Γεωπολιτικό σεισμό φέρνει η ένωση που επετεύχθη μεταξύ Ρωσίας και Ινδίας με κόμβο το Ιράν μέσω του μεταφορικού διαδρόμου Βορρά-Νότου (INSTC). Και αυτό είναι μόνο η αρχή καθώς ο μεταφορικός διάδρομος θα ενωθεί με τον κινεζικό δρόμο του Μεταξιού με εμπόριο στα εθνικά νομίσματα των χωρών.
Ο Διεθνής Διάδρομος Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC) ιδρύθηκε το 2000 με σκοπό την προώθηση της συνεργασίας στον τομέα των μεταφορών μεταξύ των κρατών μελών. Αυτός ο διάδρομος συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό και τον Περσικό Κόλπο με την Κασπία Θάλασσα μέσω Ιράν και στη συνέχεια συνδέεται με την Αγία Πετρούπολη και τη Βόρεια Ευρώπη μέσω Ρωσίας.
Πρόκειται για κοσμοϊστορικές αλλαγές καθώς οι χώρες της Ευρασίας έστησαν έναν δικό τους μεταφορικό διάδρομο εναλλακτικό της Δύσης ο οποίος:
- Συνδέει Ρωσία με Ινδία μέσω Ιράν
- Είναι ζώνη απαλλαγμένη από δυτικές κυρώσεις,
- είναι η κατάλληλη εναλλακτική λύση στη Διώρυγα του Σουέζ
- είναι φθηνότερος κατά 30% και 40% συντομότερος
- Οι συναλλαγές θα γίνονται στα εθνικά νομίσματα των εμπλεκόμενων χωρών αποκηρύσσοντας το δολάριο.
- Ο Διάδρομος INSTC θα συνδεθεί με τον κινεζικό “Δρόμο του Μεταξιού”
- Σχεδόν δώδεκα χώρες της Κεντρικής Ασίας και του Καυκάσου θα επωφεληθούν επίσης από τη διαδρομή. Το νούμερο αναμένεται να εκτοξευτεί.
- Το εμπόριο μεταξύ Ινδίας και Ρωσίας μέσω του Ιράν και του INSTC θα καταστήσει τις μεταφορές μεταξύ Μόσχας και Νέου Δελχί ταχύτερες και πιο προσιτές. Και αυτό θα βελτιωθεί με την πάροδο του χρόνου.
- Θα καθιερώσει επίσης το Ιράν ως σημαντικό κόμβο μεταφορών για τον πρόσφατα λειτουργικό ναυτιλιακό διάδρομο. Το απαλλάσσει από το άγχος των αμερικανικών και δυτικών κυρώσεων
- Το όλο εγχείρημα θα συνδεθεί με τους BRICS και το νέο νόμισμα.
Η Δύση χάνει την μάχη και τελικά και τον πόλεμο;
Η ρωσική εταιρεία logistics, RZD Logistics, ανακοίνωσε στις 7 Ιουλίου ότι ολοκληρώθηκε η πρώτη μεταφορά εμπορευμάτων από τη Ρωσία στην Ινδία μέσω του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC).
Αυτή η πρώτη μεταφορά εμπορευμάτων μέσω του INSTC έγινε σε συντονισμό με την ιρανική ναυτιλιακή εταιρεία του Ιράν Shipping Line Group (IRISL).
Το INSTC, το οποίο συνδέει τον Ινδικό Ωκεανό και τον Περσικό Κόλπο με την Κασπία Θάλασσα μέσω Ιράν, είναι ένας σημαντικός διεθνής ναυτιλιακός δρόμος για το ινδορωσικό εμπόριο μήκους 7.200 χιλιομέτρων.
Το φορτίο αναχώρησε από την Αγία Πετρούπολη στις 13 Ιουνίου, περνώντας από το λιμάνι Anzali της Κασπίας Θάλασσας και το ιρανικό λιμάνι Bandar Abbas πριν φτάσει στην δυτική ακτή της Ινδίας, ελλιμενίζοντας είτε στο λιμάνι Nhava Sheva είτε στο λιμάνι Mundra.
Μιλώντας στην 6η Σύνοδο Κορυφής της Κασπίας τον περασμένο μήνα, ο Ρώσος πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν αναφέρθηκε στην έναρξη του διεθνούς διαδρόμου ως ένα «πραγματικά φιλόδοξο έργο… με στόχο να μετατρέψει την περιοχή της Κασπίας Θάλασσας σε σημαντικό διεθνή κόμβο λογιστικής υποστήριξης».
