Στις 20 Ιουλίου 1974, ο τουρκικός στρατός εισέβαλε στην Κύπρο καταλαμβάνοντας το βόρειο τμήμα του νησιού. Μέσα σε εκείνες τις τραγικές μέρες γράφτηκαν ορισμένες λαμπρές, πλην εν πολλοίς άγνωστες – ξεχασμένες, σελίδες ηρωισμού. Μία από αυτές είναι και η ακόλουθη.
Ενώ διενεργούνταν οι αποβάσεις των Τούρκων, στο νησί βρισκόταν το αρματαγωγό «Λέσβος», με κυβερνήτη τον Ελευθέριο Χανδρινό. Αποστολή του ήταν η αποβίβαση της νέας σειράς ανδρών της ΕΛΔΥΚ, η παραλαβή της προηγούμενης σειράς που απολυόταν και η παράδοση πυρομαχικών. Ολοκληρώνοντας την αποστολή του, ενημερώθηκε δια ασυρμάτου ότι στο φρούριο της Πάφου είχαν οχυρωθεί ισχυρές τουρκικές δυνάμεις. Αμέσως, έπλευσε στο λιμάνι της Πάφου όπου αποβίβασε τους άρτι παραληφθέντες ΕΛΔΥΚάριους και προχώρησε σε 2ωρο βομβαρδισμό των τουρκικών θέσεων. Ενδεικτικό της σφοδρότητας του βομβαρδισμού ήταν ότι το «Λέσβος» εξάντλησε όλα τα πυρομαχικά του βάλλοντας κατά του τουρκικού θύλακα, εξουδετερώνοντάς τον και αναγκάζοντας τους επιζώντες σε παράδοση. Γνωρίζοντας, όμως, πως το πλοίο θα αποτελούσε στόχο της τουρκικής αεροπορίας, ο Χανδρινός επέλεξε να πλεύσει προς Λιβύη και μετά να κατευθυνθεί προς Κρήτη. Δεν είχε άδικο.
Την ίδια στιγμή, στο τουρκικό Γενικό Επιτελείο στην Άγκυρα γινόταν λόγος για «ισχυρή ελληνική νηοπομπή που αποβίβαζε ενισχύσεις στο νησί» διατάζοντας την αεροπορία με τα μαχητικά F-1014G και F-100 να προσβάλλει τα εχθρικά σκάφη. Παράλληλα, τρία τουρκικά αντιτορπιλικά, αμερικανικής κατασκευής κλάσης Gearing (μετατροπής Fram I και Fram II), ίδια, εξωτερικά, με τα αντίστοιχα ελληνικά, που βομβάρδιζαν την Κερύνεια διατάχθηκαν να πλεύσουν στην περιοχή πάση δυνάμη. Και κάπου εδώ άρχισαν τα ευτράπελα. Οι Τούρκοι πιλότοι εξέλαβαν τα πλοία τους για ελληνικά και τις τουρκικές σημαίες ως κόλπο και τα προσέβαλαν. Με την σειρά τους, τα πλοία έβαλαν κατά των αεροσκαφών. Ένας Τούρκος πιλότος που είχε καταρριφθεί διαπίστωσε την αλήθεια και επικοινώνησε με τους συναδέλφους του για να τους ενημερώσει. Του ζητήθηκε σύνθημα το οποίο εκείνος αγνοούσε και έλαβε την απάντηση πως «Για Έλληνας μιλά πολύ καλά τα τούρκικα.». Μέσα σε λίγη ώρα 4 αεροσκάφη καταρρίφθηκαν, 2 αντιτορπιλικά, τα Adatepe και M. Fevzi Cakmak, υπέστησαν σοβαρές και ελαφρές ζημιές αντίστοιχα, και ένα, το Kocatepe, βυθίστηκε με 77 απώλειες!
Οι ελληνικές δυνάμεις στην Πάφο, μη γνωρίζοντας την ταυτότητα των πλοίων έκαναν λόγο για βύθιση ελληνικών σκαφών. Το σχετικό μήνυμα μάλιστα ήταν: «Συμφορά! Οι Τούρκοι χτυπούν τα πλοία μας!». Το Γενικό Επιτελείο όμως, γνωρίζοντας πως ελληνικά πλοία δεν υπήρχαν και πως οι συνομιλίες υποκλέπτονταν από την Άγκυρα απάντησε: «Αφήστε τους να τα βαράνε!» Και ενώ η γκάφα δεν είχε καλά καλά τελειώσει, ο τουρκικός τύπος εξέδωσε και πρωτοσέλιδα όπου γινόταν λόγος για βύθιση των ελληνικών πλοίων και ομηρικούς αγώνες της φίλιας αεροπορίας! Κι όλα αυτά με κόστος μερικών οβίδων από ελληνικής πλευράς.
Και ο Χανδρινός; Κατά την πάγια ελληνική τακτική, ουδέποτε του αναγνωρίστηκε επίσημα η δράση του. Μάλιστα, το 1984, η κυβέρνηση Παπανδρέου (φήμες υποστηρίζουν κατόπιν αιτήματος της Άγκυρας) τον έστειλε ως ναυτικό ακόλουθο στην Άγκυρα. Κατά την επιστροφή του έπαθε ατύχημα (πάλι οι φήμες κάνουν λόγο για άλλα σενάρια) και έμεινε ανάπηρος από την μέση και κάτω. Πέθανε το 1994.
Έπρεπε να περάσουν 41 χρόνια για να απονείμει το ελληνικό κράτος το και ο τότε υπουργός Αμυνας Πάνος Καμμένος μετά θάνατον την Διαμνημόνευση «Αστέρα Αξίας και Τιμής» στον Αντιναύαρχο Ελευθέριο Χανδρινό. Στην τελετή, το 2015, απονομής Διαμνημόνευσης παρέστη η ηγεσία των Ενόπλων Δυνάμεων και η οικογένεια του Αντιναυάρχου ε.α. Ελευθέριου Χανδρινού. Την διαμνημόνευση «Αστέρα Αξίας και Τιμής» παρέλαβε η σύζυγος του Ελευθέριου Χανδρινού, Αμαλία Χανδρινού.
Δείτε εδώ το σχετικό VIDEO και την απόφαση του Υπουργού Εθνικής Άμυνας
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ Ελευθέριου Χανδρινού
Πηγή: Chronica Historica Χρήστος Σ.