25 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ - ΑΓΙΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ Ο ΘΕΟΛΟΓΟΣ - ΒΙΝΤΕΟ .
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος :
Οι τρεις «σεισμοί της Γης»
Μέχρι τώρα έχουν πραγματοποιηθεί δύο μεταθέσεις του τρόπου της ζωής μας, που έμειναν περίφημοι ανά τους αιώνες και ονομάζονται «οι Δύο Διαθήκες» ή «σεισμοί της γης», επειδή αποτελούν μία τόσο σοβαρή πραγματικότητα.
Η μία είναι η μετάθεση από τα είδωλα στο Νόμο.
Η άλλη από το Νόμο στο Ευαγγέλιο.
Ακόμη όμως μας έχει προαναγγελθεί και ένας τρίτος σεισμός:
η μετάστασή μας από τα εδώ στα εκεί, στα μη κινούμενα, στα μη σαλευόμενα. (δηλαδή η Δευτέρα Παρουσία)
Το ίδιο έπαθαν και οι δύο Διαθήκες. Τι έπαθαν;
Δεν καταργήθηκαν αμέσως· ούτε με την πρώτη κίνηση,
που έγινε προς το σκοπό αυτό.
Και γιατί;
Για να μη εκβιασθούμε, αλλά να πεισθούμε.
Γιατί όπως ξέρεις το ακούσιο δεν είναι ποτέ κάτι μόνιμο,
όπως δεν είναι και τα ρεύματα ή τα φυτά που
συγκρατούνται με βία.
Αντιθέτως το εκούσιο είναι και πιο μόνιμο και πιο ασφαλές.
Το ένα είναι έργο εκείνου που μας πειθανάγκασε·
το άλλο είναι δικό μας.
Το ένα είναι ένδειξη της επιείκειας του Θεού·
ενώ το άλλο εξουσίας τυραννικής.
Και ακριβώς γι’ αυτό νόμισε,
ότι είναι σωστό να μας κάνει, έστω και χωρίς
να το θέλουμε, το καλό· την πραγματική του
όμως ευεργεσία θα μας τη δώσει μόνο
αν το θελήσουμε.
Γι’ αυτό και, παιδαγωγικά και θεραπευτικά,
άλλα μεν από τα πατροπαράδοτα
έθιμα τα καταδικάζει και άλλα,
υποχωρώντας λίγο σ’ εκείνα που
αποσκοπούν στην ηδονή, τα ανέχεται,
όπως και οι ιατροί κάνουν στους
αρρώστους για να γίνει με τα
έμπλαστρά τους φανερό στους συνετούς
ότι η δηλητηρίαση από τα φάρμακα
θεραπεύεται με άλλα φάρμακα καλύτερα.
Πραγματικά η μετάθεση από εκείνα,
που έχουν γίνει πια αντικείμενο
μεγάλης τιμής λόγω της συνήθειας
και του μακρού χρόνου,
δεν είναι και τόσο εύκολη!
Τι εννοώ; Η πρώτη μετάθεση περίκοψε
βέβαια τα είδωλα, αλλά επέτρεψε τις θυσίες.
Η δεύτερη κατάργησε τις θυσίες,
αλλά δεν εμπόδισε την περιτομή.
Έπειτα, όταν δηλαδή δέχθηκαν οριστικά
την κατάργησή της, δέχθηκαν και αυτά
που συγκαταβατικά είχαν δεχθεί, δηλ.
τις θυσίες και την περιτομή.
Έτσι έγιναν από ειδωλολάτρες
Ιουδαίοι και από Ιουδαίοι Χριστιανοί.
Στο Ευαγγέλιο μετατέθηκαν σιγά-σιγά
χωρίς να το καταλάβουν.
Σε αυτό θα σε πείσει ο Παύλος,
που, από το ότι ο ίδιος
«περιέτεμνε» και «ηγνίζετο»,
έφθασε στο σημείο να πεί:
«εγώ δε, αδελφοί, ει περιτομήν κηρύσσω,
τι έτι διώκωμαι;».
Εκείνα ήσαν δείγματα οικονομίας·
αυτό της τελειότητάς του.
(Λόγος Θεολογικός Ε΄)
Άγιος Γρηγόριος ο Θεολόγος.