Το Ιράν απεγκλωβίζεται από τις κυρώσεις
Ένας Ιρανός αξιωματούχος με έδρα το Αστραχάν της Ρωσίας δήλωσε ότι το φορτίο που περιείχε δύο κοντέινερ με προϊόντα ξύλου ξεκίνησε το ταξίδι του από την Αγία Πετρούπολη της Ρωσίας και ξεφορτώθηκε στο λιμάνι Nhava Sheva της Ινδίας σε λιγότερο από 25 ημέρες.
Ο Jamali είπε ότι είναι η πρώτη φορά που ένα φορτίο ταξιδεύει μεταξύ Ρωσίας και Ινδίας μέσω Ιράν και INSTC με ένα ενιαίο έγγραφο φορτωτικής (TBL) που επιτρέπει τη μεταφορά αγαθών τόσο εντός των εσωτερικών συνόρων όσο και μέσω διεθνούς αποστολής.
Σύμφωνα με Ιρανούς αξιωματούχους, η μεταφορά φορτίου από τη Ρωσία στην Ινδία μέσω του INSTC θα ενισχύσει και τα έσοδα του Ιράν από τη διαμετακόμιση, θα διευκολύνει τη μάχη κατά των επιπτώσεων των αμερικανικών κυρώσεων και θα τονώσει την οικονομία του.
Οι ειδικοί λένε ότι η ολοκλήρωση δύο σιδηροδρομικών συνδέσεων που λείπουν κατά μήκος της διαδρομής INSTC στην ιρανική επικράτεια θα ενισχύσει σημαντικά τη διέλευση μέσω του διαδρόμου μέσα στα επόμενα χρόνια.
Η Ευρασία έστησε δικό της μεταφορικό διάδρομο
Εκτός από το γεγονός ότι αυτή η διαδρομή Βορρά-Νότου εξοικονομεί σχεδόν δύο εβδομάδες χρόνου ταξιδιού, το INSTC είναι εναλλακτική λύση στην παραδοσιακή διαδρομή της διώρυγας του Σουέζ, και το επίκεντρο της γεωστρατηγικής και οικονομικής διπλωματίας, κυρίως για την Ινδία, τη Ρωσία και το Ιράν.
Η απαίτηση για μια εναλλακτική διαδρομή logistics έγινε έντονα αισθητή κατά τη διάρκεια της πανδημίας του COVID-19 και των επακόλουθων διαταραχών της αλυσίδας εφοδιασμού. Τον Μάρτιο του 2021 το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given κόλλησε στη Διώρυγα του Σουέζ και ουσιαστικά σταμάτησε την κυκλοφορία φορτίων μεταξύ της Ερυθράς και της Μεσογείου. Και τώρα, καθώς η σύγκρουση στην Ουκρανία έχει ενταθεί, υπάρχει μεγαλύτερος ανταγωνισμός μεταξύ της EAEU και της ΕΕ σχετικά με την οικονομική ολοκλήρωση της Ανατολικής Ευρώπης.
Όσον αφορά το κόστος, μια μελέτη που διεξήχθη από την «Ομοσπονδία Συνδέσμων Δια-μεταφορών στην Ινδία (FFFAI) διαπίστωσε ότι η διαδρομή είναι «30% φθηνότερη και 40% συντομότερη από την τρέχουσα παραδοσιακή διαδρομή».
Το ενδιαφέρον της Ινδίας για την ανάπτυξη του INSTC εκδηλώνεται από τις επενδύσεις της ύψους 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων, συμπεριλαμβανομένης της κατασκευής του λιμανιού Chabahar στο Ιράν και της κατασκευής μιας σιδηροδρομικής γραμμής Chabahar-Zahedan μήκους 500 χλμ. Το Chabahar είναι πλέον σε θέση να φιλοξενεί εξαιρετικά μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Για την Ινδία, το INSTC ανοίγει το δρόμο για εμπορικές συναλλαγές με το Ιράν και την Κεντρική Ασία, παρακάμπτοντας το Πακιστάν. Αυτό, φυσικά, έχει συνέπειες όσον αφορά την προσέγγιση τόσο στο Αφγανιστάν όσο και στην Κεντρική Ασία. Ο διάδρομος θα παρέχει επίσης πρόσβαση σε πιθανές αγορές στην ευρύτερη περιοχή της Ευρασίας.
