώσουν χρέη σὲ γιατρούς κ.λπ. καὶ φτώχεψαν, θὰ ἀνταμειφθοῦν γιὰ τὴν ἀδικία ποὺ δοκίμασαν ἀνάλογα. Βέβαια καὶ οἱ ἄδικοι ἐξοφλοῦν καὶ αὐτοί ἀνάλογα.
Ἁγ. Παϊσίου Ἁγιορείτου:
ΛΟΓΟΙ Α’
«Μὲ Πόνο καὶ Ἀγάπη»
‐ 48 ‐

Ο πατέρας τού Αγίου Παϊσίου, Θεοδοσίου Εζνεπής Πρόδρομος Οι πρόγονοι του Αγίου Παϊσίου είχαν την προεδρεία των Φαράσων κληρονομική. Αρχικά είχαν το όνομα «Διγενής».

 

Ο πατέρας τού Αγίου Παϊσίου,

Θεοδοσίου Εζνεπής Πρόδρομος

Οι πρόγονοι του Αγίου Παϊσίου
είχαν την προεδρεία των Φαράσων
κληρονομική.
Αρχικά είχαν το όνομα «Διγενής».

Ύστερα από προσκύνημα κάποιου
προγόνου στα Ιεροσόλυμα
ονομάστηκαν Χατζηδιγενής.

Οι Τούρκοι όμως για να μην
ακούγεται στο ακριτικό εκείνο
χωριό το ηρωικό όνομα του
Διγενή Ακρίτα, υποχρέωσαν
τον προπάππου του
Αγίου Παισίου,
τον Θεοδόσιο Χατζηδιγενή
να αλλάξει επώνυμο.
Εκείνος το έκανε
«Θεοδοσίου».

Από εκεί έχουμε την
«παλαβή φλέβα»
έλεγε ο Άγιος στο
Άγιον Όρος.

Ο παππούς του Αγίου
λεγόταν Λουκάς.
Ήταν και αυτός
πρόεδρος στα Φάρασα.

Γιός του Λουκά ήταν ο
Πρόδρομος ο πατέρας
του αγίου Παϊσίου,
πρόεδρος και αυτός
των Φαράσων
μέχρι την Ανταλλαγή.

Για γυναίκα του πήρε
την Ευλογία Φράγκου.

Η μητέρα του Προδρόμου
Χριστίνα (Χατζηχριστίνα),
όταν χήρεψε μετακόμισε
στα Άδανα, όπου είχαν
μεγάλη περιουσία μέρος
της οποίας νοίκιαζε
κάποιος αυστριακός
επιχειρηματίας.

Μια μέρα καθώς ο Πρόδρομος
πολεμούσε με την ομάδα του
κάποιους Τσέτες και Τούρκους,
βρέθηκε μόνος περικυκλωμένος.

Άφησε τότε το σκουφί του σε μια
πέτρα για αντιπερισπασμό και
έφυγε στα Άδανα και κατέφυγε
στο σπίτι του Αυστριακού
επιχειρηματία και νοικάρη τους
γιατί οι τούρκοι τον επικήρυξαν.

Σήκωσαν Αυστριακή σημαία
στο σπίτι και μέσω Αυστριακής
Πρεσβείας στη Σμύρνη του
εξασφάλισαν Διπλωματική
Ασυλία σαν να ήταν Αυστριακός
Διπλωμάτης μέσα στην Τουρκία.

Με αυτό το χαρτί γύρισε στα Φάρασα.
Από τότε πήρε το όνομα «Εζνεπής»
που στην τουρκική σημαίνει «αλλοδαπός».

Έτσι έμεινε ως επώνυμο
και όταν ήρθαν στην Ελλάδα
τους έγραψαν Εζνεπίδης.
proskynitis

ΑΓΙΟΣ ΓΕΡΟΝΤΑΣ ΣΙΜΩΝ ΑΡΒΑΝΙΤΗΣ - Πάρα πολλά θα δείτε. Πάρα πολλά για να δοκιμαστεί ο λαός που δεν καταλαβαίνει».