Ο μέγας αυτός Άγιος Γρηγόριος ο Τριαδικός Θεολόγος και ιεράρχης γεννήθηκε στη Αριανζώ το 329 μ.Χ, ένα μικρό χωριό της Καππαδοκίας, κοντά στη κωμόπολη Ναζιανζώ, εξ ου αναφέρεται και ως Ναζιανζηνός.
Οι γονείς του ήτον ευγενείς και δίκαιοι, Γρηγόριος και Νόννα ονόματι, σεβόμενοι εξ αγνοίας τα είδωλα. Αφ'ότου δε εγέννησαν τον Γρηγόριο, ανεγεννήθησαν και αυτοί και εβαπτίσθησαν Χριστιανοί.
Ο πατέρας του μάλιστα έγινε αρχιερεύς της Ναζιανζού.
Έτσι, ο νεαρός Γρηγόριος ανατρέφεται, μέσα σε χριστιανικό περιβάλλον.
Από την παιδική του ηλικία φανέρωσε τα σπάνια χαρίσματα του.
Αγάπησε με πάθος τα γράμματα και λόγω της καλής οικονομικής κατάστασης των γονιών του μπόρεσε και σπούδασε στα καλύτερα σχολεία της εποχής του.
Κατά τη διάρκεια των σπουδών του στην Αθήνα γνώρισε το Μέγα Βασίλειο και στην Αλεξάνδρεια συνάντησε για πρώτη φορά το Μέγα Αθανάσιο και το Μέγα Αντώνιο.
Το 365 μ.Χ., ο Βασίλειος έφυγε από την Αθήνα, αλλά ο Γρηγόριος έμεινε και δίδασκε ρητορική για ένα χρόνο.
Μετά άφησε κι αυτός την Αθήνα και επέστρεψε στη Ναζιανζώ. Όταν επέστρεψε, βαπτίστηκε χριστιανός από τον πατέρα του και έγραψε για το μυστήριο του βαπτίσματος.
Ο Γρηγόριος συνιστά το νηπιοβαπτισμό και διδάσκει στους νέους της Ναζιανζού τη χριστιανική διδασκαλία.
Ο πόθος του ήταν να ασκητέψει στον Πόντο κοντά στο φίλο του Βασίλειο, όπου και πήγε. Εκεί με το Βασίλειο έγραψε πολλά συγγράμματα.
Περί τα τέλη του 360 μ.Χ., μετά από παράκληση του πατέρα του αφήνει την έρημο του Πόντου και πηγαίνει στην πατρίδα του.
Εκεί κατατάσσεται στις τάξεις του κλήρου, αλλά και πάλι φεύγει στην έρημο με σκοπό να προσευχηθεί, να δυναμώσει πνευματικά και να μπορέσει να φέρει σε πέρας το δύσκολο έργο του κληρικού.
Ώριμος πλέον επιστρέφει και υπηρετεί το λαό ως ιερέας βοηθώντας τους φτωχούς και τους αρρώστους.
Την περίοδο αυτή ο Ιουλιανός ο Παραβάτης κήρυξε σφοδρό διωγμό εναντίον των χριστιανών. Εναντίον του Ιουλιανού αντέδρασαν οι δύο αγωνιστές της εποχής, ο Βασίλειος και ο Γρηγόριος.
Οι λόγοι του Γρηγορίου χτυπούν σκληρά τον παραβάτη και χριστιανομάχο αυτοκράτορα, αλλά το αίμα των χριστιανών χύνεται αλύπητα.
Όταν πέθανε ο Ιουλιανός και σταμάτησε ο διωγμός, ο Γρηγόριος εργάζεται δίπλα στον πατέρα του και τον βοηθά με ζήλο στο κοινωνικό του έργο.
Έτσι, η φήμη του Γρηγόριου απλώθηκε σε όλο το χριστιανικό κόσμο.
Όταν πέθανε ο πατέρας του, φεύγει πάλι ο Γρηγόριος και πηγαίνει στο μοναστήρι της Αγίας Θέκλας με μοναδικό έργο την προσευχή και τη συγγραφή.
Όταν κινδύνευε η Κωνσταντινούπολη από τις αιρέσεις, κάλεσαν το Γρηγόριο να πάει εκεί και να βοηθήσει την εκκλησία.