Σε σύγκριση με την Πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας (BRI), το INSTC βρίσκεται μεν στα πρώτα στάδια λειτουργίας του αλλά αποτελεί μια υγιής βάση για συνεργασία μεταξύ του Οικονομικού Διαδρόμου Κίνας-Κεντρικής Ασίας-Δυτικής Ασίας προκειμένου να γίνει ο INSTC ένας μεγαλύτερος κόμβος μεταφορών και υλικοτεχνικής υποστήριξης.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχει αθόρυβη και σταθερή επέκταση των διαδρόμων διέλευσης στην περιοχή της Κασπίας. Ο διάδρομος μπορεί να επεκταθεί μέχρι τις περιοχές της Βαλτικής, της Σκανδιναβικής και της Αρκτικής.
Μόλις διευθετηθούν οι αρχικές δυσλειτουργίες, είναι πιθανό να υπάρξει μια τεράστια εμπορική επέκταση στην εμπορευματική κίνηση INSTC, που υπολογίζεται σε 14,6-24,7 εκατομμύρια τόνους ετησίως. Μέχρι το 2030, η σταδιακή εμπορευματική κίνηση μεταξύ αυτών και των χωρών της Νότιας Ασίας και του Περσικού Κόλπου μπορεί να ανέλθει σε 245.000–501.000 TEU (4,4–9,0 εκατομμύρια τόνους), ή περίπου το 75% της συνολικής δυνητικής κίνησης εμπορευματοκιβωτίων.
Και πάλι, αυτό εξαρτάται από το πώς θα βελτιωθούν οι υποδομές μεταφορών και πόσο θα επιτευχθεί η ψηφιοποίηση του διεθνούς διαδρόμου.
Δεδομένων των πρόσφατων αναταραχών στη διεθνή εμπορική επιμελητεία, η εφαρμογή του INSTC αποκτά ιδιαίτερη σημασία για την Ινδία όσον αφορά τη διερεύνηση της διαφοροποίησης των προορισμών εισαγωγής ενέργειας, για το Ιράν ως τον κύριο διαμετακομιστικό κόμβο στους διαδρόμους Βορρά-Νότου και Ανατολής-Δύσης, και για τη Ρωσία να αναλάβει ηγετικό ρόλο στο ευρασιατικό εμπόριο και συνδεσιμότητα.
Συναλλαγές σε εθνικά νομίσματα Ινδίας με Ασία και Ρωσία λόγω INSTC
Ταυτόχρονα, η κεντρική τράπεζα της Ινδίας άναψε το πράσινο φως για εμπόριο μέσω εθνικών νομισμάτων παρακάμπτοντας το δολάριο.
Η Reserve Bank of India (RBI) έθεσε σε εφαρμογή έναν μηχανισμό για τον διακανονισμό του διεθνούς εμπορίου σε ρουπίες «προκειμένου να προωθήσει την ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου με έμφαση στις εξαγωγές από την Ινδία και να υποστηρίξει το αυξανόμενο ενδιαφέρον της παγκόσμιας εμπορικής κοινότητας για τη ρουπία».
Το γεγονός αυτό αποτελεί ορόσημο καθώς δεν επιτρέπει μόνο το εμπόριο ρουπίας-ρουβλίου αλλά και το εμπόριο του Νέου Δελχί με το Ιράν, τις χώρες της Κεντρικής Ασίας και του Νότιου Καυκάσου στα εθνικά νομίσματα.
Η νέα απόφαση αναμένεται να δώσει ώθηση στο εμπόριο μέσω του Διεθνούς Διαδρόμου Μεταφορών Βορρά-Νότου (INSTC). Το INSTC δεν θα χρησιμοποιεί μόνο το λιμάνι Bandar Abbas του Ιράν αλλά και το λιμάνι Chabahar.
Η διεθνοποίηση της ρουπίας θα μπορούσε να οδηγήσει σε πολυπολική χρηματοοικονομική δομή που προβλεπόταν αρχικά από τους BRICS.
Σε εγκύκλιο που εξέδωσε στις εμπορικές τράπεζες, η RBI ανέφερε ότι όλες οι εξαγωγές και οι εισαγωγές στο πλαίσιο αυτής της συμφωνίας ενδέχεται να εκφράζονται και να τιμολογούνται σε ρουπίες (INR).
«Η συναλλαγματική ισοτιμία μεταξύ των νομισμάτων των δύο εμπορικών χωρών εταίρων μπορεί να καθορίζεται από την αγορά», ανέφερε η RBI, χωρίς να αναφέρει το όνομα οποιασδήποτε χώρας.
Δείτε στους χάρτες την νέα διαδρομή
https://warnews247.gr/geopolitikos-seismos-svinei-i-igemonia-ton-ipa-i-rosia-syndethike-me-tin-india-meso-iran-me-tis-evlogies-kinas-i-evrasia-katapinei-tin-dysi/