Γέρων Σίμων Ἀρβανίτης: «Ὅ,Τι Πίνετε Ἤ Τρῶτε Νά Τό Κάνετε Πρῶτα «Στριφτό»(Τι Προφήτεψε Στον Π.Ζωσιμά)

Ήταν η χρονιά του 1982 ή 83 και ο Γέροντας είπε: 

«Αυτά δεν είναι τίποτα.

 Πάρα πολλά θα δείτε. 

Πάρα πολλά για να δοκιμαστεί 

ο λαός που δεν καταλαβαίνει»

Ο π. Σίμων Αρβανίτης έλεγε πολλά

 για την κατάσταση της κοινωνίας. 

Θα έλθουν, έλεγε, πολύ δύσκολες ημέρες. 

Ο κόσμος έχει ξεφύγει από τον δρόμο. 

Μια φορά ρωτήθηκε ο πατήρ Σίμων:

Τι γίνεται με τις βόμβες που πέφτουν

 συνέχεια στην Αθήνα; 

Ήταν η χρονιά του 1982 ή 83 και ο

 Γέροντας είπε:

 «Αυτά δεν είναι τίποτα. 

Πάρα πολλά θα δείτε. 

Πάρα πολλά για να δοκιμαστεί 

ο λαός που δεν καταλαβαίνει».

Ίαση και προφητεία. 

Μια χριστιανή, η οποία είχε ζήσει από 

κοντά και είχε λάβει πολλές χάρες 

από τον Γέροντα, σε μια περίπτωση

 που η κόρη της, ενώ ήταν 

καταδικασμένη από τους γιατρούς

 του Νοσοκομείου Παίδων 

«ΑΓΛΑΪΑ ΚΥΡΙΑΚΟΥ»

 και ανέμεναν την κατάληξη του 

παιδιού μέσα σε λίγες ώρες, 

η μικρή ασθενής «γύρισε» 

και έγινε γρήγορα καλά. 

Η μάνα έκανε τάμα, μόλις έπαιρνε 

την κόρη της από το Νοσοκομείο,

 να πήγαινε πρώτα το παιδί της 

στον Γέροντα και μετά στο σπίτι της. 

Επί πλέον, να πουλούσε ένα οικόπεδο 

που είχε προίκα της και να έδινε 

τα χρήματα στο Μοναστήρι.


Όταν, όμως, πήγε με το παιδί στον

 Γέροντα και του τα είπε όλα αυτά, 

εκείνος της είπε: 

«Τι είναι αυτά που λες, παιδί μου; 

Ο Θεός δεν πληρώνεται. 

Να αγαπάτε τον κόσμο, να μην 

κρατάτε μίσος στην καρδιά σας, 

να μη σας ενδιαφέρει τι κάνει 

ο διπλανός σας και να βοηθάτε,

 όταν βλέπετε άνθρωπο να υποφέρει. 

Και όταν οι άνθρωποι καταλάβουν 

ποιο είναι το φάρμακο, θα σωθούνε, 

ειδεμή θα πάνε χαμένοι».


Η μάνα τον ρώτησε:

 Ποιό είναι το φάρμακο Γέροντα; 

Και ο Γέροντας της είπε: 

«Η Αγία Κοινωνία 

με την Ιερά Εξομολόγηση 

και μετάνοια,

 παιδί μου. 

Θα έρθει ημέρα που δεν θα έχετε 

μέρος να θάβετε τους νεκρούς 

και θα τους θάβετε ομαδικά

 σε λάκκους από τα ατυχήματα 

και τις αρρώστιες. 

Αυτή είναι η κατάντια του

 ανθρώπου από την αμαρτία.

 Ξέχασε τον Θεό, τις νηστείες. 

Δεν προσέχει τίποτα ιερό».


Ξεκαθάρισμα. 