Δεν μπορούσε ν’ αρνηθεί μπροστά στον κίνδυνο της ορθόδοξης πίστης.
Πήγε εκεί και με τους πύρινους λόγους του και τα επιχειρήματα του έφερε σε δύσκολη θέση τους αιρετικούς και μετά από σκληρό αγώνα ελευθερώθηκε η εκκλησία.
Εκείνο που ανέδειξε το Γρηγόριο μεγάλο δάσκαλο και ποιμένα της εκκλησίας ήταν η υπεράσπιση της ορθοδοξίας, που πέρναγε δύσκολες μέρες, από τον κίνδυνο των Αρειανών.
Στην Κωνσταντινούπολη, μόνο ένας μικρός ναός είχε απομείνει στους ορθοδόξους, που τον ονόμαζαν συμβολικά Αγία Αναστασία, ελπίζοντας πως εκεί θα αναστηθεί ξανά η Ορθοδοξία.
Σ’ αυτόν το ναό ο Γρηγόριος εκφώνησε τους περίφημους πέντε λόγους για τη θεότητα του «Υιού και Λόγου του Θεού», με θαυμαστά αποτελέσματα.
Η εκκλησία μας με βάση τα υψηλά θεολογικά του κηρύγματα και συγγράμματα τον τίμησε με τον τίτλο του Θεολόγου.
Σε λίγο στέφθηκε αυτοκράτορας ο Μέγας Θεοδόσιος καθιερώνοντας με διάταγμα την ορθοδοξία. Τότε αναδείχτηκε ο Γρηγόριος, Αρχιεπίσκοπος Κωνσταντινουπόλεως και Πρόεδρος της Β’ Οικουμενικής Συνόδου. Από αυτή τη θέση, το 381μ.Χ., μαζί με άλλους άρχοντες της εκκλησίας στερέωσαν την πίστη και την ορθοδοξία συμπληρώνοντας το Σύμβολο της Πίστεως που άρχισε η Α΄ Οικουμενική Σύνοδος.
Όμως η κακία και ο φθόνος δεν άφησαν για πολύ καιρό το Γρηγόριο στον πατριαρχικό θρόνο, επειδή μερικοί επίσκοποι από φθόνο αντέδρασαν στην εκλογή του.
Η ευαίσθητη ψυχή του δεν το ανέχθηκε αυτό και για να εξασφαλίσει όμως την ειρήνη της εκκλησίας, με μια ηρωική πράξη, παραιτήθηκε από τον αρχιεπισκοπικό θρόνο και την προεδρία της συνόδου και επέστρεψε στον τόπο του,τη Ναζιανζό και πρόσφερε τις υπηρεσίες του από το βαθμό του επισκόπου περνώντας την υπόλοιπη ζωή του με προσευχή, διάβασμα και συγγραφή βιβλίων.
Ένα πρωινό, στις 25 Ιανουαρίου το 391 μ.Χ., άφησε τα γήινα, για να πάει αιώνια κοντά στον αγαπημένο του Κύριο.
Η αγία κάρα του βρίσκεται στην Ιερά Μονή Βατοπεδίου στο Άγιον Όρος.
Ο Γρηγόριος διακρίθηκε για τον αγνό του χαρακτήρα και τις πολλές αρετές καθώς και για το τεράστιο συγγραφικό του έργο, που περιλαμβάνει λόγους, επιστολές και ποιήματα. Η Εκκλησία μας τον κατέταξε ανάμεσα στους αγίους της και τον τιμά ξεχωριστά στίς 25 Ιανουαρίου καθώς και στις 30 του ίδιου μήνα, γιορτή των Τριών Ιεραρχών.
Ἀπολυτίκιον (Ἦχος α')
Ὁ ποιμενικὸς αὐλὸς τῆς θεολογίας σου, τὰς τῶν ῥητόρων ἐνίκησε σάλπιγγας· ὡς γὰρ τὰ βάθη τοῦ Πνεύματος ἐκζητήσαντι, καὶ τὰ κάλλη τοῦ φθέγματος προσετέθη σοι. Ἀλλὰ πρέσβευε Χριστῷ τῷ Θεῷ, Πάτερ Γρηγόριε, σωθῆναι τὰς ψυχὰς ἡμῶν.