Ο Γέροντας συχνά έλεγε: 

«Έρχεται η ώρα που θα

 ξεχωρίσει η ήρα από το σιτάρι»,

 εννοώντας πολέμους και 

ακαταστασίες 

(υλικές και πνευματικές) 

και ημέρες εκδικήσεως.


Ανάγκη, για αγιότητα! 

Ο Γέροντας έλεγε στους πατέρες της Μονής: 

Ο κόσμος ένα πράγμα έχει περισσότερο 

ανάγκη, την αγιότητα!

 Ο άνθρωπος πρέπει να μιμηθεί 

την απλότητα των μικρών παιδιών

 και, απευθυνόμενος προς τον Θεόν, να λέγει:


«Τι θέλεις, Κύριε, να κάμω»; 

Προσέχετε τον διάβολο.

 Θέλει τη διχόνοια, τη σύγχυση, την ακαταστασία. 

Μην ακούτε τους λογισμούς, που σας ενσπείρει. 

Ο Χριστός μας, η Παναγία μας, οι Άγιοί μας, 

είναι γλυκύτατοι, ωραιότατοι,

 με πολλή αγάπη. 

Σ’ αυτούς να καταφεύγετε, για να σας 

προστατεύουν από τους δαίμονες. 

Όταν κάνεις κάτι από ζήλο και μεγάλη

 αγάπη προς τον Χριστό μας, 

και στραβό να είναι, ο Θεός, επειδή 

γίνεται από ζήλο και αγάπη για κείνον,

 το δέχεται και το ευχαριστείται.


Σταύρωμα στα φαγητά. 

Ο Γέροντας έλεγε, ό,τι πίνουμε ή τρώμε

 να το κάνουμε πρώτα «στριφτό»,

 εννοώντας να το σταυρώνουμε,

 γιατί την εποχή μας όλα τα τρόφιμα

 είναι γεμάτα ορμόνες 

και φυτοφάρμακα.

 Έτσι, με το «στριφτό», 

δεν θα έχουμε πρόβλημα.


Ο κόσμος γεμίζει δαιμονικούς γορίλες. 

Στη μαρτυρία του για τον Γέροντα, 

γράφει, μεταξύ άλλων, 

ένα πνευματικό του τέκνο: 

«Κοιμάμαι ξανά και βλέπω πάλι τον

 Γέροντα, με τα πνευματικά του παιδιά, 

στην κορυφή ενός ψηλού βουνού. 

Κάποιο απ’ τα παιδιά τόλμησε, 

ενώ γνώριζε ότι ο Γέροντας είχε 

κοιμηθεί, να τον ρωτήσει, πώς θα

 πορευθούμε στη ζωή χωρίς εκείνον. 

Οδήγησε τότε την ομάδα σε ένα 

τέτοιο σημείο του βουνού, ώστε 

να φαίνονται οι πρόποδές του.


Στο αντίκρισμα, όλοι τρόμαξαν.


 Υπήρχε ένας κόσμος γεμάτος από

 τεράστιους γορίλες. 

Και λέγει ο Γέροντας. 

Αυτός θα είναι ο κόσμος σε μερικά χρόνια.

 Στην ερώτηση, πως θα ανταπεξέλθουμε, 

απάντησε προφητικά:

 «Εσείς θα έχετε το αρνί, κι’ εγώ θα

 σας δίνω το χορτάρι». 

Το αρνί είναι ο Χριστός, ήθελε να πει 

ο Γέροντας, όπως αναφέρει και το Ευαγγέλιο.

 Όταν λοιπόν θα είμαστε στον Χριστό, 

θα έχουμε την προστασία του Θεού 

με την ευχή τη δική του».


Αποφθέγματα του π. Σίμωνος Αρβανίτη 

(+1988), επιλεγμένα από τα πέντε

 βιβλία που έγραψε γι’ αυτόν 

ο μαθητής του π. Ζωσιμάς.